کد خبر: 731710
تاریخ انتشار :

فوری/ قیمت نان گرانتر می شود؟

برای اطلاع از تغییر قیمت نان مطلب زیر را بخوانید.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

فوری/ قیمت نان گرانتر می شود؟
 

 

قیمت نان یکی از مسائل مهم اقتصادی و اجتماعی در هر جامعه است که تأثیر مستقیم بر سبد معیشتی خانواده‌ها دارد. تغییرات در قیمت نان می‌تواند به دلیل نوسانات بازار، هزینه‌های تولید و توزیع، و همچنین سیاست‌های دولتی باشد. نان به عنوان یکی از مواد غذایی اصلی، نقشی حیاتی در تأمین نیازهای روزمره مردم دارد، بنابراین هرگونه افزایش یا کاهش در قیمت نان باید با دقت مدیریت شود. حمایت از تولیدکنندگان و کنترل قیمت‌ها می‌تواند به حفظ دسترسی همگانی به این ماده غذایی ضروری کمک کند.

 

قیمت متفاوت نان در نانوایی

مصطفی پوردهقان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره فروش نان در نانوایی‌ها به قیمت‌هایی بالاتر از نرخ‌های مصوب توضیح داد: نان در همه دنیا یک کالای استراتژیک به شمار می‌آید و در ایران نیز قوت غالب است و به ویژه در فضای سخت معیشتی که مردم در آن قرار دارند و در برخی از دهک‌ها این سختی شدت بیشتری پیدا کرده اهمیت کالایی مانند نان دوچندان می‌شود، در این شرایط و با وجود اینکه دولت و مجلس حمایت‌‌ می‌‌کنند تا این قوت غالب با نرخ بسیار خوب در اختیار مردم قرار بگیرد و دولت هر سال یارانه‌های چند ده هزار میلیارد تومانی به آرد و گندم اختصاص می‌دهد تا نان هرچه ارزان‌تر به دست مصرف‌کننده برسد، اقدام نانوایان به فروش نان با قیمت‌های گران اثرات این سیاست درست یارانه‌ای را خنثی می‌کند. 

 
 

قیمت نان چگونه محاسبه می شود

وی افزود: از سوی دیگر، نانوایان اظهار می‌کنند که قیمت نان تنها به آرد خلاصه نمی‌شود در حالی که یارانه دولتی فقط به آرد اختصاص پیدا می‌کند و هزینه‌های مربوط به دستمزد کارگر، سوخت، اجاره ملک و از این قبیل مشمول یارانه دولتی نمی‌شود و در نتیجه با استناد به اینها قیمت‌های مصوب برای نانوایان صرفه اقتصادی ندارد ضمن اینکه دولت چند سال از گران‌تر شدن نان جلوگیری کرد در حالی که هزینه‌های پخت نان و اداره یک واحد نانوایی در این مدت کاهش پیدا نکرده بود. 

 

قیمت واقعی نان

پوردهقان ادامه داد: با این حال این موضوع را نیز باید در نظر داشت که قیمت مصوب دولت با تجزیه و تحلیل تمام این موارد تعیین شده و کارگروه تنظیم بازار به هنگام تعیین قیمت هر آنچه امروز نانوایان اظهار می‌کنند را در نظر داشته و حتی جزئیاتی مانند تاثیر قیمت افزودنی‌ها بر نرخ نان را محاسبه کرده است و در همین حال شاهد هستیم که واحدهای نانوایی با راهکارهایی مانند اضافه کردن اندکی کنجد و سبزیجات به نان اقدام به فروش گران‌تر می‌کنند و به نظر من توفیق نانوایان در انجام چنین اموری ریشه در ضعف نظارت بر عملکرد آنها دارد. 

 

وی تصریح کرد: در این شرایط این انتظار وجود دارد که دولت نظارت خود را بر آنچه حق بیت‌المال تلقی می‌شود افزایش دهد و توجه داشته باشد که یارانه آرد از جیب مردم در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد و ما هم در مجلس حتما از وزیر محترم صمت در مورد فروش نان با قیمت‌هایی بالاتر از قیمت‌های مصوب سوال خواهیم کرد و گزارش خواهیم خواست. 

 

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: همچنین شماری از نانوایان اظهار می‌کنند که هزینه پخت نان در تهران و شهرهای بزرگ با هزینه پخت نان در شهرستان‌های کوچک یکسان نیست و حتی از موضوعاتی این چنین تفسیرهای شخصی نیز ارائه می‌دهند تا گران‌فروشی نان را توجیه کنند. 

پوردهقان یادآور شد: دولت باید براساس واقعیت‌های جامعه و مبتنی بر یک آنالیز درست نان را قیمت‌گذاری کند تا این قیمت‌گذاری در مرحله اجرا با مقاومت از سوی نانوایان روبه‌‌رو نشود و مجلس حتما این موضوع را بررسی می‌کند که آیا دولت در تعیین نرخ ۲۰ درصدی برای افزایش قیمت نان شرایط نانوایان را در نظر گرفته است یا نه و اگر دولت کم‌کاری کرده باشد که حق با نانوایان است. 

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: این انتظار وجود دارد که دولت نظارت خود را بر آنچه حق بیت‌المال تلقی می‌شود افزایش دهد و توجه داشته باشد که یارانه آرد از جیب مردم در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد و ما هم در مجلس حتما از وزیر محترم صمت در مورد فروش نان با قیمت‌هایی بالاتر از قیمت‌های مصوب سوال خواهیم کرد و گزارش خواهیم خواست.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها