کد خبر: 690437
تاریخ انتشار :

شکاف در بین جمهوری خواهان برای انتخاب رئیس جدید کنگره

در حالی که جمهوری خواهان تحت فشار مضاعفی برای انتخاب رئیس جدید کنگره هستند، وجود شکاف داخلی در بین اعضای این حزب، بر دامنه این فشارها افزوده است.

شکاف در بین جمهوری خواهان برای انتخاب رئیس جدید کنگره
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در پی برکناری تاریخی کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به دست هم حزبی های خودش، شکاف بارزی در میان جمهوری خواهان کنگره برای انتخاب رئیس جدید به چشم می خورد.

بر این اساس جمهوری خواهان روز گذشته نشستی را پشت درهای بسته برای حل اختلافات به منظور تعیین رئیس جدید برگزار کردند. بسیاری از جمهوری خواهانی که از این نشست خارج می شدند، اظهار کردند هیچ کدام از نامزدهای فعلی ریاست کنگره یعنی استیو اسکالیس و جیم جردن، ویژگی روشن و خاصی برای کسب این سمت ندارند.

اما مایک گارسیا پس از خروج از این نشست در جمع خبرنگاران اعلام کرد ما دو رهبر خوب در میان خود و دیدگاه مثبتی درباره مسیر حرکت حزب داریم. ما باید بر اتحاد دوباره حزب تاکید کنیم.

براساس این گزارش، وجود این شکاف در حالی است که به دلیل وقوع جنگ در اسرائیل و نزدیک شدن به پایان مهلت زمانی بودجه موقت تصویب شده 45 روزه و نیاز به تصویب لایحه بودجه کلی، جمهوری خواهان تحت فشار مضاعفی برای انتخاب رئیس جدید کنگره هستند.

این در حالی است که جمهوری خواهان باید پیش از جلسه رای گیری در روز چهارشنبه برای انتخاب رئیس جدید کنگره، برای حل اختلافات داخلی خود پشت درهای بسته تصمیم جدی بگیرند.

استیو اسکالیس نیز پس از این نشست دو ساعته اظهار کرد ما باید امروز این کار را انجام دهیم و بار دیگر به سرکار خود بازگردیم.

رالف نورمن دیگر نماینده کنگره که مخالف ریاست مک کارتی بود، گفت: ما باید این موضوع را داخل حزب حل و فصل کنیم و نباید اتفاقی که بار دیگر در ماه ژانویه رخ داد، تکرار شود.  

این در حالی است که روز گذشته کوین مک کارتی رئیس برکنار شده مجلس نمایندگان آمریکا در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد اگر از او خواسته شود به سمت خود بازمی گردد.

وی در حالی که طرح خود برای حل بحران خاورمیانه را ارایه می کرد، افزود: این تصمیم باید توسط جمهوری خواهان اتخاذ شود. من می توانم در هر موقعیتی رهبری کنم. کنگره بدون رئیس نمی تواند هیچ کاری انجام دهد.

اکثریت قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا روز سه‌شنبه گذشته (3 اکتبر) به طرحی رأی دادند که منجر به برکناری کوین مک‌کارتی، رئیس‌ جمهوری خواه این مجلس شد.

پس از برکناری کوین مک کارتی ، پاتریک مک هنری به عنوان جانشین موقت وی معرفی شد.

تصمیم به این رأی گیری تاریخی پس از آن گرفته شد که به گفته منتقدانش، مک‌کارتی با دموکرات‌ها برای جلوگیری از تعطیلی دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا همکاری کرده بود.

در جریان رأی گیری در نهایت پیشنهاد برکناری او با 216 رای موافق در مقابل 210 رای مخالف تصویب شد. در این روز هشت جمهوریخواه علیه رهبر حزب خود رأی دادند و در کنار 208 دموکرات، برکناری کوین مک‌کارتی را قطعی کردند.

براساس این گزارش، تصویب طرحی اضطراری برای بودجه‌بندی موقت که از سوی کوین مک‌کارتی پیشنهاد شده بود، مانع از تعطیلی دولت شد. به کمک این طرح، بودجه موقت آژانس‌های دولتی برای مدت 45 روز تامین می‌شد.

پس از برکناری تاریخی کوین مک کارتی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با رای مثبت هم حزبی های خودش، «استیو اسکالیس» مرد شماره 2 جمهوری خواهان در کنگره و «جیم جردن» رهبر جناح محافظه کار کنگره، در حال حاضر در رقابتی دو سویه برای رسیدن به سمت ریاست کنگره هستند.

جمهوری خواهان باید روز چهارشنبه در جریان یک نشست پشت درهای بسته، رئیس کنگره را انتخاب کنند گرچه ممکن است انتخاب یک نامزد برای آنها اندکی زمان ببرد. تا روز جمعه، اسکالیس و جردن هر دو مورد تایید دهها نماینده از بین 221 نماینده جمهوری خواه برای کسب ریاست کنگره بودند.

در پی عملیات گروه های مقاومت غزه در اراضی اشغالی، و وعده جو بایدن برای ارسال فوری کمک های نظامی به اسرائیل، جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا با فشار جدیدی برای انتخاب رئیس جدید کنگره مواجه هستند.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا روز یکشنبه در تماس تلفنی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت که کمک اضافی برای ارتش اسرائیل در راه است و کمک‌های بیشتر در روزهای آینده خواهد رسید.

این در حالی است که روز گذشته مت گیتز که آغازگر حرکت برکناری مک کارتی بود، در گفتگو با ان بی سی، ضمن کم اهمیت جلوه دادن تاثیر انتخاب رئیس جدید کنگره بر نیازهای امنیتی اسرائیل، اظهار کرد واشنگتن می تواند به درخواست های این رژیم برای تامین تسلیحاتی پاسخ دهد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها