کد خبر: 729639
تاریخ انتشار :

شانس دولت برای پیوستن به FATF چقدر است؟ | نماینده مجلس: زیر بار ننگ نمی‌رویم!

مسیر پیوستن به FATF برای دولت هموار نبود اما افزایش تنش‌ها در منطقه و احتمال افزایش درگیری‌ها نیز بهانه بیشتری به مخالفان داده و این طور که معلوم است، دولت مسعود پزشکیان به این راحتی‌ها قادر به حل این مساله نخواهد بود.

شانس دولت برای پیوستن به FATF چقدر است؟ | نماینده مجلس: زیر بار ننگ نمی‌رویم!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

دولت پزشکیان در شرایطی روی کار آمد که مردم تحت فشار‌های اقتصادی و اجتماعی، رمق پای صندوق رای آمدن را هم نداشتند. به هر سختی بود و با هزار وعده وعید شاهد افزایش نسبی مشارکت در مرحله دوم و پیروزی پزشکیان بودیم.

حالا، اما پزشکیان مانده و موانع بسیاری که برای تحقق این وعده‌ها دارد. وضعیت منطقه و افزایش تنش‌ها و احتمال درگیری مستقیم با اسرائیلی‌ها قوز بالای قور شده!

شاهدش همین مخالفت‌های سرسختانه با تصویب FATF که به بهانه وضعیت بحرانی منطقه مطرح می‌شود.

یکی از مهم‌ترین وعده‌های دولت حل مشکلات اقتصادی است و به باور کارشناسان پیوستن به FATF در تحقق این مهم نقش موثری خواهد داشت. مخالفان FATF، اما این روز‌ها پرقدرت‌تر و پرسروصداتر از قبل «نه» می‌گویند. مثلا همین امروز روزنامه کیهان با اشاره به اینکه وسط جنگ هستیم و پیوستن به FATF دست ما را در کمک مالی به حزب‌الله و گروه‌های مقاومت که از سوی غربی‌های تروریست خوانده می‌شوند، می‌بندد؛ مدافعان پیوستن به FATF را متهم به نفهمیدن می‌کند.

در همین حال ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس می‌گوید: FATF یک ابزار و وسلیه جنگی در دست دشمن برای فشار به ماست تا ما مجبور باشیم داده‌های خودمان را به آن‌ها بدهیم.

او در مخالفتی سرسختانه با پیوستن به FATF به اظهارات اخیر عبدالناصر همتی در خصوص دستور رئیس‌جمهور برای حل این مساله اشاره کرده و می‌گوید: FATF دو موضوع بسیار مهم دارد که مجلس باید مصوب کند، اولی پیوستن به پالرمو است؛ اگر ما به کنوانسیون پالرمو بپیوندیم کلیه جنبش‌های آزادی بخش مثل حزب الله، حماس و ... به عنوان سازمان تروریستی شناخته می‌شوند، یعنی ما با دست خودمان داریم دست‌های پرتوان‌مان را قطع می‌کنیم.

او با اشاره به این که یکی از الزمات FATF پالرمو است، می‌گوید: تا وقتی که مجلس شورای اسلامی پالرمو را مصوب نکند، پیوستن به FATF امکان‌پذیر نیست و مجلس هم محال است این ننگ را برای خودش بگذارد و ما به پالرمو بپیوندیم.

وی درباره این که رئیس جمهور دستور داده است برای رفع نگرانی‌ها در خصوص مسئله FATF، نهاد‌های اقتصادی و عالی کشور باهم همکاری داشته باشند، عنوان کرد: رفع نمی‌شود، یک نهاد در این خصوص مجلس است؛ مجلس باید در مورد این دو موضوع که مانده است تصمیم‌گیری کند که یکی از آن‌ها پالرمو است و حتما باید طبق قانون اساسی به مجلس بیاید و مجلس این ننگ را نمی‌پذیرد و رأی نمی‌دهد. از سوی دیگر تاکید رهبری این بوده که به جای این‌که انرژی خودمان را برای پیوستن به FATF بگذاریم چرا نمی‌آییم مبارزه با پولشویی که برایش شورای عالی تشکیل شده است را تقویت کنیم.

حال باید منتظر ماند و دید که دولت چهاردهم چطور در چنین شرایطی مخالفان FATF را متقاعد خواهد کرد؟ آیا اصلا چنین شانسی دارد یا ناچار است که کوتاه بیاید؟ اگر گزینه دوم که محتمل‌تر هم به نظر می‌رسید، درست باشد، اما باید دید که از پس حل مشکلات اقتصادی گسترده چطور برخواهد آمد؟ البته این سوالات با فرض اینکه درگیری‌ها بیشتر نشده و مشکلات مضاف نشود، قابل طرح است، چون در غیر این صورت تکلیف معلوم است و جای سوال ندارد.

منبع: رویداد 24

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها