کد خبر: 695657
تاریخ انتشار :

استقبال سومالی از لغو تحریم تسلیحاتی شورای امنیت

مقامات سومالی از لغو تحریم تسلیحاتی این کشور توسط شورای امنیت سازمان ملل استقبال کردند.

استقبال سومالی از لغو تحریم تسلیحاتی شورای امنیت
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، شورای امنیت در سال 1992 به منظور عدم دست یابی جنگ سالاران سومالی به تجهیزات نظامی، تحریم تسلیحاتی فراگیری علیه این کشور اعمال کرد. با راهیابی «حسن شیخ محمود» به کاخ ریاست جمهوری سومالی در سال 2022 یک همگرایی در روند مبارزه با گروه‌های تروریستی از جمله الشباب و برقراری ثبات و امنیت در این کشور به وجود آمد  لذا دولت موگادیشو از شورای امنیت خواست به تحریم تسلیحاتی سومالی پایان دهد. این شورا در نشست جمعه گذشته خود به اتفاق آراء تحریم تسلیحاتی سومالی را لغو و تحریم تسلیحاتی گروه تروریستی الشباب ( وابسته به القاعده ) را تمدید کرد.

رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس پارلمان و فرمانداران ایالت‌‎های مختلف سومالی از لغو تحریم تسلیحاتی این کشور توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد استقبال  و اعلام کردند: این اقدام به دولت موگادیشو اجازه می‌دهد گام‌های مستحکم تری در مبارزه با گروه تروریستی الشباب بردارد.

به نوشته روزنامه «سومالی جدید» چاپ موگادیشو، «حسن شیخ محمود » رئیس جمهور سومالی دو هفته قبل گفت: ریشه کنی گروه الشباب تنها گزینه پیش روی سومالی است.

بیشتر بخوانید

درخواست سومالی برای لغو تحریم‌های تسلیحاتی موگادیشو

وی با اشاره به توانمندی ارتش سومالی و نیروهای متحد آن در سرکوب کردن گروه الشباب و بی نیاز بودن از نظامیان آفریقایی در برقراری ثبات و امنیت در این کشور گفت: صلحبانان وابسته اتحادیه آفریقا تا دسامبر 2023 خاک سومالی را ترک خواهند کرد.

بر اساس توافق دولت موگادیشو با اتحادیه آفریقا و سازمان ملل، قرار است 3 هزار تن از صلحبانان این اتحادیه تا پایان دسامبر ( 10 دی ماه )  از سومالی خارج شوند و مسئولیت امنیتی 8 پایگاه عملیاتی خود را به ارتش واگذار کنند.

مشاور امنیت ملی سومالی با اعلام آمادگی ارتش برای پذیرفتن مسئولیت پایگاه‌های مزبور گفت: دولت به روند انتقال امنیتی  متعهد است تا در سایه آن بتواند مسئولیت کامل تامین امنیت کشور را در دسامبر 2024 به عهده گیرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها