کد خبر: 729160
تاریخ انتشار :

وزیر ارتباطات اعلام کرد

دستور رئیس‌جمهور برای ارزیابی آخرین وضعیت فیلترینگ

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص آخرین وضعیت فیلترینگ، گفت: از همه ذینفعان خواسته شده بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اینکه باید حکمرانی قانونمند داشته باشیم، در حوزه‌های مختلف برنامه‌ای ترسیم شود و بعد با محوریت مرکز ملی فضای مجازی تجمیع و نهایی شود و در شورای عالی فضای مجازی تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.

دستور رئیس‌جمهور برای ارزیابی آخرین وضعیت فیلترینگ
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سید ستار هاشمی امروز در حاشیه افتتاحیه هفته جهانی فضا در جمع خبرنگاران در پاسخ به اینکه انتظار می‌رفت در جلسه شورای عالی فضای مجازی، موضوع رفع فیلترینگ مطرح شود، اما بحث فیلترشکن‌ها و مقابله با آن مطرح شد، گفت: در جلسه شورای عالی فضای مجازی رئیس جمهور دستور دادند وضعیت موجود ارزیابی و گزارش شود. 

وی ادامه داد: رئیس جمهور در این جلسه در بحث ارزیابی وضعیت موجود و چالش‌هایی که با آن مواجه هستیم، از لحاظ کیفیت ارتباطات تاکیداتی داشتند، ولی شاید در رسانه‌ها کمتر منتشر شد.  

هاشمی افزود: رئیس جمهور دستور داد که وضعیت موجود فیلترینگ ارزیابی و گزارش شود، ولی مطالبه جمعی نیز در زمینه فیلترشکن‌هایی بود که امروزه موجب آلودگی‌های شبکه ملی اطلاعات شده است.

وی ادامه داد: از این رو هم وضعیت موجود گزارش می‌شود و هم این آلودگی‌ها پایش می‌شود که بخش زیادی از این آلودگی‌ها مربوط به استفاده از فیلترشکن‌ها می‌شود که مورد بررسی قرار می‌گیرد.

هوش مصنوعی و داده‌ها

هاشمی در خصوص اطلاعات و داده در هوش مصنوعی، گفت: در موضوع داده‌ها یک تکلیف قانونی داریم و آن قانون اطلاعات داده‌های ملی است که دستگاه‌ها را مکلف کرده است تا داده‌های خود را برای شکل‌گیری دولت هوشمند و دولت الکترونیک در اختیار قرار دهند.

وی ادامه داد: حقیقت ماجرا این است که به دلایل مختلف ما در اجرای این قانون شاهد کندی هستیم که در وزارت ارتباطات این موضوع را در دستور کار داریم، چرا که باور ما بر این است که این داده‌ها مربوط به مردم است و داده‌های مردمی با حفظ محرمانگی و حریم خصوصی آنها بایستی در اختیار مردم برای تسهیل امور قرار گیرد.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: از سوی دیگر اگر داده‌هایی را در سامانه‌ها و سکوهای حاکمیتی و چه در سایت‌های بخش خصوصی داریم، باید حریم خصوصی مردم نیز مورد حمایت قرار گیرد و پیش‌نویس این موضوع نیز در وزارت ارتباطات با همکاری دستگاه‌های مختلف تهیه شده و در صحن دولت در حال بررسی نهایی است.

وی تاکید کرد: به زودی در مجلس در قالب یک لایحه ارائه خواهد شد.

فیبر نوری 

هاشمی در خصوص دسترسی خانواده‌ها به فیبر نوری تا پایان سال، گفت: در زمینه فیبر نوری دو مفهوم مجزا در حوزه‌های پوشش و اقتصاد داریم که در برخی اوقات این دو مفهوم با یکدیگر خلط می‌شود.

وی افزود: از این رو ما یک تکلیف و برنامه داریم که ۲۰ میلیون پوشش برای خانوارها را تا پایان سال ایجاد کنیم و این امر به معنای اتصال خانوارها به فیبر نوری نیست، چون باید درخواست‌ها از سمت خانوارها باشد و آنها متقاضی استفاده از آن باشند.

وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد: صبح امروز قبل از آنکه در این نشست حاضر شویم، این موضوع در دستور کار قرار گرفت.

آخرین وضعیت فیلترینگ 

وی درباره آخرین پیگیری‌ها در موضوع فیلترینگ و اینکه رئیس جمهور در نشست خبری خود با خبرنگاران از پیگیری موضوع فیلترینگ و رایزنی با شورای امنیت خبر داده بودند، گفت: وقتی صحبت از فضای مجازی می‌کنیم، این فضا صرفا حوزه فنی نیست و فضای مجازی حداقل برابر با فضای ‌حقیقی است که زیست در آن جریان دارد و ذینفعان زیادی دارد. 

هاشمی ضمن اشاره به اینکه مباحث اقتصادی، فرهنگی و … در فضای مجازی، مطرح و به نوعی فضای زندگی در آن حاکم است، خاطرنشان کرد: بنابراین از همه ذینفعان خواسته شده بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اینکه باید حکمرانی قانونمند داشته باشیم، در حوزه‌های مختلف برنامه‌ای ترسیم شود و بعد با محوریت مرکز ملی فضای مجازی تجمیع و نهایی شود و در شورای عالی فضای مجازی تصمیم نهایی گرفته خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها