کد خبر: 731154
تاریخ انتشار :

اسکودا با بیانیه‌ای تند پشت ایران درآمد + جزئیات

اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن موضع مشترک اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس علیه جزایر سه‌گانه ایرانی، این مواضع را مصداق بارز دخالت در تمامیت ارضی ایران و برخلاف بند ۷ ماده ۲ منشور ملل متحد عنوان کرد.

اسکودا با بیانیه‌ای تند پشت ایران درآمد + جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش روابط عمومی اسکودا، متن کامل بیانیه به این شرح است: گلوی کسانی بر اختلاف گشوده می‌شود که آشفتگی و تفرقه را راهبرد تامین منافع نامشروع خود در منطقه می‌دانند. هنگامه‌ای که جهان شاهد هیمه آتش ترور و خشونت و صلح‌ستیزی و سلاخی حقوق بشر به دست یک رژیم اشغالگر علیه مردمی بی‌دفاع اعم از کودک و زن است، طرح موضع صلح‌شکن و تنش‌زای مالکیت دروغین امارات متحده عربی بر جزایر سه‌گانه ایرانی توسط اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس پیام‌های معناداری دارد!

دیرینگی و ریشه‌داری ایران در خصوص جزایر سه‌گانه، این پاره تن وطن، از دوران هخامنشی تاکنون بر هیچ محقق بی‌طرف و اندیشه‌ور دوراندیشی پوشیده نیست. پیشینه تاریخی تعلق جزایر سه‌گانه به دولت ایران و اعلام اقتدار و حاکمیت کشورمان بر این جزایر، از دیرباز تعلق این جزایر را نه فقط در نقشه‌های چاپ شده از سال ۱۸۸۷ به بعد بریتانیا که جزیره ابوموسی و دو تنب را با رنگ پرچم ایران مشخص کرده است، بلکه در همه اسناد و مدارک پیشینی نیز محرز است و علیرغم موضع غلط و جعلی فعلی، انگلستان نیز همواره تا ابتدای قرن بیستم میلادی جزایر سه‌گانه را متعلق به ایران می‌دانسته است.

از سوی دیگر نزدیکی جزایر مورد اختلاف به ساحل و سایر جزایر ایرانی نیز با عنوان اصل تجارت سرزمینی قابل طرح است، همانگونه که دیوان بین‌المللی دادگستری این مبنا را در اختلاف میان فرانسه و انگلستان در خصوص جزایر Uminqires و uecrehou که نزدیک ساحل فرانسه واقع شده‌اند مورد تایید قرار داده است.

اظهارنظر و حمایت اتحادیه اروپا در مسئله حاکمیت جزایر سه‌گانه ایرانی مصداق بارز دخالت در تمامیت ارضی ایران و برخلاف بند ۷ ماده ۲ منشور ملل متحد است، همچنان که در اصول مختلفی همچون ماده ۸ کنوانسیون مونته ویدئو پیرامون حقوق و وظایف دولت‌ها و رای دیوان بین‌المللی دادگستری در قضیه نیکاراگوئه در تاریخ ۲۶ ژوئن ۱۹۸۶ هر نوع مداخله مستقیم یا غیر مستقیم در امور داخلی یا خارجی کشور دیگر را صریحاً منع و محکوم کرده است.

از سوی دیگر بررسی حقوقی این مواضع نشان می‌دهد که در اصل، ادعای انگلستان و امارات مبنی بر اشغالگری جزایر سه‌گانه از جانب ایران، غیرقابل طرح و غیر قابل قبول در مجامع حقوقیست، زیرا در حقوق بین‌الملل اصلی با عنوان اصل «اظهارات متناقض، قابل استماع نیست» وجود دارد که طبق آن دولت انگلستان نمی‌تواند از یک سو در تمامی گزارش‌ها و نقشه‌های رسمی خود حاکمیت ایران را تایید کند از سوی دیگر آن را بی‌اعتبار جلوه دهد. به‌نظر می‌رسد رویکرد «اختلاف انداز و حکومت کن» مشی تاریکی است که رسوایی آن در عرصه جهانی بار‌ها به اثبات رسیده و سزاوار است همسایگان ایران نیز با توجه به ریشه‌ها و پیشینه‌ها از افتادن در ورطه سیاست‌های استعماری اجتناب کنند و با هوشمندی و موقعیت‌شناسی، دوست و دشمن واقعی در منطقه را تمایز بخشند.

از کانون‌های وکلای دادگستری و نیز وکلای آزاده در سراسر جهان انتظار می‌رود، به خصوص در کشور‌هایی که مسئولان سیاسی آن‌ها در این موضع ناحق مباشرت نموده‌اند حقوق، تکالیف و مسئولیت‌های بین‌المللی دولت‌ها را یادآوری کرده و آن‌ها را از موضع‌گیری‌های مداخله‌جویانه ناقض حقوق بین‌الملل و برخلاف عدالت بر حذر دارند. جهان با صلح و عدالت و متکی بر احترام به حقوق زیبا‌تر و دوست داشتنی‌تر خواهد بود. احترام به حقوق بین‌الملل بر پایه مشروعیت بین‌المللی و توجه به مالکیت و حاکمیت دولت‌ها متکی بر اسناد و مدارک معتبر تاریخی، نقطه عزیمت صلح و همگرایی برای جهانی عادلانه‌تر است.

در پایان اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران با توجه به جایگاه حقوقی خود، به عنوان مدافع حقوق بشر و حقوق ملت، ضمن محکومیت اظهارات مداخله‌جویانه اتحادیه اروپا و شورای همکاری خلیج فارس درباره جزایر سه‌گانه ایرانی، تأکید می‌کند که حاکمیت ملی جمهوری اسلامی ایران، به‌ویژه در موضوعاتی، چون سرزمین و تمامیت ارضی، امری غیرقابل مذاکره است. ما از تمامی ارگان‌های بین‌المللی و نهاد‌های ذی‌صلاح می‌خواهیم که به جای مداخلات نادرست و غیراصولی، به تقویت دیپلماسی و احترام به حقوق حاکمیتی کشور‌ها پرداخته و در راستای ایجاد گفتگو و همبستگی بین‌المللی گام بردارند.

منبع: رویداد 24

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها