آیت الله جوادی آملی: بوعلی سینا از نوادری است که طب و اخلاق را با هم جمع کرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :
1. هرگونه کار فرهنگي يا درماني نسبت به موجود معيني، مرهون هويّت شناسي آن است؛ اگر موجودي فقط در قلمرو طبيعي به سر مي برد، مبادي پرورش و بهداشت او را نهاد طبيعت تأمين مي نمايد؛ چه اينکه اگر موجودي فقط در اقليم فراطبيعي به سر مي برد، مباني کمال و تماميّت وي را نهاد ما بعد از طبيعت به عهده دارد، ولي اگر موجودي جامع هر دو بخش طبيعي و فراطبيعي بود، براي رفع نيازهاي مادي و مجرد او عناصر طبيعت و ارکان مابعد از طبيعت سهم تعيين کننده دارند.
2. بهره وري از هر چيزي مسبوق به شناخت آن چيز است؛ وقتي مي توان از عناصر طبيعي بهره مند شد که از راه حسّ و تجربه به آثار و خواص آن پي برد، و نيز هنگامي مي توان از ارکان فراطبيعي استفاده کرد که از راه عقل و تجريد مفاهيم به مآثر و لوازم آن رسيد، و براي آموختن يا انگيختن موجود مرکب از طبيعت و مابعد از طبيعت، لازم است عناصر تجربي و ارکان تجريدي کاملاً ملحوظ شوند.
3. انسان که محور اصلي بهداشت و درمان است، و طبيباني چون ابن سينا به تأمين نيازهاي طبي آن مبادرت کردند و مفاخر بزرگ جامعه شرق و غرب براي کشف علل بيماري و عوامل علاج از بذل نفس و نفيس دريغ ننمودند، هويّتي دارد که از طبيعت و مابعد از طبيعت تلفيق شده است؛ اگر معلم اخلاق براي پرورش روح فراطبيعي او ويژگي بدن را لحاظ نکند، در تربيت وي موفق نمي شود، همچنين اگر طبيب تن براي سلامت بدن طبيعي او خصوصيت روح مجرد را در نظر نگيرد، در تأمين بهداشت وي کامياب نخواهد بود.
4. براي تکامل فن شريف پزشکي و تکميل مشاهدات تجربي درباره جانورهاي آزمايشگاه، بايد از معارف تجريدي که محصول افکار حکيمان الهي، فقيهان متدرب، مفسران متألّه که همگي شاگرد صاحبان سلطان علوم و زمامداران ملکه معارف، يعني انبيا و اوليا و اهل بيت عصمت و طهارت(عليهمالسلام) هستند، استفاده شود تا شفاف کردن تن با تيرگي جان همراه نگردد و درمان بدن با بيماري روح قرين نشود.
حکيم سترگ ابوعلي حسين بن سينا(قدسسرّه) از نوادر دهر بود که ضمن جمع سالم بين طب و اخلاق، معارف تجربي را با براهين تجريدي در خدمت قرآن و عترت(عليهمالسلام) هماهنگ مي کرد و در پرتو آن به جامعه بشري خدمت صادق ارائه مي نمود.
منبع: اسرا نیوز
دیدگاه تان را بنویسید