کد خبر: 705420
تاریخ انتشار :

همه‌چیز درباره شغل لوازم یدکی خودرو

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

با توجه به درآمد و حقوق بالای شغل لوازم یدکی خودرو و بازار بزرگ و متنوع آن، افراد بسیاری تصمیم می‌گیرند که وارد دنیای لوازم یدکی خودرو شوند. در این راستا، اولین سوالی که به وجود می‌آید این است که ورود به شغل تجارت قطعات خودرو واقعاً سود ده است. علاوه بر آن، سؤال‌های دیگری هم پیرامون این شغل برای بسیاری از افراد به وجود می‌آیند. مثلاً این سؤال که برای ورود به کسب‌وکار لوازم یدکی خودرو، چقدر سرمایه نیاز است؛ این شغل چه مزایا و معایبی دارد؛ چه پیش‌نیازهایی برای آن لازم است.

با توجه به آمار خودروهای فعال در کشور، هر خودرویی بعد از مدتی نیاز به تعمیر و تعویض قطعات مصرفی خواهد داشت. ضریب خرابی و استهلاک خودروها در ایران ضریب کمی نیست. از طرفی، تنوع خودرو در بازار نیز بسیار زیاد است؛ ازاین‌رو بازار لوازم یدکی، یک بازار بسیار بزرگ است که همیشه خرید و فروش در آن پر تب‌وتاب است و رکود شدیدی ندارد.

در این مقاله سعی شده است، همه‌چیز درباره شغل لوازم یدکی خودرو را به‌صورت کلی، مورد بررسی قرار دهیم تا پاسخی به سؤالات پیرامون آن داده باشیم.

شغل لوازم یدکی چه مزایا و معایبی دارد؟

قبل از ورود به هر کسب‌وکاری ابتدا نیاز است تا مزایا و معایب آن شغل را بررسی کنیم. نقاط قوت و ضعف آن را شناسایی کرده و به یک نتیجه کلی برسیم که آیا می‌توانیم نقاط ضعف و معایب آن را پوشش دهیم و روی نقاط قوت آن متمرکز شده و خودمان را بهبود بخشیم. شغل لوازم یدکی خودرو نیز از این قاعده مستثنا نیست و برای خود مزایا و معایبی دارد. اما با توجه به تجربه افراد فعال و متخصص در این زمینه، این صنف جز 3 یا 4 شغلی است که معایب آن در مقابل با مزایایش بسیار ناچیز است. اگر فردی اشتباهات شخصی نکند در این شغل موفق خواهد شد.

یکی از مزایای ورود به شغل لوازم یدکی این است که افرادی که وارد این صنف می‌شوند، ضرر آن‌چنانی نخواهند داشت. از دیگر مزایای آن این است که در 95 درصد محصولات، تاریخ انقضا وجود ندارد. محصولات در این صنف از مد نمی‌افتند و این دو یک مزیت بسیار عالی است.

در مورد معایب لوازم یدکی هم باید گفت، افرادی که وارد این صنف می‌شوند باید، قطعه شناسی خودرو را به‌صورت کامل بشناسند و در حد نیاز باید دانش فنی در مورد خودرو و قطعات آن داشته باشند. تشخیص قطعه اصل از فیک نیز، از دیگر معایب این شغل است.

پیش‌نیازهای اولیه در کسب‌وکار لوازم یدکی

برای راه‌اندازی کسب‌وکار لوازم یدکی خودرو، چه به‌صورت فیزیکی و چه به‌صورت آنلاین نیاز به یک سری پیش‌نیازهای اولیه است. اولین کاری که به‌عنوان صاحب یک کسب‌وکار باید بدانید این است که برای شروع فعالیت خود به چه چیزی نیاز دارید تا مطابق با آن بتوانید وارد آن شغل شوید. مواردی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد، پیش‌نیازهای اولیه برای ورود به شغل لوازم یدکی خودرو است.

کسب‌و‌کار لوازم یدکی نیاز به یک سرمایه اولیه دارد

شاید یکی دیگر از معایب این شغل، داشتن سرمایه خوب باشد. هرچند که می‌توان این شغل را با سرمایه کم نیز شروع کرد اما هر چه میزان سرمایه شما بیشتر باشد، سود شما نیز بیشتر خواهد بود. حداقل سرمایه‌ای که برای شروع باید در نظر گرفت، طبق یکی از مقالات معتبر در وب سایت دکتر یدکی، مبلغی بین 300 الی 500 میلیون است. اگر در شهر کوچک، قصد راه‌اندازی مغازه خود را دارید، این میزان سرمایه برای شروع رقم خوبی است. اینکه به‌صورت عمده می‌خواهید وارد این شغل شود یا خرده نیز از دیگر عواملی است که بر میزان سرمایه تأثیرگذار است. بدیهی است که افرادی که عمده‌فروش قطعات خودرو هستند، سرمایه بیشتری دارند.

کسب‌و‌کار لوازم یدکی نیاز به مهارت قطعه شناسی خودرو دارد

افرادی که قصد راه اندازی فروشگاه لوازم یدکی خودرو را دارند، اگر می‌خواهند در این شغل موفق عمل کنند، باید ریز تا درشت قطعات خودرو را بشناسند. هرچقدر شناخت شما از قطعات خودرو بیشتر باشد، به‌مراتب راحت‌تر می‌توانید آن را به فروش برسانید. همچنین هر چه میزان شناخت شما از قطعات خودرو بیشتر باشد، تأمین درستی برای فروشگاه خود انجام خواهید داد. تأمین درست کالا باعث خواهد شد تا شما دچار خواب سرمایه نشده و به‌درستی در خرید کالا برای فروشگاهتان عمل کنید.

ناگفته نماند که، قطعه شناسی خودرو باعث خواهد شد شما در تشخیص قطعات اصل و تقلبی نیز عملکرد خوبی داشته باشید.

شغل لوازم یدکی خودرو نیاز به مهارت‌های فروش دارد

فروشندگی در این صنف کمی فرق می‌کند. شما باید یک سری ترفندهای جلب مشتری بدانید. اگر شما به‌عنوان یک فروشنده، بتوانید دردی از مشتری را درمان کنید و او را به‌درستی و با دانش راهنمایی کنید به‌عنوان یک مرجع برای او تبدیل خواهید شد.

یک فروشنده خوب، می‌داند چگونه محصولش را ارائه دهد. هنر متقاعدسازی دارد. می‌داند چگونه اعتمادسازی کند. پس پیشنهاد می‌شود قبل از ورود به کسب‌وکار لوازم یدکی، مهارت‌های فروشندگی و جلب مشتری را خوب یاد بگیرید و یا یک فروشنده ماهر برای بیزنستان استخدام کنید. فروشنده‌ای که قطعات خودرو را می‌شناسد و اطلاعات پایه در مورد خودرو و تعمیرات آن دارد.

هزینه‌های لازم برای راه اندازی مغازه لوازم یدکی

یک سری هزینه‌ها برای راه‌اندازی مغازه لوازم یدکی وجود دارد که ضروری است و باید بودجه‌ای برای آن اختصاص داد. ازجمله رهن و اجاره مغازه، قفسه‌بندی مغازه یا انبار، میز یا همان پیشخوان، صندلی، هزینه‌هایی برای دکوراسیون مغازه، تابلو سر در، ال ای دی، خط تلفن و کارت ویزیت.

برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی قطعات خودرو نیز، هزینه برنامه‌نویسی سایت، هاست، هزینه‌های پستی، عکاسی و کارکنان وجود دارد.

در کنار همه‌ی این‌ها یک سری هزینه نیز باید برای تبلیغات و بازاریابی کنار گذاشت. مخصوصاً اگر فروشگاه خود را به‌صورت آنلاین راه‌اندازی کنید.

اما در ابتدای کار نیاز نیست تا برای هرکدام از این‌ها هزینه‌های آن‌چنانی صرف کرد. می‌توان با یک محاسبه درست هزینه‌ها را برآورد کرده و به درست‌ترین شکل برای آن بودجه اختصاص داد.

راز موفقیت در شغل لوازم یدکی خودرو

در کسب‌وکار لوازم یدکی، این‌طور نیست که شما باید 100 درصد موفق شوید. اگر فردی بتواند 5 درصد هم موفق عمل کند درآمد خوبی خواهد داشت. افراد موفق در صنف لوازم یدکی، چندین نکته را در بیزنس خود رعایت کرده‌اند که بیشترین آن عبارت است از:

  • تأمین درست کالا
  • انتخاب درست مکان مغازه
  • وارد نشدن با وام در ابتدای کار
  • خرید نکردن قسطی کالا در ابتدای کار
  • داشتن تأمین‌کنندگان متعدد
  • پیدا کردن تأمین‌کنندگان درست قطعات
  • آشنایی کامل با برندهای معتبر و محصولاتشان
  • برندسازی و ایجاد اعتماد
  • ایجاد تمایز
  • تشخیص پرسودترین قطعات خودرو و پرفروشترین

جمع‌بندی

در این مقاله، به همه‌چیز درباره شغل لوازم یدکی خودرو پرداختیم و بررسی کردیم برای این شغل، چه پیش‌نیازهایی لازم است و چگونه می‌توان در این صنف موفق شد. امیدواریم برایتان مفید واقع بوده باشد.

اگر می‌خواهید وارد تجارت و فروش در حوزه قطعات خودرو شوید شرکت در یک دوره آموزشی می‌تواند در موفقیت شما بسیار موثر باشد. هم اکنون تنها دوره راه‌اندازی لوازم یدکی در ایران، دوره بیزیدک است که توسط رضا مجد تدریس می‌شود. شرکت در این دوره در شروع، خیلی به کارتان خواهد آمد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها