کد خبر: 712069
تاریخ انتشار :

نگاهی به مناسبات رو به وخامت اسپانیا و رژیم صهیونیستی

یک رسانه اروپایی در مطلبی به بررسی دلایل مناسبات مسئله دار بین اسپانیا و رژیم صهیونیستی که بعد از طوفان الاقصی جنبش مقاومت فلسطین حماس به پایین‌ترین حد خود تنزل پیدا کرده است پرداخت.

نگاهی به مناسبات رو به وخامت اسپانیا و رژیم صهیونیستی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "نویه زوریخه سایتونگ" در مطلبی به مناسبات رو به تیرگی روزافزون بین اسپانیا و رژیم صهیونیستی پرداخته و این پرسش را مطرح کرد که چرا رابطه اسرائیل و اسپانیا به پایین ترین حد خود تنزل پیدا کرده است؟

در ادامه این مطلب آمده است: مجموعه‌ای از تحریکات غیرضروری در بالاترین سطوح حکومتی از 7 اکتبر به شدت بر روابط اسپانیا و اسرائیل تأثیر گذاشته است. اما رابطه بین این کشور کاتولیک و رژیم صهیونیستی یهود همیشه دشوار بوده است.

حدود یک سال پیش دولت اسپانیا طرحی را برای مبارزه با یهودستیزی تصویب کرد. در مقدمه این طرح 52 صفحه‌ای آمده است، هنوز تعصبات و کلیشه ها علیه جامعه یهودی در اسپانیا وجود دارد. در این طرح آمده است با یهود ستیزی در شبکه های اجتماعی و دامن زدن به نفرت باید به هر وسیله ممکن مقابله کرد. اما امروز چیز زیادی از این قطعنامه ها باقی نمانده است.

در ادامه این مطلب آمده است: هنگامی که "پدرو سانچز"، نخست وزیر اسپانیا هفته گذشته اعلام کرد که اسپانیا فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت می شناسد، یولاندا دیاز، از شریک ائتلاف چپ سومار و معاون نخست وزیر نیز آشکارا موضع خود را اعلام کرد.

وی در بیانیه‌ای درباره این تصمیم گفت: اکنون باید بر اتحادیه اروپا برای پایان دادن به قراردادهای موجود با اسرائیل و جریان پول به این رژیم فشار وارد شود. وی سخنان خود را با شعار طرفدار فلسطینی ها به پایان رساند که "سرزمین از بحر تا نهر آزاد خواهد شد".

در ادامه این مطلب آمده است: این شعار ضد اسرائیلی اکنون در آلمان ممنوع شده است و سایر کشورهای غربی نیز در مورد ممنوعیت آن بحث می کنند.

رژیم صهیونیستی نیز با عصبانیت به این اظهارات و موضع گیری ها واکنش نشان داد. در واکنش به این موضع گیری کاتز، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی دیاز، معاون نخست وزیر اسپانیا را "منفور و نادان" توصیف کرد.

وزارت خارجه رژیم صهیونیستی همچنین روز جمعه محدودیت هایی را برای کار دیپلمات های اسپانیایی در این کشور اعمال کرد. به گفته کاتز، سفارت اسپانیا در تل آویو و سرکنسولگری اسپانیا در بیت المقدس شرقی از ارائه خدمات خود به فلسطینی های کرانه باختری تحت اشغال اسرائیل منع خواهند شد.

اما وزارت خارجه رژیم صهیونیستی این موضوع را همین جا رها نکرد. این وزارتخانه ویدئوی را در پلتفرم ایکس منتشر کرد که در آن در حالی که دو اسپانیایی در حال رقص هستند حمله حماس به اسرائیل نشان داده می شود و شعاری آمده است که در آن حماس از اسپانیا تشکر می کند.

این آخرین مبادله و پایین ترین نقطه در روابط دیپلماتیک بین این دو است که از زمان حمله حماس در 7 اکتبر به طور پیوسته بدتر شده است.

در ادامه این مطلب آمده است: اسپانیا یکی از منتقدترین کشورهای اروپا نسبت به رژیم صهیونیستی به حساب می آید و همدردی با فلسطین در این کشور سنت دیرینه‌ای دارد. بنابراین، به رسمیت شناختن فلسطین به عنوان یک کشور مستقل نیز از حمایت گسترده‌ای در میان مردم برخوردار است. طبق آخرین نظرسنجی موسسه نظرسنجی Real Instituto Elcano، 78 درصد اسپانیایی ها در حال حاضر از این اقدام حمایت می کنند. بسیاری از اسپانیایی ها نیز حماس را نه به عنوان یک سازمان تروریستی، بلکه به عنوان یک سازمان مقاومت می دانند.

اظهارات ضد اسرائیلی و گاهی آشکارا ضد یهود به ویژه در چپ اسپانیا قابل قبول است و گاها به دولت هم می رسد.

اخیرا سیرا رگو، وزیر جوانان اسپانیا از اتحاد چپ سومار در یکی از تظاهرات متعدد طرفدار فلسطین در مادرید شرکت کرد. او همچنین یکی از مهمانان جذاب در اردوگاه‌های موسوم به "اردوگاه‌های همبستگی فلسطین" در دانشگاه‌های اسپانیا است، جایی که درخواست ها برای تحریم دانشگاهی علیه مؤسسات آموزشی و تحقیقاتی اسرائیل مطرح می شود.

"پابلو بوستیندوی"، وزیر امور اجتماعی اسپانیا نیز اخیراً از تمامی شرکت‌های اسپانیایی که در سرزمین های اشغالی فعالیت می‌کنند خواست تا با تجارت خود در "نسل‌کشی در فلسطین" مشارکت نکنند.

در این شرایط انجمن جوامع یهودی در اسپانیا حدود یک ماه پیش هشدار داده بود که حملات یهودی ستیزانه در اسپانیا پس از حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر افزایش یافته است. به گفته رهبری این انجمن، انتقاد از رژیم صهیونیستی مشروع است، اما نمایش غیرمتمایز جنگ در غزه فضایی ضد یهودی ایجاد کرده است.

برخلاف آلمان یا فرانسه، در حال حاضر آماری در مورد حملات به یهودیان یا مؤسسات یهودی در اسپانیا وجود ندارد. آخرین باری که Observatorio Antisemitismo یازده مورد از این قبیل را فهرست کرد در سال 2021 بود و از آن زمان تاکنون اعداد به روز نشده است.

نویسنده در ادامه نوشت: روابط اسپانیا و اسرائیل همواره با درگیری و مناقشاتی همراه بوده است. دلایل تاریخی برای این امر وجود دارد. در پایان قرن پانزدهم، پادشاهان کاتولیک شروع به اخراج همه یهودیانی از اسپانیا کردند که به مسیحیت نرفتند. در آن زمان بیش از 100000 یهودی مجبور شدند در شمال آفریقا، بالکان و سایر نقاط اروپا پناه بگیرند. تا اینکه در سال 1968 یک کنیسه جدید در اسپانیا برای اولین بار در مادرید افتتاح شد.

هنگامی که رژیم جعلی صهیونیستی در سال 1948 تأسیس شد، اسپانیا در دوران حاکمیت فرانکو بود. حاکم این کشور در آن زمان به دنبال ارتباط با کشورهای عربی بود و برای جلب حمایت آنها تصمیم گرفت این رژیم را به رسمیت نشناسد. اما حتی پس از مرگ او در سال 1975، یازده سال دیگر گذشت تا اسپانیا روابط دیپلماتیک با اسرائیل برقرار کرد. این کشور یکی از آخرین کشورهای غربی بود که این اقدام را انجام داد. از طرفی سیاستمداران ارشد منتخب دموکراتیک اسپانیا همیشه آشکارا همدردی خود را با مردم فلسطین ابراز می کردند.

در سال 1991، اسپانیا به طور غیرمنتظره‌ای نقش میانجی در مناقشه خاورمیانه را بر عهده گرفت و کنفرانس صلحی را در مادرید برگزار کرد که دو سال بعد با توافق اسلو به اوج خود رسید. آن زمان ها دیگر در حال حاضر دور به نظر می رسند.

رژیم صهیونیستی هفته گذشته سفرای خود را از اسپانیا، نروژ و ایرلند پس از اینکه این سه کشور اعلام کردند فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت می شناسند، خارج کرد. رودیکا رادیان گوردون، دیپلمات صهیونیستی هنگام خروج از مادرید گفت که امیدوار است پیوندهای دوستانه بین اسرائیل و اسپانیا قوی تر از صدای کسانی باشد که به دنبال جدایی دو کشور هستند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها