کد خبر: 731736
تاریخ انتشار :

بالاخره تصمیم بنزینی دولت در سال آینده چه خواهد بود؟

اقتصاددان نوشت: برای اصلاح حامل‌های انرژی و اصلاح نظام یارانه‌های انرژی من هنوز مطلبی ندیدم و حلقه مفقوده لایحه بودجه، بحث اصلاح نظام یارانه‌های انرژی است. فکر می‌کنم این بخش را فعلا دولت مسکوت نگه داشته است.

بالاخره تصمیم بنزینی دولت در سال آینده چه خواهد بود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

وحید شقاقی‌شهری، اقتصاددان نوشت: به نظر من دولت همچنان در اصلاح نظام یارانه‌های انرژی تعلل دارد که جای تامل دارد. همین تعلل موجب شده به سمت انتشار بیشتر اوراق بدهی رفته است؛ به طوری که منابع حاصل از واگذاری دارایی‌های مالی با رشدی معادل ۳۳۳ درصد به حدود ۱۳۸۰ همت رسیده که رشد و افزایش معنادار و قابل توجهی دارد.

در کل برای اصلاح حامل‌های انرژی و اصلاح نظام یارانه‌های انرژی من هنوز مطلبی ندیدم و حلقه مفقوده لایحه بودجه، بحث اصلاح نظام یارانه‌های انرژی است. فکر می‌کنم این بخش را فعلا دولت مسکوت نگه داشته است. 

واقعیت این است که برای سال آینده با این لایحه‌ای که بسته شده، مشخص است که دولت به این سمت حرکت خواهد کرد که ارز ترجیحی را کاهش دهد. در ضمن سیاست کاهش اختلاف نرخ نیما با بازار آزاد را هم که شروع کرده، به احتمال زیاد با لایحه‌ای که بسته شده و من دیدم که با تعدیل تورم هم در نظر گرفته شده برای نرخ تسعیر ارز، بنابراین نرخ نیما نیز همچنان روند افزایشی را خواهد داشت.

این لایحه با هدف مهار تورم نوشته نشده و همچنان برداشت من این است که تورم‌های بالا را خواهیم داشت و حتی اگر فشار سنگینی بر بخش صادرات نفت وارد شود، احتمالا تورم روند افزایشی نیز به خود خواهد گرفت.

به طور طبیعی هر چقدر التهابات سیاسی و اقتصادی بیشتر شود و ناترازی‌ها تشدید شود و تورم هم که افق روشنی ندارد، به طور طبیعی ارز هم همچنان روند افزایشی را طی خواهد کرد. من افق روشنی با این لایحه بودجه برای سال آینده نمی‌بینم./خبرآنلاین

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    Markets

    دیگر رسانه ها