کد خبر: 721691
تاریخ انتشار :

10 جمله ضروری ترکی برای تحویل اتاق از هتل

هیچ‌کس از شما انتظار ندارد که هنگام بازدید از ترکیه به زبان ترکی روان صحبت کنید. دانستن چند کلمه به شما کمک می‌کند تا با مردم محلی ارتباط برقرار کنید و در سراسر کشور کمی راحت‌تر بگردید. اگر قصد خرید بلیط استانبول به تهران ارزان دارید و می‌خواهید سفر خوبی به استانبول داشته باشید، بد نیست برخی از جملات مهم ترکی را یاد بگیرید. در این مقاله 10 جمله ضروری ترکی برای تحویل اتاق از هتل را بررسی خواهیم کرد. البته بسیاری از این موارد در جاهای دیگر هم برای شما مفید خواهند بود. مقاله را بخوانید و سعی کنید با دوستان و هم‌سفران خود آن را به اشتراک بگذارید.

10 جمله ضروری ترکی برای تحویل اتاق از هتل
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

یادگیری لغات ترکی برای سفر به استانبول

ترکی یکی از جالب‌ترین زبان‌ها است. اگر فرصت آشنایی با جزئیات آن را داشته باشید این زبان می‌تواند برای شما جذاب باشد. یادگیری زبان ترکی ممکن است کمی طول بکشد؛ به همین دلیل بهتر است برای یک سفر چندروزه، برخی از لغات و اصطلاحات رایج را یاد بگیرید. در این مقاله لیستی از عبارات مفید ترکی را برای شما آماده کرده‌ایم. شما می‌توانید در دفترچه یا یادداشت‌های گوشی خود این موارد را بنویسید را در مواقع موردنیاز به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

سلام و شروع مکالمه

مرحبا، سلام، قطعا یکی از مفیدترین کلمات زمانی که در ترکیه هستید، کلماتی هستند که اولین برخورد با هر کسی با این کلمه شروع می‌شود. تلفظ آن بسیار آسان است یک امتیاز مثبت برای شما دارد. خوش آمدید (Hosh-gel-duhn) نیز از دیگر عبارت‌های مفید است. وقتی بلیط استانبول به تهران ارزان می‌خرید و از هواپیما پیاده می‌شوید، احتمالا در فرودگاه با این کلمه مواجه می‌شوید. وقتی مردم از شما در خانه یا فروشگاه‌هایشان استقبال می‌کنند، این جمله تکرار خواهد شد. پاسخ مناسب به این عبارت، Hoşbulbum (هوش-بول-دوم) است که تقریبا به «احساس استقبال می‌کنم» ترجمه می‌شود. عبارت‌هایی مانند Günaydın (gew-nahy-duhn) / صبح به خیر، İyi akşamlar/geceler (ee-yee ahk-sham-lar / geh-jeh-lehr) / عصر/شب‌به‌خیر نیز از دیگر عبارت‌های مفید هستند.

این عبارت‌ها از دیگر عبارت‌های شروع مکالمه عالی هستند که می‌توان از آن‌ها در زمان‌های خاص و می‌خواهید مودب باشید استفاده کنید. iyi geceler فقط زمانی استفاده می‌شود که می‌خواهید به رختخواب بروید، درحالی‌که iyi akşamlar برای احوالپرسی یا خداحافظی با کسی در هنگام شب استفاده می‌شود.

Nasılsınız (nahs-sujl-suh-nuhz) / چطوری؟

در زبان ترکی، پسوند رسمی –ız همیشه زمانی استفاده می‌شود که شما فردی را خطاب می‌کنید که نمی‌شناسید، اما در این مورد، اگر آن شخص را می‌شناسید، می‌توانید فقط nasılsın را بگویید. İyiyim, teşekkürler (ee-yee-yim tesh-ek-kewr eh-dehr-eem) / من خوبم، متشکرم، پاسخ استانداردی است که وقتی کسی از شما می‌پرسد که حال شما چطور است. همچنین اکنون می‌دانید چگونه تشکر کنید.

Güle Güle (gew-leh gew-leh) / خداحافظ

اگر ترجیح می‌دهید از تمام سناریوهای صبح و عصر خودداری کنید، هنگام خروج و می‌خواهید خداحافظی ساده را انتخاب کنید. Lütfen (lewt-fehn) به معنی لطفا نیز از عبارت‌های مفید در ترکی است. لطفا و تشکر از شما کلمات مودبانه ضروری در هر زبانی هستند، بنابراین خوب است آنها را به ترکی نیز بدانید.

12

افدرسینیز (اف-فه-دهر-ببینید-نیز) به معنی ببخشید

اگر در متروی شلوغی هستید و باید پیاده شوید، می‌توانید از آن برای ژست‌های مودبانه استفاده کنید. همچنین اگر می‌خواهید چیزی از او بپرسید، فقط برای جلب‌توجه آن‌ها این عبارت را بگویید. Bir şey değil به معنای واقعی کلمه به معنای "چیزی نیست" ترجمه می‌شود و بهترین راه برای پاسخ‌دادن به زمانی است که کسی از شما برای چیزی تشکر می‌کند. افندیم (e-fen-deem) به معنی عفو نیز عبارت مفیدی است. وقتی می‌خواهید کسی حرف‌هایش را تکرار کند، چون آن‌ها را نشنیده‌اید، می‌توانید از این کلمه استفاده کنید. برخی افراد نیز ترجیح می‌دهند با استفاده از این کلمه به تلفن پاسخ دهند.

Adınız ne (ah-duh-nuz neh) / نام شما چیست؟

پسوند رسمی یک بار دیگر در اینجا استفاده می شود. وقتی نام کسی را می‌پرسید، مودبانه است که او را با لحن رسمی خطاب کنید. Adım (ah-duhm) / نام من است، می‌تواند پاسخ خوبی برای این سوال باشد. البته، هنگامی که از شخصی نام او را پرسیدید و می‌خواهید نام خود را به او بگویید، کافی است فقط نام خود را در پایان اضافه کنید.

Ne Kadar (ne Ka-dahr) / چقدر؟

هنگامی که در بازار بزرگ یا هر مکان دیگری خرید می‌کنید، این یک عبارت عالی است که بدانید چه زمانی قیمت چیزی را می‌خواهید. هنگام خروج از هتل نیز این عبارت می‌تواند مفید باشد. بهتر است زمان خرید بلیط استانبول به تهران ارزان، این عبارت‌ها را بیاموزید.

13

Bakar mısınız (bah-car mih-see-neez) / ببخشید

وقتی در هتل هستید و نیاز دارید که توجه مسئول پذیرش را جلب کنید، می‌توانید از این عبارت استفاده کنید.Hesap Lütfen (he-sahp lewt-fehn) / چک لطفا، وقتی در رستوران هستید و می‌خواهید پول را پرداخت کنید و بروید، می‌توانید از مرحله ذکر شده قبلی برای جلب‌توجه پیشخدمت خود استفاده کنید و سپس چک را بخواهید.

Çok Pahalı (tshok pah-hah-lee) / خیلی گران است

هنگامی که برای چانه‌زدن برای قیمت آماده می‌شوید، اغلب از این عبارت خاص در بازار بزرگ استفاده می‌کنید. گام بعدی این است که تا زمانی که فروشنده قیمت معقول‌تری به شما بدهد، کنار بروید.

یادگیری شماره‌ها

شماره‌ها را یاد بگیرید تا راحت‌تر بتوانید هنگام خروج از اتاق، اطلاعات را به قسمت پذیرش ارائه دهید.

  • بیر، یک
  • İki (ee-key)، دو
  • Üç (ew-tsh)، سه
  • دورت، چهار
  • بش، پنج
  • آلتی، شش
  • یدی، هفت
  • سکیز (سی کیس)، هشت
  • دوکوز (do-kooz)، نه
  • اون (ohn)، ده

امیدواریم با مطالعه این مقاله توانسته باشید کمی دانش جهت سفر به ترکیه را بدست آورده باشید. اگر این مقاله برایتان کارآمد بود آنرا با دوستان و همسفران خود نیز به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها