کد خبر: 720103
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با حسن بهشتی‌پور

ریشه‌هایی نفوذ باید شناسایی و خشکانده شود/ نباید وارد بازی نتانیاهو شویم

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: ما نباید وارد بازی نتانیاهو شویم. ما می‌توانیم به صورت غافلگیرانه پاسخ اسرائیل را بدهیم اما نباید طوری رفتار کنیم که خواسته نتانیاهو یعنی گسترش خشونت در منطقه محقق شود.

ریشه‌هایی نفوذ باید شناسایی و خشکانده شود/ نباید وارد بازی نتانیاهو شویم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: ترور اسماعیل‌ هنیه در شمال تهران اتفاقی غیرمنتظره بود که خبرش صدر تمام رسانه‌های دنیاست. البته در کنار اصل این ترور چند پرسش مهم وجود دارد؛ اینکه ایران چه واکنشی خواهد داست؟ به شهادت رسیدن هنیه در ادامه جنگ غزه چه تأثیری  می‌گذارد و در آخر، حوزه سیاست خارجی برای دولت مسعود پزشکیان دچار چه تحولاتی می‌شود؟

حسن بهشتی‌پور، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «حتما ترور شهید اسماعیل هنیه باعث افزایش درگیری و خشونت در منطقه می‌شود. نتانیاهو برای منطقه نقشه می‌کشد و می‌داند اگر جنگ در غزه متوقف شود، برکنار یا حتی محاکمه می‌شود. او می‌خواهد خشونت استمرار داشته باشد؛ اویی که خودش نماد تروریسم دولتی است. به هر حال با اتفاق اخیر پیش‌بینی می‌شود منطقه غرب آسیا شاهد درگیری‌های تازه‌ای شود مگر اینکه برخورد کنترل شده باشد».

او در پاسخ به این پرسش که با اتفاق اخیر وضعیت برای دولت مسعود پزشکیان در حوزه سیاست خارجی چگونه می‌شود، بیان کرد: «هنوز دولت آقای پزشکیان تشکیل نشده است و کابینه، همان کابینه دولت سیزدهم است و احتمالا تشکیل کابینه جدید تا شهریور طول می‌کشد اما درباره رویکرد ایران نسبت به ترور آقای هنیه، سیاست‌های کلی نظام جریان خواهد داشت».

این استاد دانشگاه همچنین بیان کرد: «نکته مهم اما این است که چرا نفوذ به این میزان در ایران وجود دارد؟ عمیق نفوذ تا کجاست؟ چرا این امکان وجود دارد که در نیمه‌های شب در شمال تهران در یک شبیخون یکی از مهم‌ترین رهبران حماس ترور شود؟ من به عنوان یک پژوهشگر می‌گویم که همه مسئولان باید به فکر خشکاندن ریشه‌های نفوذ باشند. شهادت دانشمندان هسته‌ای، شهادت آقای فخری‌زاده، حملاتی که به تأسیسات هسته‌ای ما انجام شده و موارد دیگر همه نشان می‌دهد نفوذ در کشور به طور گسترده‌ای وجود دارد. ریشه‌های نفوذ باید شناسایی شود و البته برای پشیمان‌کردن دشمن باید در زمان و مکان مناسب پاسخ داده شود و باید از عنصر غافلگیری استفاده کرد. این پرسش وجود دارد که چرا آقای هنیه سال‌ها در قطر زندگی کرد، در قطری که مهم‌ترین پایگاه آمریکاست اما هیچ اتفاقی برایش رخ نداد اما در تهران به شهادت می‌رسد».

بهشتی‌پور در پایان گفت: «ما نباید وارد بازی نتانیاهو شویم. ما می‌توانیم به صورت غافلگیرانه پاسخ اسرائیل را بدهیم اما نباید طوری رفتار کنیم که خواسته نتانیاهو یعنی گسترش خشونت در منطقه محقق شود. از آن سو ما می‌توانیم هم‌زمان در تقابل با اسرائیل باشیم اما به مذاکرات خود برای رفع مشکلات هسته‌ای با کشورهای غربی هم فکر کنیم و این دو منافاتی با هم ندارند».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها