کد خبر: 717293
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با امیررضا واعظ آشتیانی

پزشکیان حواسش جمع باشد؛ کسانی آدرس غلط می‌دهند

یک فعال سیاسی گفت: اگر آقای پزشکیان بخواهد بخواهد صرفا منویات جبهه اصلاحات را تأمین کند، حتما از خط شایسته‌سالاری دور می‌شود.

پزشکیان حواسش جمع باشد؛ کسانی آدرس غلط  می‌دهند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه‌نیوز - بحث‌ و نظر درباره اینکه مسعود پزشکیان می‌خواهد کابینه‌اش متشکل از چه نیروهایی باشد، در این روزهای عالم سیاست کشور مطرح است؛ اینکه آیا پزشکیان صرفا خود را متعهد به جبهه اصلاحات می‌داند و می‌خواهد همه یا اکثر قریب به اتفاق دولتمردانش از میان اصلاح‌طلبان باشد یا آنکه تمایل دارد به نوعی فراجناحی عمل کند و فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی دست به چدیمان کابینه‌اش بزند؟

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «آقای پزشکیان اگر به هرآنچه در مناظره‌ها مطرح کرده، عمل کند می‌تواند موفق باشد. او گفت به هیچ حزبی وابسته نیستم و البته صریحا مطرح کرد که یک اصولگرای خواهان اصلاح است. محکم هم گفت که ولایتمدار و پیرو خط و مش رهبر انقلاب است. او اگر واقعا خط و مشی رهبری را پی بگیرد، حتما می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند. در انتخاب کابینه هم باید به سمتی برود که برایش مهم نباشد افراد از چه جناح و گروهی هستند. بهتر است که او از افراد کارآمد و شایسته بهره بگیرد و جوانگرایی واقعی را مدنظر قرار دهد؛ به این معنی که نیروها نه لزوما سن و سالشان کم باشد، بلکه فکر و اندیشه جوان و پویایی داشته باشند».

او ادامه داد: «به نظرم آقای پزشکیان به سمت انتخاب نیروهای کارآمد فارغ از نشان‌های حزبی و جناحی‌شان برود. ضمن اینکه او می‌گوید به کار کارشناسی باور دارم. خب اگر این طور است باید از نیروهای متخصص استفاده کند و اگر می‌خواهد همانی باشد که خودش توصیف می‌کرد به هیچ وجه نباید خود را محدود به یک جناح خاص سیاسی کند. اگر چنین شود، حتما سرمایه اجتماعی اعتماد بیشتری به دولتش می‌کند و در مجموع اعتماد عمومی مردم بالا می‌رود».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «مجلس هم باید بدون هرگونه تعارف یا نگاه‌های سیاسی صلاحیت وزرای پیشنهادی را بررسی کند؛ به این معنی که انصاف را ملاک عمل خود قرار دهد و از جناح‌بازی‌ها بپرهیزد و گروه و جناح سیاسی وزیر پیشنهادی را ملاک قضاوت خود قرار ندهد و بکوشد که به کسانی که از تخصص لازم در موضوع وزارتخانه مورد نظر برخوردارند، با نگاه مثبتی مواجه شود. از آن سو هم اگر به این نتیجه رسید که وزیر یا وزرایی که قرار است پیشنهاد شوند، دارای شایستگی لازم نیستند، پیش از آنکه نامشان در مجلس مطرح شود، به رئیس‌جمهور مشورت دهند که بهتر است این شخص را به مجلس معرفی نکنی اما اگر از سمت رئیس‌جمهور اصرار شد، در آن صورت مجلس هم بدون هیچگونه تعارفی به وظیفه خود عمل کند و اگر تشخیص داد که از شایستگی لازم برخوردار نیست، به او رأی اعتماد ندهد. باید میان دولت و مجلس تعامل وجود داشته باشد اما تعامل به معنی نادیده‌گرفتن ایرادها و ضعف‌ها نیست بلکه دولت و مجلس در تعاملی سازنده باید به تفاهم‌هایی مشترک در راستای تأمین منافع ملی برسند».

واعظ آشتیانی در پایان گفت: «یکی از مهم‌ترین ایرادها در کشور، نبود احزاب سیاسی کارآمد است. اگر احزابی قوی می‌داشتیم که طی سال‌ها کادرسازی کرده بودند و با برنامه جلو می‌آمدند، در آن صورت وقتی رئیس‌جمهو از یک حزب مشخص پیروز می‌شد، مردم می‌دانستند قرار است چه کسانی دولت را اداره کند و این میزان هم از این سو و آن سو توصیه‌هایی نمی‌شد که بهتر است فلان شخص را وزیر فلان وزارتخانه شود. در شرایطی که نظام انتخابات حزبی نیست و احزاب قوی هم در کشور وجود ندارند اگر آقای پزشکیان بخواهد بخواهد صرفا منویات جبهه اصلاحات را تأمین کند، حتما از خط شایسته‌سالاری دور می‌شود. آقای پزشکیان باید مراقب آن دسته افراد که تصور می‌کنند همه‌چیزدان هستند، باشد زیرا گاهی آنها سهوا یا عمدتا آدرس غلط می‌دهند که اگر آقای پزشکیان گرفتار این آدرس‌های غلط شود، نمی‌تواند در مسیر موفقیت حرکت کند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها