کد خبر: 730495
تاریخ انتشار :

چالش جدید در سیاست خارجی؛ این بار اروپا! | احتمال تروریستی خواندن سپاه | ایران می‌گوید خصومت را تحمل نخواهد کرد!

یک منبع دیپلماتیک ایرانی گفته: قرار گرفتن نیرو‌های مسلح یک کشور در فهرست به اصطلاح تروریستی به عنوان یک اقدام خصمانه، به معنی حاکم شدن مختصات جدید بر روابط دوجانبه ایران و اروپا در فضای مبتنی بر رویکرد خصمانه است. اروپا تردید نکند که جمهوری اسلامی ایران نگاه مبتنی بر خصومت را تحمل نخواهد کرد.

چالش جدید در سیاست خارجی؛ این بار اروپا! | احتمال تروریستی خواندن سپاه | ایران می‌گوید خصومت را تحمل نخواهد کرد!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در همین حال که آمریکا و اسرائیل برای پاسخ به تهران و بیشتر افروختن آتش درگیری‌ها در منطقه آماده می‌شود و تمرکز ایران بر این است که کشور‌های منطقه را نسبت به مخاطرات و آسیب‌های جنگ گسترده در منطقه مطلع کرده و از این طریق فضا را به نحوی مدیریت کند؛ روابط با اروپا به چالش کشیده می‌شود!

قصه، اما همان داستان موشک‌های بالستیک است که مدعی هستند ایران به روسیه می‌دهد. مقامات ایرانی بار‌های گفته‌اند که چنین موضوعی صحت ندارد، اما گوش طرف غربی بدهکار نیست و این انکار‌ها را باور نمی‌کند.

شاهد همین تحریم سه سه شرکت هواپیمایی ایرانی از سوی اتحادیه اروپا. ماجرا، اما احتمالا به همین جا هم ختم نشود. آنطور که گمانه‌زنی می‌شود، احتمالا اروپایی‌ها سپاه را نیز در لیست فهرست گروه‌های موسوم به تروریستی خود قرار خواهند داد.

در همین حال، سایت جماران به نقل از یک منبع دیپلماتیک نوشته: «تهدید به تروریستی اعلام کردن سپاه نشانه ابزاری بودن مفهوم تروریسم در نظر کشور‌های اروپایی است. قراردادن سپاه در فهرست تروریسم به مثابه وارد کردن اتهام کیفری به بخشی از نیروی نظامی رسمی یک کشور مستقل است. این کار ایجاد بدعتی شوم و خطرناک است که تبعات آن متوجه کشور‌های متهم کننده هم خواهد شد. قرار گرفتن نیرو‌های مسلح یک کشور در فهرست به اصطلاح تروریستی به عنوان یک اقدام خصمانه، به معنی حاکم شدن مختصات جدید بر روابط دوجانبه ایران و اروپا در فضای مبتنی بر رویکرد خصمانه است. اروپا تردید نکند که جمهوری اسلامی ایران نگاه مبتنی بر خصومت را تحمل نخواهد کرد.»

به گزارش جماران، در شرایطی که دولت چهاردهم سیاست خارجی خود را متمرکز بر تنش زدایی از رابطه ایران با اروپا با محور قرار دادن گفتگو درباره مسائل مورد اختلاف و تمرکز بر همکاری برای رفع تهدید‌های مشترک در منطقه قرار داده است، به نظر می‌رسد که اقدام حداکثری، چون قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در لیست موسوم به گروه‌های تروریستی در کشور‌های اروپایی می‌تواند تأثیر بسیار منفی بر روابط دوجانبه گذاشته و سایر حوزه‌های مدنظر تهران برای همکاری با اروپا را هم تحت تأثیر قرار دهد.

اشاره وزیر خارجه ایران در آخرین توئیت منتشر شده به تمایل اروپایی‌ها به باج دادن به طرف اسرائیلی نمایی از تحلیلی است که در تهران از نخستین روز‌های آغاز به کار دولت چهاردهم در حوزه سیاست خارجی جای خود را در نتیجه رفتار‌های مخرب رژیم اسرائیل باز کرده است. تهران، ترور هدفمند اسماعیل هنیه، رئیس فقید دفتر سیاسی حماس در قلب پایتخت و آنهم تنها چند ساعت پس از حضور در مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید، تشدید تنش میان اسرائیل با حزب الله لبنان و عملیات انفجار همزمان پیجر‌ها که منجر به زخمی شدن سفیر جمهوری اسلامی ایران در بیروت هم شد و هدف قرار دادن سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان را ادامه بسترسازی اسرائیل برای تخریب بیش از پیش روابط ایران و اروپا و گرفتار کردن اروپا در گرداب تنش و تنش زایی غیر ضروری با ایران می‌داند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها