کد خبر: 731138
تاریخ انتشار :

سناریوهای جنگ بعد از شهادت یحیی سنوار/ پیروزی اسرائیل، پاتک حماس یا توافق قریب الوقوع؛ چه اتفاقی در انتظار غزه است؟

برخی از رسانه های آمریکایی بر این باور هستند که شهادت سنوار ممکن است راه را برای توافق آتش بس هموار کند، در حالی که برخی دیگر معتقدند بعید است این حادثه یک «نقطه عطف» در جنگ غزه به حساب بیاید.

سناریوهای جنگ بعد از شهادت یحیی سنوار/ پیروزی اسرائیل، پاتک حماس یا توافق قریب الوقوع؛ چه اتفاقی در انتظار غزه است؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

اعلامیه اسرائیل در روز پنجشنبه در مورد شهادت یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس)، مورد توجه بسیار زیاد روزنامه های آمریکایی قرار گرفت. بعد از تایید شهادت سنوار، رسانه های آمریکایی به دو دسته تقسیم شدند.

برخی از رسانه های آمریکایی بر این باور بودند که شهادت سنوار ممکن است راه را برای توافق آتش بس هموار کند، در حالی که برخی دیگر معتقد بودند بعید است این حادثه یک «نقطه عطف» در جنگ غزه به حساب بیاید. الجزیره قطر در گزارشی به مهم ترین مباحث رسانه های آمریکایی بعد از اعلام خبر شهادت یحیی سنوار پرداخته است. در زیر خلاصه ای از تحلیل های رسانه های آمریکایی ترجمه و ارائه می گردد.

شهادت یحیی سنوار چه تاثیری بر جنگ خواهد داشت؟

نیویورک تایمز مقاله ای از نویسنده معروف، «توماس فریدمن» منتشر کرد که در آن، نسبت به اغراق در اهمیت رویداد فوق الذکر هشدار داده بود. این تحلیلگر معتقد است که ترور سنوار نشان دهنده امکان حرکت به سمت عملی کردن «راه حل دو دولتی» خواهد بود.

اگرچه فریدمن شهادت سنوار را یک رویداد مهم برای اسرائیل و متحدانش توصیف کرد، اما افزود که مرگ وی شرط کافی برای پایان دادن به جنگ غزه نیست. وی مدعی شد که سنوار و حماس همیشه راه حل دو دولتی را رد کرده و متعهد به نابودی "دولت یهود" بوده اند. به همین دلیل، بعید است بعد از مرگ سنوار، در عقاید اصلی حماس خللی ایجاد شود.

اگرچه فریدمن معتقد است که حذف سنوار برای اجرای گام بعدی (در جهت تحقق طرح دو دولتی) ضروری بود، اما لازمه پیشبرد این طرح این است که اسرائیل نیز این مساله را پذیرفته و آماده پذیرش این طرح شود.

با این حال، بر اساس گزارش نیویورک تایمز، اتفاقی که برای یحیی سنوار افتاده می تواند آینده غزه را تغییر دهد. نیویورک تایمز به نقل از منابع دیپلماتیک آمریکایی، عربی و اسرائیلی مدعی است که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و رهبران سه کشور عربی، در طول یک ماه گذشته درباره آینده غزه، پایان دادن به جنگ و بازسازی مناطق جنگی بحث کرده اند.

فریدمن فاش کرد که ایده کلی آمریکا و رهبران عرب این است که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، با انتصاب سلام فیاض، نخست وزیر سابق فلسطین و اقتصاددان عرب، برای رهبری یک دولت تکنوکرات جدید در غزه موافقت کند.

وی گفت که تشکیلات خودگردان فلسطین رسماً درخواست خود را برای استقرار یک نیروی بین المللی حافظ صلح شامل گردان هایی از امارات و مصر و شاید دیگر کشورهای عربی و حتی برخی کشورهای اروپایی جهت جایگزینی ارتش اسرائیل در نوار غزه ارسال کرده است.

رهبران حماس در آینده تلاش‌ ها و فعالیت های جهادی خود را دوچندان خواهند کرد، زیرا این سازمان توانسته تحت رهبری سنوار، ضربه محکمی به اسرائیل وارد کند

به گفته فریدمن، با این حال، نتانیاهو معتقد است که هدف اصلی اعراب در استقرار نیروی حافظ صلح عربی یا بین المللی در غزه، تشکیل یک کشور فلسطینی و کوتاه کردن دست اسرائیل از مناطق مرزی و ساخت شهرک های مختلف است. به همین دلیل، بعید است با این خواستۀ دولت خودگردان و کشورهای عربی موافقت کرده و امنیت مناطق فلسطینی نشین را به اعراب بدهد.

آیا آتش بس رخ می دهد؟

واشنگتن پست نیز در گزارش اخیر خود با فریدمن و نیویورک تایمز موافق است که شهادت سنوار ممکن است راه را برای آتش‌بس و آزادی زندانیان اسرائیلی هموار کند. البته هیئت تحریریه این روزنامه در تحلیل خود تاکید کردند که تضمینی وجود ندارد که ترور سنوار پایان درگیری ها در غزه را تسریع ببخشد.

نویسنده واشنگتن پست معتقد است که یک فرصت بزرگ برای نتانیاهو مهیا شده است و او باید از آن استفاده کند و در برابر "غرور" و تندروی اعضای راست افراطی دولتش ایستادگی کند. نتانیاهو باید به سرعت به سمت آتش بس پیش برود و تحت هدایت آمریکا و جو بایدن، توافق صلح را امضاء کند.

هیچ نقطه عطفی وجود ندارد

مجله فارین پالیسی نیز تحلیلی از دنیل بایمن، استاد دانشگاه جورج تاون را منتشر کرد که در آن تاکید شده است که "ترور سنوار توسط اسرائیل نقطه عطفی در جنگ غزه به حساب نمی آید."

بایمن، که از اعضای ارشد مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی است، معتقد است که اگرچه شهادت رهبر حماس ممکن است یک پیروزی سیاسی برای نتانیاهو باشد، اما لازم به یادآوری است که اسرائیل هنوز تا رسیدن به «یک برنامه واقعی برای اداره غزه» فاصله دارد.

بایمن معتقد است که اگرچه ممکن است حماس در کوتاه مدت اداره غزه را از دست بدهد اما این گروه از زمان سود خواهد برد، صفوف خود را مجدداً منظم کرده و سازمان خود را بازسازی خواهد نمود.

نویسنده مقاله فارین پالیسی پیش‌بینی کرد که رهبران حماس در آینده تلاش‌ ها و فعالیت های جهادی خود را دوچندان خواهند کرد، زیرا این سازمان توانسته تحت رهبری سنوار، ضربه محکمی به اسرائیل وارد کند، مسئله فلسطین را به نقشه سیاسی خاورمیانه بازگرداند و به اعتبار بین‌المللی اسرائیل لطمه بزند و به همین دلیل، پایان دادن به درگیری ها برای حماس نوعی معکوس کردن این دستاوردها خواهد بود و همه آنها را به باد خواهد داد.

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها