کد خبر: 206356
تاریخ انتشار :

معاون ستاد مبارزه با موادمخدر: دسترسی به مواد صنعتی مخدر آسان است/ مصرف ریتالین عوارض جبران ناپذیر دارد

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز دکتر «پرویز افشار» روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اکنون مواد صنعتی مانند آمفتامین و شیشه تولید داخلی شده و در لابراتوارهای کوچک و آشپزخانه ها این مواد تولید می شود و همین موضوع باعث شده که کنترل و مقابله با این گونه مواد نیز کمتر باشد.
وی تصریح کرد: دیگر مرزی وجود ندارد که موادصنعتی مخدر را وارد کشور کند که ما بخواهیم آن را کنترل کنیم و در مکان های کوچک به تولید این مواد می پردازند.
وی مهمترین مرز رفتارهای کنترلی که از طریق پیشگیری اولیه بسیار موثر را مهارت «نه گفتن» عنوان کرد و گفت: در خصوص مصرف موادی مانند آمفتامین باید در کانون خانواده بیشتر مورد توجه قرار گیرد چرا که پیشگیری اولیه در این محیط بیشترین اثربخشی را برای نوجوانان و جوانان دارد.
**تغییر الگوی مصرف موادمخدر از سنتی به صنعتی
افشار با بیان اینکه مصرف موادمخدر از سنتی به صنعتی در حال سیر شده است، افزود: حدود پنج سال پیش شیوع مواد آمفتامین و محرک در جمعیت معتادان کشور سه تا پنج درصد بود اما اکنون این رقم به 26 درصد رسیده است.
وی تصریح کرد: این تغییر الگوی مصرف موادمخدر یک پدیده جهانی است که در اکثر دنیا اتفاق افتاده است و در جامعه مصرف کننده ما نیز بی تاثیر نیست.
** باور غلط مردم مبنی بر عدم اعتیاد با استفاده از موادآمفتامین دار
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: باور غلطی در میان مردم وجود دارد که مواد آمفتامین دار اعتیاد جسمی ندارد و وابستگی جسمانی به این مواد نیز وجود ندارد.
وی ادامه داد: باید گفت که وابستگی روانی و عوارض در این نوع مواد جبران ناپذیر آن بسیار شدیدتر و خطرناک تر است چه افرادی که آمفتامین مصرف می کنند و چه نوعی از آنها که جنبه دارویی دارد.
** مصرف زیاد ریتالین در بین دانشجویان
افشار یکی از داروهایی که آمفتامین دارد را ریتالین عنوان کرد و گفت: ریتالین دارویی است که بیشتر برای کودکان بیش فعال مورد استفاده قرار می گیرد اما متاسفانه این روزها بسیاری از دانشجویان ما از این قرص در شب امتحان استفاده می کنند که عوارض مصرف خودسرانه آن بسیار بالا است.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: این نوع داروها و مواد آمفتامین دار بار اول انرژی بیشتری به افراد می دهد اما در مراحل بعدی گرایش آنها را به مصرف بیشتر آنها افزایش می دهد و عوارض های بسیار خطرناکی برای افراد مصرف کننده به همراه دارد.
وی اظهار داشت: با مصرف این نوع قرص ها افراد دچار توهمات و هذیان گویی می شوند و در صورتی که وابستگی بیشتر شود دچار اضطراب، افسردگی و حتی جنون در میان مصرف کنندگان این مواد نیز می شود.
افشار ترک این نوع مواد آمفتامین را بسیار سخت دانست و گفت: از آنجا که این مواد وابستگی روانی دارد، درمان آن داروهایی مانند مورفین نیست و درمان های آن مبتنی بر یک نوع پروسه طولانی، روانشناسی، شناخت درمانی، مشاوره، تغییر مهارت و سبک زندگی است که مداخلات طولانی مدت و هزینه های گرانی را به دنبال دارد که ما نیز متخصصان کافی در این زمینه را نداریم.
**گرایش به سمت چند ماده ای/ بجای بال اجتماع بار اجتماع می شوند
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: با مصرف آمفتامین و موادصنعتی، زمانی که افراد به انتظارت خود از این مواد نمی رسند به سمت مصرف چند ماده ای یا توامان موادمخدر روی می آورند.
وی تصریح کرد: این نوع درمان پیچیده، عوارض آن بیشتر و آمار مرگ و میر را نیز افزایش می دهد.
افشار ادامه داد: زمان استفاده از موادمخدر چند ماده ای میزان مهارت، شناخت و قدرت تشخیص و تمییز افراد کاهش می یابد و بجای اینکه بال اجتماع باشند به بار اجتماع تبدیل می شوند که به همین منظور خانواده ها باید بیشتر مراقب باشند.
**امضای تفاهم نامه با برخی از دستگاهها
افشار با بیان اینکه ستاد مبارزه با موادمخدر تلاش های جدی خود را برای مبارزه و جلوگیری از این مشکلات انجام می دهد، افزود: به همین منظور تفاهم نامه هایی با برخی از دستگاه های اجرایی کشور منعقد شده تا بتوانیم از برخی مشکلات پیش رو جلوگیری به عمل آوریم.
وی ادامه داد: از آنجا که در بحث درمان نیز متخصصان لازم را نداریم به همین منظور بنا است متخصصان بیشتری را جذب کنیم تا بتوانیم خدمات مناسبی به افرادی که قصد ترک اعتیاد خود را دارند، ارائه دهیم.
منبع: ایرنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها