کد خبر: 666933
تاریخ انتشار :

پر کردن دندان با کامپوزیت دندان یا آمالگام؟

پر کردن دندان با کامپوزیت دندان یا آمالگام؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

برای پر کردن دندان ها می توان از مواد مختلفی استفاده نمود، آمالگام و کامپوزیت از دسته مواد پر کاربردی است که هر یک شرایط استفاده خاص خود را دارد، زیبایی فراهم شده با کامپوزیت دندان شرایط بهتری را برای دندان های فرد فراهم می کند.

کامپوزیت دندان از مواد نوین برای پر کردن دندان ها به حساب می آید که به سبب همرنگ بودن با دندان ها و داشتن استحکام کافی برای دندان های افراد بسیار مناسب هستند، علاوه بر این کامپوزیت از استحکام بالایی برخوردار بوده و می تواند طول عمر استفاده بالایی را برای استفاده از آن فراهم آورد. اگر قصد پر کردن دندان های خود را دارید، پیشنهاد می دهیم از دندانپزشک خود بخواهید که از مواد پر کننده کامپوزیتی برای دندان های شما استفاده نماید. پر کردن دندان ها بخصوص در مورد دندان های جلویی با مواد کامپوزیتی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

پر کردن دندان به چه صورتی انجام می گیرد؟

برای درمان یک حفره در دندان های افراد ، دندانپزشک ابتدا بخش پوسیده دندان را بر می دارد و سپس ناحیه خالی روی دندان ناشی از برداشتن مواد پوسیده، با مواد پر کننده مناسب پر می شود. پرکردن ها همچنین برای ترمیم دندان های ترک خورده یا شکسته و دندان هایی که در اثر استفاده نادرست فرسوده شده اند  استفاده می شود. دندانپزشکان برای پر کردن دندان با دو ماده پر کاربرد، یعنی آمالگام و کامپوزیت روبرو هستند که هر یک شرایط استفاده، رنگ و تفاوت قیمت و استحکام دارند. انتخاب نوع پر کننده مناسب بستگی به نظر دندانپزشک و علاقه بیمار به نوع پر کننده با شرایط مختلف می باشد.

چه مراحلی برای پر کردن دندان انجام می شود؟

پر کردن دندان باید با توجه به شرایط مختلف انجام گیرد، برای پر کردن دندان ها ابتدا دندانپزشک از یک بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن ناحیه اطراف دندانی که قرار است پر شود استفاده می کند. در مرحله بعد، یک مته، ابزار سایشی هوا یا لیزر برای حذف ناحیه پوسیده استفاده می شود. انتخاب ابزار به سطح راحتی دندانپزشک و همچنین محل و میزان پوسیدگی بستگی دارد. در مرحله بعد، دندانپزشک شما ناحیه مورد نظر را بررسی یا آزمایش می کند تا تشخیص دهد که آیا تمام پوسیدگی ها برداشته شده است یا خیر.  هنگامی که پوسیدگی از بین رفت، دندانپزشک با تمیز کردن حفره از باکتری ها، فضا را برای پر کردن دندان آماده می کند پس از آماده سازی دندان، پر کردن دندان صورت می گیرد. به طور کلی، پس از پر کردن دندان، دندانپزشک دندان شما آن را تکمیل و پولیش می کند.

انواع مواد پرکننده دندان

امروزه چندین ماده پرکننده دندان برای پر کردن دندان ها در دسترس است، دندان ها را می توان با طلا، آمالگام نقره (که از جیوه مخلوط با نقره، قلع، روی و مس تشکیل شده است)، رزین کامپوزیت و ... پر نمود.  برای تعیین نوع پر کننده مناسب دندان به محل و میزان پوسیدگی، هزینه مواد پرکننده، پوشش بیمه ای و توصیه دندانپزشک باید توجه نمود. قطعا بکار بردن مواد پر کننده مدرن تر و امروزی می توان استحکام و زیبایی بالاتری را برای دندان های فرد فراهم نماید.

پر کردن دندان با آمالگام یا کامپوزیت؟

برای بررسی و انتخاب مواد پر کننده مناسب برای دندان ها باید شرایط این دو نوع ماده پر کننده را در نظر گرفت، آمالگام دارای دوام بالایی بوده و حداقل 10 تا 15 سال دوام می آورد، همچنین قیمت آمالگام برای استفاده بر روی دندان های افراد ارزان تر از پر کردن دندان با کامپوزیت است، با این وجود رنگ نامناسب آمالگام، آن را به کاندید مناسبی برای پر کردن دندان ها تبدیل نکرده است، آمالگام با رنگ دندان های طبیعی مطابقت ندارد. نکته دیگر در مورد آمالگام جیوه موجود در آمالگام است که سطوح کمی از جیوه را به شکل بخار آزاد می کند که می تواند توسط ریه ها استنشاق و جذب شود که برای سلامت انسان مضر است. در چند سال گذشته، نگرانی‌هایی در مورد پرکردگی‌های آمالگام مطرح شده است. از آنجایی که این مواد حاوی ماده سمی جیوه هستند، برخی افراد فکر می کنند که استفاده از این مواد مضر است. اما باید این نکته را در نظر داشت که اگرچه آمالگام ها حاوی جیوه هستند، اما هنگامی که با فلزات دیگر مانند نقره، مس، قلع و روی مخلوط می شوند، آلیاژی پایدار تشکیل می دهند که دندانپزشکان بیش از 100 سال از آن برای پر کردن و حفظ صدها میلیون دندان پوسیده استفاده کرده اند.

این در حالی است که رنگ پرکردگی های کامپوزیت می تواند کاملا با رنگ دندان های موجود افراد مطابقت داشته باشد.  کامپوزیت ها به ویژه برای استفاده در دندان های جلویی یا قسمت های قابل رویت دندان مناسب تر هستند. پرکننده های کامپوزیتی به صورت میکرو مکانیکی به ساختار دندان متصل می شوند و پشتیبانی بیشتری را فراهم می کنند. مواد کامپوزیتی مورد استفاده برای دندان های افراد می تواند در تنوع رنگ های مختلف برای ایجاد تطابق بیشتر با دندان های افراد مورد استفاده قرار گیرند.

مراقبت های لازم از دندان پر شده

حساسیت دندان پس از پر کردن دندان در مواردی رایج استو جای نگرانی ندارد.  دندان ممکن است به فشار، هوا، غذاهای شیرین یا دما برای مدت زمانی حساس شود.  معمولا این حساسیت طی چند هفته خود به خود برطرف می شود. در این مدت، از مواردی که باعث ایجاد حساسیت می شوند، اجتناب کنید و از مصرف مواد غذایی خیلی سرد یا گرم با دندان پر شده اجتناب نمایید.

ممکن است در اطراف پرکردگی ها میزانی درد حس گردد، یا به هنگام جویدن غذا، فرد احساس درد نماید. گاهی این دردها به دلیل ارتفاع بیش از حد دندان پر شده می باشدکه بایستی به دندانپزشک خود مراجعه کنید و شکل دندان پر شده را تغییر دهید.

قطعا بهره بردن از خدمات مراکز معتبر در زمینه درمان های دندانپزشکی می تواند نتایج بهتری را از درمان برای شما فراهم نماید. اگر قصد پر کردن دندان های خود را دارید، بهتر است که مرکزی مراجعه نمایید که از بهترین مواد پر کننده دندان با قیمت مناسب برای دندان های شما استفاده می کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها