کد خبر: 732210
تاریخ انتشار :

پاسخ به حمله اسرائیل چه الزاماتی دارد؟

فرهیختگان نوشت: ‌زمان‌ می‌تواند‌ تا حد زیادی امکان پیش‌بینی‌پذیری پاسخ ایران را از صهیونیست‌ها سلب کند و همچنین چوب تهدید را بالای سر صهیونیست‌ها نگه دارد؛ فضای روانی‌ای که تا عملیات وعده صادق 2 بر سرزمین‌های اشغالی حاکم بود، هراس آنها از پاسخ ایران را به بالاترین درجه رساند. ایران همچنان می‌تواند با به راه انداختن فضای رسانه‌ای و فشار بین‌المللی این جو را علیه صهیونیست‌ها ایجاد کند.

پاسخ به حمله اسرائیل چه الزاماتی دارد؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - بعد از حمله جمعه شب اسرائیل به ایران که در واقع پاسخی ضعیف به عملیات وعده صادق 2 بود، برخی از تحلیلگران پیش بینی کردند که تنش‌ها کاهش یابد و ایران پاسخ این عملیات ناکام و ناموفق رژیم صهیونیستی را حداقل الان و به شکل نظامی ندهد. برخی هم تاکید دارند که اتفاقا باید پاسخ داد تا نقض تمامیت ارضی ایران برای آنها عادت نشده و گمان نبردند که در دفعات بعدی با شدت بیشتری قادر به چنین اقداماتی خواهند بود. روزنامه اصولگرا فرهیختگان در گروه دوم قرار دارد و امروز در پاسخ به اینکه «پاسخ به حمله اسرائیل چه الزاماتی دارد؟» نوشته: «اگرچه تا الان موضع رسمی در‌مورد تصمیم نظام حکمرانی برای پاسخ احتمالی به حمله رژیم منتشر نشده است، اما پیش از این مقامات نظامی و سیاسی ایران به این موضوع اشاره کرده بودند که هرگونه اقدام صهیونیست‌ها با پاسخ قاطع ایران همراه می‌شود. سوالی که در این رابطه وجود دارد این است که پاسخ احتمالی ایران به حمله صهیونیست‌ها، باید در چه سطح و درجه‌ای و در چه موقعیت زمانی و مکانی مطرح شود؟ پاسخ ایران می‌تواند‌ موضوعات و موارد مختلفی را در برگیرد، پیش از این و زمانی که صهیونیست‌ها در فضای برساخته رسانه‌ای ادعا می‌کردند که تأسیسات نظامی و هسته‌ای ایران را هدف قرار می‌دهند، ایران هم این موضوع را مطرح کرد که در صورت حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران در دکترین هسته‌ای تجدید نظر خواهد کرد و تصمیمات تازه‌ای خواهد گرفت. در این شرایط تغییر دکترین هسته‌ای می‌تواند یکی از گزینه‌های ایران برای پاسخ به حمله صهیونیست‌ها باشد؛ پاسخی که اگرچه در سطح نظامی برای صهیونیست‌ها هزینه به همراه نمی‌آورد، اما می‌تواند‌ بازدارندگی ایران و محاسبات صهیونیست‌ها برای حمله دوباره به ایران را در سطح بالاتری تعریف کند. علاوه براین، حمله نظامی هم گزینه دیگری است که برای پاسخ به حمله صهیونیست‌ها روی میز قرار دارد. حمله گسترده موشکی به سرزمین‌های اشغالی و حتی بزرگ‌تر از عملیات وعده صادق 2 نیز می‌تواند‌ یکی از گزینه‌های ایران برای پاسخ به نقض حاکمیت سرزمینی صهیونیست‌ها باشد. پاسخ ایران می‌توند مجموعه‌ای از این اقدامات را در برگیرد و هزینه تعرض به تمامیت ارضی ایران را تا بالاترین سطح افزایش دهد.»

این روزنامه اصولگرا البته به اهمیت و کاربرد دیپلماسی در این مقطع حساس نیز اشاره کرده و نوشته: «علاوه بر تعیین سازوکار پاسخ ایران به حمله صهیونیست‌ها در میدان، دیپلماسی همراه با میدان می‌تواند برای دادن پاسخ نظامی به ایران کمک‌کننده باشد. استفاده از قوانین بین‌المللی برای محکوم کردن حمله رژیم‌صهیونیستی، در چهارچوب تعرض به تمامیت ارضی ایران، مثل محکوم کردن حمله صهیونیست‌ها در  جلسه شورای امنیت و استفاده از ابزار دیپلماتیک دست برتر را به ایران برای دادن پاسخ احتمالی می‌دهد. واکنش کشورها به حمله صهیونیست‌ها و محکوم کردن این اقدام نیز می‌تواند‌ مشروعیت ایران برای دادن پاسخ را تا حد زیادی بالا ببرد. در این چهارچوب، هراقدام حقوقی یا دیپلماتیک می‌تواند به عنوان چاشنی تهدید نظامی معتبر مورد استفاده ایران قرار گیرد. ایران پیش از این در جریان سفرهای منطقه‌ای وزیر خارجه این گزاره را اثبات کرد که دیپلماسی را همچنان به عنوان گزینه مطلوب برای حل چالش‌های منطقه مؤثر می‌داند. حالا این اقدام صهیونیست‌ها، این ابزار را در اختیار ایران قرار می‌دهد که بار دیگر صهیونیست‌ها را عامل تشدید‌کننده تنش‌های منطقه معرفی کنند و فشارهای دیپلماتیک را علیه صهیونیست‌ها تشدید سازند و حالا اقدام ایران در مقابل تعرض به تمامیت ارضی را در نظام بین‌الملل ‌مشروع بخوانند.»

«فرهیختگان» تاکید کرده که «بعد از ترور اسماعیل هنیه در تهران، ایران صراحتا اعلام کرد که پاسخ به ترور میهمانش در تهران را حق مشروع خود می‌داند. در حالی که ایران با فرض به نتیجه رسیدن آتش‌بس حمله خود را به تعویق انداخت اما همچنان فضایی که در رسانه‌های آمریکایی ‌و صهیونیستی برقرار بود این بود که پاسخ نظامی ایران به اقدام صهیونیست‌ها، قریب‌الوقوع است. همین امر باعث شد چوب تهدید بالای سر صهیونیست‌ها باقی بماند و ابتکار عمل از‌آن ایران باشد. ایران زمانی عملیات وعده صادق 2 را اجرا کرد که صهیونیست‌ها، برعکس عملیات وعده صادق آن را پیش‌بینی نکرده بودند و از همه مهم‌تر ابعاد این اقدام هم گسترده‌تر از عملیات وعده صادق بود. ایران در مواجهه با این حمله صهیونیست‌ها نیز می‌بایست همین اصل را مورد توجه قرار دهد. رفتار ایران در مواجهه با حمله صهیونیست‌ها می‌بایست به شکلی باشد تا امکان پیش‌بینی پاسخ ایران را از جانب صهیونیست‌ها سلب کند. در این چهارچوب، ‌زمان‌ می‌تواند‌ تا حد زیادی امکان پیش‌بینی‌پذیری پاسخ ایران را از صهیونیست‌ها سلب کند و همچنین چوب تهدید را بالای سر صهیونیست‌ها نگه دارد؛ فضای روانی‌ای که تا عملیات وعده صادق 2 بر سرزمین‌های اشغالی حاکم بود، هراس آنها از پاسخ ایران را به بالاترین درجه رساند. ایران همچنان می‌تواند با به راه انداختن فضای رسانه‌ای و فشار بین‌المللی این جو را علیه صهیونیست‌ها ایجاد کند.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها