کد خبر: 729427
تاریخ انتشار :

موافقان و مخالفان جنگ مستقیم اسرائیل با ایران چه می‌گویند؟

شواهد نشان می‌دهد تقریبا همه مقامات و محافل امنیتی در اسرائیل با یک حمله تلافی جویانه مستقیم و علنی علیه ایران موافقند و حتی مخالفان چنین حمله‌ای در غرب هم تلاش چندانی برای جلوگیری از آن نمی‌کنند.

موافقان و مخالفان جنگ مستقیم اسرائیل با ایران چه می‌گویند؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ایران و اسرائیل چندین سال از رویارویی مستقیم اجتناب کردند و به جای آن مشغول جنگ‌های نیابتی، خرابکاری‌ها و ترور‌های مخفیانه بودند. اما حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق و هجوم وحشیانه آن‌ها به جنوب لبنان در هفته گذشته، معادله را برهم زد. ایران برای نخستین بار در آپریل امسال حمله‌ای موشکی علیه اسرائیل انجام داد و این تصمیم را یک بار دیگر در هفته گذشته تکرار کرد.

با حمله اخیر ایران به اسرائیل، که برخلاف حمله نخست بدون اطلاع قبلی و با سرعتی نزدیک به ۱۲ دقیقه انجام شد. ایران گفته با حمله سه شنبه شب، دیگر برنامه‌ای برای حمله مستقیم به اسرائیل ندارد و به اسرائیلی‌ها توصیه کرده هیچ اقدام متقابلی انجام ندهند چرا که پاسخ ایران بسیار شدیدتر از حمله قبلی خواهد بود. با این حال به نظر می‌رسد اسراییل آماده اقدام تلافی جویانه است.

رویداد۲۴ در این گزارش مجموع اظهارات موافق یا مخالف مقامات اسرائیلی و آمریکایی و تحولاتی که نشان دهنده یک حمله مستقیم و علنی از سوی اسرائیل علیه ایران است را مرور کرده است. شواهد نشان می‌دهد تقریبا همه مقامات و محافل امنیتی در اسرائیل با یک حمله تلافی جویانه مستقیم و علنی علیه ایران موافقند و حتی مخالفان چنین حمله‌ای در غرب هم تلاش چندانی برای جلوگیری از آن نمی‌کنند.

موافقان حمله به ایران چه می‌گویند؟

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اعلام کرد که این کشور حق و وظیفه خود می‌داند که به حمله ایران واکنش نشان دهد و هیچ کشوری حملات موشکی به شهروندان خود را تحمل نخواهد کرد. او تأکید کرده که اسرائیل از خود دفاع کرده و دشمنانش را مورد حمله قرار خواهد داد.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرده در حال برنامه ریزی برای پاسخ به حمله موشکی بالستیک سه شنبه شب ایران است و روز شنبه هشدار داده که این حمله "جدی و قابل توجه" خواهد بود.

IDF در این بیانیه ضمن اعتراف به حمله موفقیت آمیز ایران به پایگاه هوایی اسرائیل گفته با این حال هیچ هواپیمایی آسیب ندیده است. ارتش اسرائیل گفته «حمله ایران با ۲۰۰ موشک بالستیک به اسرائیل عواقبی خواهد داشت».

ژنرال هرزی حلوی رئیس ستاد ارتش اسرائیل گفته که اسرائیل به این حمله موشکی پاسخ خواهد داد و قول داده که دست ارتش "به هر نقطه‌ای در خاورمیانه برسد و حمله کند. "

دنیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل در مورد حمله احتمالی به ایران و واکنش اسرائیل به حمله موشکی اخیر ایران به اسرائیل گفته این حمله از سوی ایران یک "افزایش تنش شدید و خطرناک" است و پیامد‌هایی خواهد داشت. او تأکید کرد که نیرو‌های دفاعی اسرائیل آماده هستند تا در هر زمان و مکان و به هر شیوه‌ای که بخواهند، به این حمله پاسخ دهند. هاگاری گفت که ایران و نیرو‌های نیابتی‌اش از ۷ اکتبر در هفت جبهه مختلف به اسرائیل حمله کرده‌اند و هدفشان نابودی اسرائیل است. او افزود که ارتش اسرائیل هر آنچه لازم باشد برای دفاع از کشور و مردم انجام خواهد داد.

وی همچنین خاطرنشان کرده که اکثر موشک‌های شلیک شده از سوی ایران توسط سامانه‌های دفاعی اسرائیل و ائتلاف دفاعی به رهبری آمریکا رهگیری شده‌اند و تنها تعداد کمی از آن‌ها به مناطق مرکزی و جنوبی اسرائیل اصابت کرده است. او اشاره کرد که این حمله، بزرگ‌ترین حمله مستقیم ایران از خاک خود به اسرائیل بوده و پاسخ اسرائیل نیز جدی و قابل توجه خواهد بود.

هاگاری همچنین تأکید کرد که برنامه‌های عملیاتی ارتش اسرائیل آماده هستند و ارتش در بالاترین سطح آمادگی دفاعی و تهاجمی قرار دارد. وی گفت که اسرائیل از توانایی حمله به هر نقطه‌ای در خاورمیانه برخوردار است و هر کس که هنوز این را درک نکرده، به زودی خواهد فهمید.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر سابق اسرائیل، وضعیت کنونی را یک "لحظه تاریخی" برای اقدام علیه ایران توصیف کرده است. او بر لزوم نابودی برنامه هسته‌ای ایران و زیرساخت‌های انرژی این کشور تأکید کرده و گفته که اکنون بهترین فرصت در پنجاه سال گذشته برای تغییر چهره خاورمیانه است. بنت خواستار اقدام فوری برای تخریب ظرفیت‌های هسته‌ای ایران و به طور کلی تضعیف نظام حاکم بر تهران شده است.

بنی گانتز وزیر دفاع پیشین اسرائیل سرمقاله‌ای در نیویورک تایمز نوشته و گفته ایران به دنبال صدور ایدئولوژی بنیادگرایانه خود است. از ملت‌های دیگر میخواهم اشتباهی که ما مرتکب شدیم، مرتکب نشوند و ایران را دست کم نگیرند.

او گفته رهبران حماس و ایران آرزوی مشترکی دارند و آن «نابودی اسرائیل است». اما ایران صبر استراتژیک بیشتری دارد و همین باعث شده او زمان مناسب تری را برای حمله تمام عیار به اسرائیل انتخاب کند. اما اشتباه نکنید، ایران در حال آماده باش و منتظر لحظه مناسب ضعف اسرائیل است.

بنی گانتز گفته یک سال بعد از ۷ اکتبر، واضح است که اسرائیل و جهان باید با تهدید ایران برای موجودیت اسرائیل و آینده منطقه مقابله کنند و ابتکار عمل را از ایران برای ایجاد ورژن ایرانی یک ۷ اکتبر دیگر بگیرند.

گانتز گفته الان وقت همکاری‌های منطقه‌ای برای مقابله با ایران است. دولت‌ها باید در جبهه نظامی با ایران و گروه‌های نیابتی اش مقابله و ساز و کار دفاع هوایی خاورمیانه و پیمان ابراهیم را تقویت کنند. در جبهه اقتصادی باید تحریم‌ها علیه ایران تقویت شود؛ در بعد حقوقی، سپاه پاسداران باید در فهرست گروه‌های تروریستی همه قرار بگیرد و در جبهه سیاسی، اپوزیسیون نظام ایران تقویت شوند.

آویگدور لیبرمن، عضو کنست و وزیر دفاع سابق اسرائیل، نیز اظهارات مشابهی داشته و خواستار حمله‌ای گسترده به تأسیسات نفت، گاز و هسته‌ای ایران شده است. او معتقد است که این حملات باید به گونه‌ای باشد که تمامی زیرساخت‌های حیاتی و اقتصادی ایران را نابود کند.

ایهود باراک، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل در گفتگو با گاردین پیشنهاد کرده که اسرائیل بر روی هدف قرار دادن زیرساخت‌های نفتی ایران تمرکز کند. او اشاره کرد که حمله به تأسیسات نفتی ایران می‌تواند از حمله به سایت‌های هسته‌ای این کشور مؤثرتر باشد، زیرا چنین حملاتی تأخیر چشمگیری در برنامه هسته‌ای ایران ایجاد نخواهد کرد، هرچند او یک حمله «نمادین» به تاسیسات هسته‌ای ایران را رد نکرده است. باراک معتقد است که ایران در آستانه دستیابی به ظرفیت‌های هسته‌ای است و حمله به تأسیسات هسته‌ای نمی‌تواند پیشرفت این برنامه را به طور قابل‌توجهی کند نماید. او همچنین گفت که تکرار این حملات می‌تواند به ایران نشان دهد که هزینه‌های اقداماتش چقدر بالا خواهد بود.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل، اعلام کرد که این کشور برای هر سناریویی که ممکن است در واکنش به تهدیدات ایران رخ دهد، آماده است. وی پس از ارزیابی‌های عملیاتی با مقامات بلندپایه نظامی اسرائیل، تأکید کرد که نهاد دفاعی اسرائیل برای هرگونه واکنش احتمالی به تهدیدات ایران آمادگی کامل دارد و بر لزوم همکاری بین‌المللی برای مقابله با ایران تأکید کرد. او همچنین به اهمیت همکاری با ایالات متحده برای تشکیل ائتلافی استراتژیک علیه ایران اشاره کرده است.

جامعه اطلاعاتی اسرائیل ارزیابی کرده است که پاسخ مستقیم اسرائیل می‌تواند شامل حمله به تأسیسات کلیدی تولید نفت و دارایی‌های نظامی ایران باشد. این اقدامات با هدف تضعیف ظرفیت‌های اقتصادی و نظامی ایران صورت می‌گیرد، بدون اینکه منجر به یک درگیری گسترده‌تر در منطقه شود. نیرو‌های دفاعی اسرائیل (IDF) همچنین گزینه‌های مختلفی برای پاسخگویی در نظر گرفته‌اند که می‌تواند شامل هدف قرار دادن دارایی‌های ایرانی در خود ایران و یا از طریق متحدان آن در منطقه باشد.

این اظهارات نشان می‌دهد که اسرائیل در حال آماده باش نظامی برای پاسخ به ایران به شکلی مؤثر است.

از سوی دیگر جامعه بین الملل نیز به طور نسبی با حمله احتمالی اسرائیل به ایران همراه است. مقامات بلندپایه دولت انگلیس از آنچه «حق اسرائیل برای دفاع از خود» خوانده اند، حمایت کرده و اعلام کردند ارتش این کشور در کمک به اسرائیل برای مقابله با حمله موشکی ایران در در شامگاه سه شنبه، نقش داشته است.

کر استارمر نخست‌وزیر انگلیس در واکنش به حمله موشکی ایران به اسرائیل گفت که انگلیس در کنار اسرائیل ایستاده و حق آن برای دفاع از خود را به رسمیت می‌شناسد.

تایمز آو اسرائیل گزارشی منتشر کرده و گفته دو سوم اسرائیلی‌ها از حمله به ایران حمایت می‌کنند. نظرسنجی مرکز امنیت و امور خارجی بیت المقدس که روز چهارشنبه منتشر شده نشان می‌دهد حدود ۶۸ درصد از اسرائیلی‌ها از حمله مستقیم به ایران در صورت ادامه حملات حزب الله به اسرائیل، حمایت می‌کنند. ۳۷ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که تنها در صورتی از چنین حمله‌ای حمایت می‌کنند که با ایالات متحده هماهنگ شده باشد و ۳۱ درصد گفتند که حتی بدون چنین هماهنگی از حمله حمایت خواهند کرد. از سوی دیگر، ۱۴ درصد اسرائیلی‌ها مخالف حمله مستقیم به ایران بودند و مابقی گفته اند در این مورد نظری ندارند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد ۴۱ درصد از پاسخ دهندگان یهودی اسرائیل از اشغال نظامی طولانی مدت جنوب لبنان هم حمایت می‌کنند و ۷۲ درصد آن‌ها با راه‌حل دو کشوری برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطین مخالفند و ۹۲ درصد شک دارند که بتوان به تشکیلات خودگردان فلسطین برای جلوگیری از تکرار ۷ اکتبر اعتماد کرد.

این نظرسنجی بین ۲۹ تا ۳۰ سپتامبر یعنی قبل از حمله ایران به اسرائیل با موشک‌های بالستیک در سه شنبه شب گذشته انجام شده است.

مخالفان حمله به ایران به چه می‌گویند؟

پس از عملیات وعده صادق یک، تقریبا همه کشور‌های غربی از جمله کشور‌های اروپایی در یک فراخوان یکپارچه و آمریکا به طور جداگانه تلاش کردند اسرائیل را به خویشتنداری دعوت کنند. جو بایدن بعد از رهگیری تعداد زیادی از پهپاد‌ها و موشک‌های ایرانی در آسمان اسرائیل و کشور‌های هم جوار در ماه آپریل، خطاب به بنیامین نتانیاهو گفته بود «پیروزی خود را قبول کن (و کنار بکش)». تلاش‌های غرب برای راضی کردن اسرائیل به عدم اقدام علنی علیه ایران تقریبا نتیجه داد. بر اساس ادعای برخی رسانه‌های اسرائیلی و آمریکایی، اسرائیل یک حمله موفق به محل نگهداری سامانه‌های اس-۳۰۰ ایران انجام داد که خبر آن دست کم توسط رسانه‌های داخلی در ایران بازتاب چندانی پیدا نکرد و در نتیجه ایران اقدام متقابلی انجام نداد.

اما در پی عملیات وعده صادق دو و با توجه به موفقیت نسبی این عملیات در نشاندن موشک‌ها در خاک اسرائیل، جامعه بین الملل واکنشی متفاوت نسبت به عملیات اول نشان داد. تقریبا تمام کشور‌های اروپایی و آمریکا به صورت جداگانه اقدام ایران را محکوم کرده و حق اسرائیل برای مقابله به مثل را محفوظ دانستند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، به اسرائیل توصیه کرده است که از واکنش‌های متناسب استفاده و از حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران خودداری کند تا از تشدید بیشتر تنش‌ها جلوگیری شود. او در واکنش به این سوال که آیا آمریکا با حمله به تاسیسات نفتی ایران موافق است یا خیر، گفته این موضوع در حال مذاکره است. اظهارنظری که به خودی خود قیمت‌ها را در بازار‌های نفتی افزایش داد.

بایدن در نشست خبری روزانه کاخ سفید گفت: «اگر من جای اسرائیل بودم، به گزینه‌های دیگری غیر از حمله به میادین نفتی فکر می‌کردم.»

درگیری امانوئل مکرون با بنیامین نتانیاهو هم بیشتر متوجه حملات اخیر اسرائیل به لبنان، به عنوان کشور مورد توجه فرانسه است و ارتباط کمتری با موضوع اقدام متقابل احتمالی اسرائیل علیه ایران دارد. مکرون خواستار توقف ارسال سلاح به اسرائیل شده و آن را برای حل مناقشه غزه ضروری دانسته است. نتانیاهو در واکنش به این اظهارات، خطاب به مکرون رئیس جمهور فرانسه گفته «شرم بر تو».

منبع: رویداد 24

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها