کد خبر: 730274
تاریخ انتشار :

اختلاف نظر دولت و بانک مرکزی درباره انتشار اوراق| همتی گاز می‌دهد، فرزین ترمز می‌گیرد

آگهی ۶۰ همت اوراق طبق بودجه و مجوز ۲۰۰ تا ۲۵۰ همت اوراق جدید و همزمانی آن با سیاست سوپرانقباضی بانک مرکزی کماکان تمام بخش‌های اقتصادی ایران را به لرزه درمی‌آورد

اختلاف نظر دولت و بانک مرکزی درباره انتشار اوراق| همتی گاز می‌دهد، فرزین ترمز می‌گیرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

بازار‌های مالی و اقتصاد ایران در وضعیت عجیبی گیر کرده است. همزمان دولت با سرعت بسیار بالایی در حال انتشار اوراق است و در آخرین اقدام حدود ۶۰ همت اوراق باقیمانده از مجوز بودجه امسال را به یکباره برای پذیره‌نویسی آگهی کرده است؛ درحالیکه بانک مرکزی کماکان اصرار بر سیاست پولی انقباضی شدید دارد.

این گاز دادن همتی همزمان با ترمز فرزین، اقتصاد ایران را به ویبره انداخته است.

دولت امسال مجوز انتشار ۲۵۴ همت اوراق نقدی را داشت که تا این لحظه ۱۹۴ همت آن را منتشر کرده است. نشان می‌دهد، با وجود برداشت از صندوق توسعه ملی، دولت حداقل نیاز به ۲۷۵ همت انتشار اوراق دارد.

این در حالی است که ابتدای امسال نیز شاهد انتشار اخزا در حدود ۱۳۰ همت بودیم که البته این اخزا مربوط به بودجه سال قبل بود. در واقع تا الان ۳۲۴ همت اوراق دولتی در سال ۱۴۰۳ منتشر شده، ۶۰ همت نیز اخیر آگهی شده است.

علاوه بر این، صرفا برای پوشش بودجه عمومی ۱۰۰ همت و برای پوشش هزینه‌های یارانه‌ها ۱۰۰ همت انتشار اوراق نیاز است. به عبارت دیگر، پس از اتمام این ۶۰ همت می‌توان انتظار داشت، دولت مجوز انتشار ۲۰۰ تا ۲۵۰ همت اوراق جدید دیگر را بگیرد.

به این ترتیب، برآورد می‌شود امسال حجم انتشار اوراق دولتی (جامانده از سال قبل و مربوط به بودجه امسال) مجموعا به ۶۳۴ همت برسید که رکورد جدیدی در انتشار اوراق دولتی در یک سال است.

آگهی ۶۰ همت اوراق طبق بودجه و مجوز ۲۰۰ تا ۲۵۰ همت اوراق جدید و همزمانی آن با سیاست سوپرانقباضی بانک مرکزی کماکان تمام بخش‌های اقتصادی ایران را به لرزه درمی‌آورد.

منبع: فردانامه

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    Markets

    دیگر رسانه ها