کد خبر: 703336
تاریخ انتشار :

کاهش وابستگی عربستان به نفت با تبدیل سکوهای نفتی به اقامتگاه لوکس تفریحی

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

کشور عربستان با عنوان پنجمین کشور پهناور آسیا یکی از کشورهای خاورمیانه و از جمله مهمترین کشورهای جهان عرب به شمار می‌رود. این کشور همچنین عنوان دومین تولید کننده بزرگ نفت پس از آمریکا را در جهان دارد.

عربستان سعودی رتبه دوم در ذخایر نفتی و رتبه سوم جهانی در ذخایر گاز را از آن خود کرده است. از اینرو این کشور همواره اقتصاد وابسته به نفت و گاز داشته و تقریبا مهمترین در آمد این کشور از این طریق تامین می‌شود.

این کشور اگرچه در تلاش است که وابستگی خود را به نفت کم کند اما این به آن معنا نیست که به میراث باقی مانده از نفت و گاز در کشور پشت کند. در طی سال‌های اخیر، عربستان با معرفی مکان‌های مختلف گردشگری خود در جهان و تمرکز بر صنعت گردشگری توانسته به رشد قابل توجهی در این زمینه برسد.

جاذبه‌های تاریخی مانند: العلا و مداین الصالح یکی از مهمترین مکان‌هایی هستند که این کشور در طی سال‌های اخیر برای معرفی و تبلیغ آن بسیار تلاش کرده است. با معرفی این مکان‌های تاریخی همزمان این کشور برخی از محدودیت‌ها را نیز از میان برداشته و بستر مناسبی را برای ورود گردشگر خارجی مهیا کرده است. استفاده از اشخاص بسیار مشهور برای تبلیغات گسترده صنعت گردشگری و معرفی این کشور و ساخت و سازهای جدید از جمله گام‌های موثر این کشور برای رونق بخشیدن به صنعت گردشگری در این کشور به‌شمار می‌رود.

با توجه به این تلاش‌ها و براساس پروژه رونمایی شده در سال 2021 میلادی، عربستان قصد دارد، سکوی نفتی سواحل خلیج فارس خود را به یک مقصد گردشگری ماجراجویانه تبدیل کند. این پروژه با نام The Rig اولین مقصد گردشگری ماجراجویانه در جهان خواهد بود که از سکوهای نفتی الهام گرفته شده است. سکوی نفتی The Rig در سواحل شرقی عربستان و در حدود 40 کیلومتری ساحل دمام ساخته خواهد شد.

بر روی این سکوی نفتی سه هتل با بیش از 800 اتاق برای رزرو هتل توسط گردشگران و 11 رستوران، اسکله تفریحی، سکوی فرود بالگرد و همچنین 70 جاذبه و فعالیت تفریحی ساخته می‌شود. تبدیل و ساخت سکوهای نفتی عربستان به اقامتگاه تفریحی بخشی از برنامه توسعه و تنوع بخشیدن به اقتصاد کشور عربستان محسوب می‌شود که برای کاهش وابستگی به نفت در این کشور برنامه‌ریزی شده است.

اتفاقی که کشور ما ایران می‌توانست به راحتی و با هزینه‌های بسیار کمتری این چشم‌انداز را تحقق ببخشد. با توجه به جزایر بکر با جاذبه‌های گردشگری فراوان و وجود اقلیم متفاوت در کشور این مسیر بسیار آسان‌تر پیموده می‌شد. با معرفی و ایجاد این جاذبه‌های گردشگری، علاوه بر ایجاد مشاغل و مسیرهای جدید، خلاقیت و نوآوری در ساخت مقاصد توریستی جدید نیز مطرح می‌شود.

چنانچه این خلاقیت در طی پنجاه سال قبل با احداث هتل‌هایی مانند: آزادی و هتل استقلال تهران در پایتخت اعمال شده بود. این دو هتل تهران با هدف پیشرفت تکنولوژی و صنعت در کشور، گام‌های بسیار موثر و مفیدی بودند. چنانچه هتل استقلال تهران تا سال‌ها با عنوان بزرگترین هتل خاورمیانه شناخته می‌شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها