کد خبر: 700171
تاریخ انتشار :

حزب قانون و عدالت لهستان طرفداران خود را برای قیام علیه دولت "تاسک" بسیج می‌کند

حزب قانون و عدالت لهستان که این روزها مورد حملات گسترده‌ای از طرف دولت به رهبری دونالد تاسک، نخست وزیر جدید قرار گرفته طرفداران خود را برای برگزاری اعتراضات گسترده ضد دولتی در ورشو بسیج کرده است.

حزب قانون و عدالت لهستان طرفداران خود را برای قیام علیه دولت "تاسک" بسیج می‌کند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "ان تی وی"، بزرگترین حزب مخالف لهستان (حزب قانون و عدالت PiS) تظاهراتی را در ورشو (پایتخت این کشور) برپا می کند. هدف از این اعتراض در ابتدا علیه تغییر ساختار رسانه های عمومی توسط دولت جدید به رهبری دونالد تاسک بود که البته پس از دستگیری دو سیاستمدار محکوم PiS توسط دولت تاسک روحیه خصمانه‌تر می‌شود.

در لهستان، حامیان حزب اپوزیسیون محافظه کار ملی PiS می خواهند امروز (پنج شنبه) بعدازظهر علیه دولت چپ میانه "دونالد تاسک" تظاهرات کنند. این حزب اپوزیسیون می گوید انتظار دارد تا 40000 نفر در "تظاهرات لهستانی های آزاد" در مقابل پارلمان در ورشو شرکت کنند. طبق گزارش رسانه های لهستانی، مقامات حزب قانون و عدالت تورهای اتوبوسی به پایتخت را برای حامیان خود از مناطق روستایی ترتیب داده است.

این تظاهرات می تواند به درگیری ادامه دار بین دولت ائتلافی تاسک که از اواسط دسامبر بر سر کار آمده و حزب حاکم قدیمی PiS که در انتخابات اخیر برکنار شد، دامن بزند. هدف از این اعتراض در ابتدا علیه تغییر ساختار رسانه های عمومی بود. چند هفته پیش، دولت تاسک بازسازی ایستگاه تلویزیونی TVP، رادیو لهستان و خبرگزاری PAP را آغاز کرد. وی این رسانه ها را به گسترش تبلیغات حزبی در سال های اخیر تحت حکومت PiS متهم می کند. سازمان های بین المللی نیز از گزارش یک طرفه رسانه های عمومی در لهستان انتقاد کرده بودند.

با این حال، اختلافات در مورد دستگیری دو سیاستمدار PISبه اتهام سوء استفاده از قدرت تمرکز این تظاهرات را تغییر داده است. "ماریوش کامینسکی"، وزیر کشور پیشین و ماسیج واسیک، معاون وی، روز سه شنبه پس از آنکه در ابتدا توسط آندری دودا، رئیس جمهور این کشور در کاخ ریاست جمهوری پذیرفته شدند دستگیر و به زندان منتقل شدند. رئیس جمهور و حزب قانون و عدالت این دو را "زندانیان سیاسی" توصیف می کند.

آندری دودا، رئیس جمهور لهستان که از صفوف نزدیک به حزب حاکم عدالت و توسعه می آید اعلام کرده که برای آزادی آنها مبارزه خواهد کرد. کامینسکی در اولین روز این بازداشت دست به اعتصاب غذا زد. کامینسکی و واسیک در یک دادگاه منطقه‌ای ورشو در ماه دسامبر به دو سال زندان محکوم شدند و قرار بود محکومیت خود را آغاز کنند. دودا این دو را پس از محاکمه اولیه در سال 2015 عفو کرد. با این حال، دادگاه عالی این عفو ​​را غیرقانونی اعلام کرد زیرا روند تجدید نظر در آن زمان هنوز ادامه داشت. دودا روز چهارشنبه بار دیگر تاکید کرد که به نظر او عفو همچنان پابرجاست. او در عین حال از حامیان PiS خواست در تظاهرات خود در ورشو آرامش خود را حفظ کنند.

"دونالد تاسک"، نخست وزیر لهستان، دودا را به ممانعت از زندانی شدن این دو نماینده محکوم کرده و هشدار داد که دودا و یاروسلاو کاچینسکی، رهبر حزب حاکم قانون و عدالت به اتهام خرابکاری در قانون اساسی و نقض قانون باید پاسخگو باشند. جلسه پارلمان که برای چهارشنبه برنامه ریزی شده بود به دلیل این اوضاع نابسامان به هفته آینده موکول شد.

دولت "تاسک" در ماه دسامبر جایگزین نخست وزیر سابق از حزب قانون و عدالت شد. دودا که دوره ریاستش تا سال 2025 ادامه دارد، به حزب حاکم سابق نزدیک است.

به گفته ناظران تشدید درگیری بین اردوگاه های جدید و قدیمی دولت در لهستان می تواند این کشور عضو اتحادیه اروپا و ناتو را وارد یک بحران دولتی کند. به این ترتیب جنگ قدرت بین دولت چپ میانه دونالد تاسک، که از 15 دسامبر بر سر کار است، و حزب محافظه‌کار ملی قانون و و عدالت ، که رئیس‌جمهور دودا نیز از اردوگاه آن می‌آید، تشدید شده است.

دونالد تاسک، نخست وزیر جدید لهستان، می خواهد از حزب حاکم قبلی قانون و عدالت انتقام بگیرد و اقدامات سختی را علیه PiS انجام می دهد. وی در حال حاضر در حال اصلاح تلویزیون است.

چندی پیش اقدام دولت جدید لهستان در برکناری رهبران رسانه‌های عمومی به اتهام حمایت یکجانبه از حزب حاکم سابق خشم "آندری دودا"، رئیس جمهور لهستان که متعلق به این حزب است را برانگیخت.

دولت جدید لهستان می‌خواهد به تبلیغات رهبری سابق لهستان در حزب قانون و عدالت در رسانه‌ها پایان دهد و به همین دلیل است که دونالد تاسک، نخست وزیر جدید لهستان اصلاحات گسترده در رسانه‌های عمومی را که به اعتقاد وی مبلغانی برای حزب حاکم قبلی بوده‌اند در دستور کار قرار داده و رهبران این رسانه‌ها را برکنار کرده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها