کد خبر: 731137
تاریخ انتشار :

فرجام میانجیگری روسیه بین ایران و رژیم اسرائیل کجاست؟

ولادیمیر پوتین با توجه به ارتباطی که با ایران و اسرائیل دارد امیدوار است که بتواند نقش میانجی را ایفا کند و سبب شود که ضربات نظامی بین دو طرف متوقف شود. این رویکرد روسیه نشان از آن دارد که تلاش‌های دیپلماتیک ایران برای کاستن از تنش‌ها و مشخصا دیدار اخیر پوتین و پزشکیان تا حدی مفید واقع شده است.

فرجام میانجیگری روسیه بین ایران و رژیم اسرائیل کجاست؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

اوضاع منطقه به شدت بهم ریخته و همه چیز متاثر از جنگ است. جنگی که برخی تحلیلگران معتقدند ممکن است، بسیار گسترده‌تر شود.

دستگاه دیپلماسی کشورمان، اما به رغم این وضعیت دست از کار نکشیده و همزمان تلاش‌های جدی برای مدیریت شرایط انجام می‌دهد. همان طور که عباس عراقچی پیش‌تر تاکید کرده بود، ایران برای هر سناریویی حاضر است. از این رو هم زمان با آمادگی نظامی برای پاسخگویی در صورت لزوم، تلاش می‌شود که از مسیر دیپلماسی از التهابات کاسته شود. دلیلش نیز مشخص است، ایران در پی شروع یا گسترش جنگ نیست، اما در مقام دفاع نیز کوتاهی نخواهد کرد.

درباره ثمربخشی دیپلماسی در شرایط کنونی، اما حرف بسیار است. برخی کارشناسان مثل حشمت‌الله فلاحت پیشه با تمرکز بر سفر‌های عراقچی در سطح منطقه و با اشاره با برخی تندروی‌ها در داخل ایران معتقدند که قدری دیر شده و خیلی نمی‌توان به نتیجه بخش بودن تلاش‌های دولت امیدوار شد.

از طرف دیگر، اما شواهدی وجود دارد که این امیدواری را افزایش می‌دهد. شاهد همین اعلام آمادگی روسیه برای میانجیگری بین ایران و اسرائیل.

پیشینه روابط ایران و روسیه و اینکه چندان نمی‌توان به این کشور دل بست به جای خود، اما به هرحال شاهدیم که بعد از دیدار اخیر پوتین و پزشکیان در در حاشیه اجلاس منطقه‌ای در عشق‌آباد، روسیه سکوت خود نسبت به تحولات خاورمیان را پایان داده است.

هفته پیش، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه گفته بود: خطر بروز یک جنگ بزرگ، منطقه خاورمیانه را تهدید می‌کند، اما اگر طرفین خویشتن داری نشان دهند همچنان می‌توان از آن اجتناب کرد.

حالا هم خود پوتین با اشاره به روابط «بر پایه اعتماد» که با ایران و اسرائیل دارد، گفته که فرصت‌هایی برای دست یابی به حل برای نزاع در خاورمیانه می‌بیند. او با تاکید بر اینکه «افزایش تنش در منطقه به سود هیچ کس نیست» گفته: «روسیه آماده کمک به دست یابی به راه حل میان ایران و اسرائیل است البته به شرطی که دو طرف خواهان آن باشند».

طرف ایرانی که قطعا خواستار کاهش تنش‌ها است و از همین رو همزمان با آمادگی نظامی، راه دیپلماسی را در پیش گرفته است. اینکه اسرائیلی‌ها چقدر از موضع تند خود فاصله خواهند گرفت نیز به زودی مشخص خواهد شد. باید دید که روسیه به عنوان میانجی چطور می‌خواهد اسرائیل، حامی اصلی او یعنی آمریکا و همچنین کشور‌های اروپایی و ... را متقاعد کند.

حال اگر وضعیت جنگ اوکراین و دست برتری که روسیه در آن دارد را در نظر داشته باشیم، می‌توان امیدوار بود که روسیه در میانجگیری برای کاهش تنش‌های منطقه هم حرفی برای گفتن داشته باشد.

منبع: رویداد 24

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها