کد خبر: 731383
تاریخ انتشار :

آسیب مهاجران افغان برای ایران چیست؟

عبده تبریزی، اقتصاددان می‌گوید: مهاجران افغان در ایران برخلاف مهاجران اروپایی کارآفرین نیستند و مالیات نمی‌دهند.

آسیب مهاجران افغان برای ایران چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - حضور مهاجران افغان به خصوص بخشی که غیرقانونی در کشور هستند اخیرا مساله ساز شده و شاهد بحث‌های بسیاری درباره نحوه مواجهه با آن هستیم. اما حضور مهاجران افغان برای کشور چه آسیبی دارد؟

حسین عبده تبریزی، اقتصادادن می‌گوید: مهاجران افغان در ایران برخلاف مهاجران اروپایی تنها نیروی کار هستند و در ایجاد فرصت‌های شغلی جدید نقشی ندارند، کارآفرین نیستند و کمتر با تاسیس کسب‌وکارهای کوچک و متوسط رسمی، به رشد اقتصادی ایران کمک می‌کنند. 

وی معتقد است: تنوع فرهنگی و دیدگاه‌های مختلف مهاجران افغانی در ایران به ایجاد نوآوری‌های جدید و افزایش خلاقیت در صنایع مختلف کمک نمی‌کند. این تنوع بازارها را در ایران گسترش نمی‌دهد و اقتصاد کشور ما را رقابتی‌تر نمی‌کند.

 به گفته او، مهاجران در اروپا با ورود به بازار کار، به اقتصاد کشور میزبان کمک کرده و مالیات پرداخت می‌کنند. این امر به دولت‌ها کمک می‌کند تا بودجه‌ لازم را برای تامین اجتماعی و خدمات بهداشتی فراهم کنند؛ به‌ویژه در کشورهایی که جمعیت سالخورده در حال افزایش است و تعداد کمی از جوانان مشغول به کار هستند. 

این چهره اقتصاددان می‌گوید: در ایران به‌دلیل غیررسمی‌بودن عمده مهاجران، کمتر مهاجر افغانی را می‌شناسیم که مالیات پرداخت کند. آن عده از افغان‌ها که دارای ویژگی‌های بالای مهارتی و کارآفرینی هستند یا ثروتی دارند، مثل خود ایرانیان، جذب اروپا و کانادا می‌شوند. 

وی تاکید می‌کند: مهاجران افغانی به تقویت سیستم‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی در ایران هم کمک نمی‌کنند و با افزایش تعداد شاغلان، به پایداری این سیستم‌ها یاری نمی‌رسانند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها