کد خبر: 709030
تاریخ انتشار :

منظور از امور مالی شخصی چیست؟

امور مالی شخصی مفهومی است که مدیریت پول و همچنین پس انداز و سرمایه‌گذاری را در بر می‌گیرد. این اصطلاح شامل بودجه‌بندی، بانکداری، بیمه، وام مسکن، سرمایه گذاری و برنامه‌ریزی بازنشستگی، مالیات و املاک می‌شود.

منظور از امور مالی شخصی چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

امور مالی شخصی مفهومی است که مدیریت پول و همچنین پس انداز و سرمایه‌گذاری را در بر می‌گیرد. این اصطلاح شامل بودجه‌بندی، بانکداری، بیمه، وام مسکن، سرمایه گذاری و برنامه‌ریزی بازنشستگی، مالیات و املاک می‌شود. «مدیریت مالی شخصی» اغلب به کل صنعت اطلاق می‌شود که خدمات مالی را به افراد و خانوارها ارائه می‌دهد و به آن‌ها در مورد فرصت‌های مالی و سرمایه‌گذاری مشاوره می‌دهد.

برای استفاده حداکثری از درآمد و پس‌انداز خود، داشتن هوشمندی مالی ضروری است و به شما کمک می‌کند بین توصیه‌های خوب و بد تمایز قائل شوید و تصمیمات مالی بهتری بگیرید.

اهمیت امور مالی شخصی یا مدیریت مالی

امور مالی شخصی در مورد رسیدن به اهداف مالی شماست. این اهداف می‌تواند هر چیزی باشد، از داشتن پول کافی برای نیازهای مالی کوتاه مدت، برنامه‌ریزی برای بازنشستگی یا پس‌انداز برای تحصیلات دانشگاهی فرزندتان. همه چیز بستگی به درآمد، هزینه، پس انداز و سرمایه‌گذاری شما دارد.

پس پنج حوزه مدیریت مالی یا مدیریت ثروت عبارتند از درآمد، پس انداز، هزینه، سرمایه گذاری و حفاظت از ارزش دارایی.

درآمد

درآمد نقطه شروع امور مدیریت مالی شخصی است. درآمد کل مقدار ورودی نقدی است که دریافت می‌کنید و می‌توانید به هزینه‌ها، پس‌اندازها، سرمایه‌گذاری‌ها و حفاظت اختصاص دهید. درآمد شامل حقوق، دستمزد، سود سهام و سایر منابع ورودی نقدی که به دست می‌آورید، می‌شود.

هزینه

هزینه خروجی پول است و معمولاً قسمت عمده درآمد به این بخش می‌رود. هزینه هر چیزی است که یک فرد از درآمد خود شامل اجاره، رهن، مواد غذایی، سرگرمی‌ها، غذا خوردن، اثاثیه منزل، تعمیرات خانه، مسافرت و سرگرمی خرج می‌کند.

توانایی مدیریت هزینه یا مخارج یک جنبه حیاتی از امور مدیریت مالی شخصی است. افراد باید اطمینان حاصل کنند که هزینه‌های آن‌ها کمتر از درآمدشان است. در غیر این صورت، پول کافی برای تامین هزینه‌های خود را نخواهند داشت یا به بدهی می‌افتند.

پس انداز

پس‌انداز بخشی از درآمدی است که پس از خرج کردن باقی می ماند. همه باید به دنبال پس‌انداز برای پوشش هزینه‌های بزرگ یا موارد اضطراری در زندگی باشند. همه افراد باید تلاش کنند تا حداقل بخشی از درآمد در ماه را به میزان هزینه 3 تا 12 ماه پس‌انداز کنند.

سرمایه گذاری

سرمایه گذاری شامل خرید دارایی‌هایی نظیر سهام و اوراق قرضه و… برای کسب بازده پول سرمایه گذاری شده است. هدف سرمایه گذاری افزایش ثروت افراد فراتر از میزان آورده اولیه است. سرمایه گذاری با خطراتی همراه است، زیرا همه دارایی‌ها افزایش نمی‌یابند و ممکن است متحمل ضرر شوند.

سرمایه گذاری برای کسانی که با آن آشنایی ندارند ممکن است دشوار باشد. پس افراد نیازمند اختصاص زمان برای به دست آوردن دانش مالی هستند. اما اگر وقت ندارید، بهتر است از کمک یک متخصص برای کمک به سرمایه گذاری پول خود بهره بگیرید یا صندوق های درآمد ثابت، صندوق بخشی یا صندوق اهرمی بخرید تا ریسک را در سرمایه گذاری کمتر کنید.

حفاظت از خود

حفاظت به روش‌هایی اطلاق می‌شود که افراد برای محافظت از خود یا اموال خود در برابر حوادث غیرمنتظره مانند بیماری‌ها و… به عنوان وسیله‌ای برای حفظ ثروت استفاده می‌کنند. حفاظت شامل بیمه عمر و سلامت و برنامه ریزی املاک و بازنشستگی است.

خدمات مالی شخصی

خدمات برنامه ریزی مالی تحت یک یا چند حوزه از پنج حوزه معرفی شده قرار می گیرند. احتمالاً کسب‌وکارهای زیادی را می‌شناسید که این خدمات را به مشتریان ارائه می‌دهند تا به آن‌ها در برنامه‌ریزی و مدیریت امور مالی خود کمک کنند. این خدمات عبارتند از:

  • مدیریت ثروت
  • اعطای وام
  • بودجه بندی
  • بازنشستگی
  • مالیات
  • مدیریت ریسک
  • برنامه ریزی املاک
  • سرمایه گذاری ها
  • بیمه
  • کارت های اعتباری
  • خانه و وام مسکن

استراتژی‌های مالی شخصی

هر چه زودتر برنامه‌ریزی مدیریت مالی را شروع کنید بهتر است، اما برای ایجاد اهداف مالی برای ایجاد امنیت و آزادی مالی به خود و خانواده خود هیچ وقت دیر نیست. در ادامه بهترین شیوه‌ها و نکات برای امور مالی شخصی آورده شده است.

۱- درآمد خود را بشناسید

اگر ندانید بعد از جمع تمام درآمدها و کسر مالیات چقدر برایتان می‌ماند، همه چیز بیهوده است. بنابراین قبل از تصمیم‌گیری در مورد هر چیزی، مطمئن شوید که دقیقاً چقدر درآمد دارید.

2. بودجه‌بندی کنید

بودجه‌بندی برای داشتن پس‌انداز کافی و رسیدن به اهداف بلندمدت مالی ضروری است. روش بودجه‌بندی 50/30/20 یک روش مناسب است و به صورت زیر تعریف می شود:

  • 50 درصد از دستمزد یا درآمد خالص شما (بعد از کسر مالیات) صرف امور ضروری زندگی مانند اجاره، آب و برق، مواد غذایی و حمل و نقل می‌شود.
  • 30 درصد به مخارج اختیاری مانند خرید غذا و خرید لباس، تفریح و کمک به خیریه و… می‌تواند اختصاص یابد.
  • 20 درصد درآمد باید صرف پس‌انداز و سرمایه گذاری شود.

3. در نظر گرفتن هزینه‌های غیرمنتظره

ابتدا مطمئن شوید که پول کافی برای هزینه‌های غیرمنتظره، مانند موارد پزشکی، تعمیرات خودرو، گوشی یا لوازم منزل، هزینه‌های روزانه در صورت بیکار شدن و… کنار گذاشته‌ید. حالت ایده‌آل پس‌انداز هزینه‌های زندگی به اندازه 3 تا 12 ماه است. سپس 20 درصد ماهانه از درآمد خود را برای اهداف مالی دیگر مثل سرمایه گذاری یا صندوق بازنشستگی و… کنار بگذارید.

4. محدودیت در بدهی ایجاد کنید

به اندازه کافی ساده به نظر می‌رسد؛ برای اینکه حد بدهی از دستتان خارج نشود، بیشتر از درآمدتان خرج نکنید. البته اکثر مردم مجبورند هر از گاهی وام بگیرند و گاهی اوقات بدهی می‌تواند سودمند باشد. برای مثال، اگر بدهی منجر به کسب دارایی شود، بسیار عالیست. گرفتن وام مسکن برای خرید خانه ممکن است یکی از این موارد باشد. از سوی دیگر، به حداقل رساندن بازپرداخت‌ها می‌تواند درآمدی را برای سرمایه گذاری در بخش‌های دیگر آزاد کند.

5. فقط وامی را که می‌توانید بازپرداخت کنید، بگیرید

وام‌های اعتباری هم می‌توانند باعث بدهی شوند. پس وام باید به درستی مدیریت شوند. از زیاد کردن وام‌های خود بدون توجه به شرایط و نحوه سرمایه‌گذاری اجتناب کنید و همیشه صورتحساب‌ها را به موقع پرداخت کنید.

6. برای آینده خود برنامه ریزی کنید

برای محافظت از ارزش دارایی‌تان سرمایه‌گذاری های مختلفی انجام دهید. به‌طور دوره‌ای خط‌مشی هزینه و پس‌انداز خود را مرور کنید تا مطمئن شوید که نیازهای خود خانواده‌تان را برآورده می‌کند. بازنشستگی ممکن است طولانی به نظر برسد، اما خیلی زودتر از حد انتظار فرا می‌رسد. کارشناسان معتقدند که اکثر افراد در بازنشستگی به حدود 80 درصد حقوق فعلی خود نیاز دارند. کنار گذاشتن پول برای بازنشستگی باعث رشد سرمایه شما می‌شود.

7. خرید بیمه

بیمه می‌تواند بیشتر صورت حساب‌های بیمارستان را بخصوص با افزایش سن پوشش دهد و پس‌انداز شما را که به سختی به دست آورده‌اید، خرج چنین مواردی نشود. اگر اتفاقی برای شما بیفتد، بیمه عمر می‌تواند به بازماندگان شما کمک کند تا از نظر مالی روی پای خود بایستند.

8. به خود استراحت دهید

بودجه و برنامه‌ریزی ممکن است پر از محدودیت‌ها به نظر برسد. مطمئن شوید که هرازگاهی به خودتان پاداش می‌دهید. چه یک تعطیلات باشد یا خرید شما باید از ثمره کار خود لذت ببرید.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها