کد خبر: 729201
تاریخ انتشار :

کاخ سفید نگران از گسترش همکاری‌های هسته‌ای روسیه و چین

بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها از حساسیت دولت آمریکا و تحقیق در مورد افزایش همکاری های هسته ای روسیه و چین در دور زدن تحریم های واشنگتن خبر داد.

کاخ سفید نگران از گسترش همکاری‌های هسته‌ای روسیه و چین
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، بنیاد دفاع از دموکراسی ها در مورد گسترش همکاری هسته ای روسیه و چین آورده است: وزارت انرژی ایالات متحده (DOE) ماه گذشته به خبرگزاری رویترز اعلام کرد در حال بررسی موضوع کمک چین به مسکو در دور زدن ممنوعیت واردات اورانیوم غنی شده روسیه به آمریکا است.

«جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا قانون منع واردات اورانیوم روسیه را چند ماه قبل، پس از تصویب این لایحه در مجلس نمایندگان و سنا امضا کرد. این قانون واردات اورانیوم با غنای پایین روسیه به آمریکا را ممنوع کرد و پس از ۹۰ روز اجرایی شد. با این حال دولت آمریکا با استفاده از یک ماده قانونی و با هدف پیشگیری از بروز اختلال در بازار سوخت، به برخی شرکت ها معافیت اعطا کرد تا مقادیر محدودی از اورانیوم روسیه را وارد کنند.

این اندیشکده آورده است: دولت (آمریکا) اعتقاد دارد روسیه با صدور اورانیوم غنی شده خود برای مصرف داخلی پکن، این تحریم را دور می زند. در این شرایط چین اورانیوم غنی شده مازاد خود را به ایالات متحده ارسال می کند. این قانون اما هر طرحی برای دور زدن محدودیت‌ها همچون مبادله (سواپ) تولیدات را ممنوع کرده است.

رویترز گزارش داد که دولت آمریکا پس از مشاهده افزایش چشمگیر واردات اورانیوم غنی شده از چین توسط شرکت های آمریکایی، تحقیقاتی را در دستور کار قرار داده است. واردات سوخت از چین در دسامبر ۲۰۲۳ به ۲۴۲ هزار و ۹۹۰ کیلوگرم بالغ شد، حال آنکه از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ صادراتی به ایالات متحده وجود نداشت.

این اندیشکده آمریکایی مدعی شد: این نخستین مورد از همکاری هسته ای چالش برانگیز میان روسیه و چین نیست. دولت بایدن مارس ۲۰۲۳ تأیید کرد که روسیه اورانیوم با غنای بالا را برای رآکتورهای تولید پلوتونیوم جهت برنامه تسلیحات هسته‌ای به پکن صادر کرد. این پلوتونیوم برای توسعه تسلیحات هسته‌ای چین استفاده می شود. از این رو وزارت دفاع آمریکا پیش بینی می کند پکن تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۱۰۰۰ کلاهک عملیاتی در اختیار داشته باشد.

طبق این گزارش، قانون ممنوعیت واردات اورانیوم روسیه به ایالات متحده، بخشی از تلاش گسترده تر وزارت انرژی جهت احیای ظرفیت تولید سوخت اورانیوم غنی شده آمریکا برای راکتورها و ایجاد انگیزه برای صادرات شرکت های آمریکایی و کنسرسیوم های بین المللی بیان شده است. باوجود اینکه وزارت انرژی آمریکا تلاش دارد وابستگی به منابع هسته ای روسیه را از بین ببرد، با گذشت بیش از ۲ سال از جنگ در اوکراین، هنوز حدود ۳۵ درصد اورانیوم غنی شده آمریکا از روسیه تامین می شود. روسیه بزرگترین تامین کننده سوخت هسته ای جهان است و شرکت دولتی «روس اتم» درآمدهای بی‌سابقه ای را کسب می کند زیرا از سوی ایالات متحده یا اتحادیه اروپا تحریم نشده است.

گزارش می افزاید: شرکت آمریکایی «Centrus» که بر توسعه ظرفیت‌ غنی‌سازی داخلی متمرکز است، درخواست کرده تا دولت تعرفه‌های واردات اورانیوم از منشأ چین را از ۷.۵ درصد به ۲۰ درصد افزایش دهد. یک گروه صنعتی دیگر هم وضع تعرفه های ۵۰ درصدی را توصیه کرد. ضمن آنکه خواسته شده است تا علاوه بر محدودکردن روس اتم، شرکت ها و افراد چینی که ممنوعیت صادرات اورانیوم را دور می زنند، تحریم شوند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها