کد خبر: 712367
تاریخ انتشار :

آلمان: اوکراین شروط آغاز مذاکرات الحاق را برآورده کرده است

دولت فدرال آلمان اعلام کرده که اوکراین همه الزامات برای آغاز مذاکرات عضویت در اتحادیه اروپا را برآورده کرده و این مذاکرات می‌تواند در اوایل ژوئن آغاز شود.

آلمان: اوکراین شروط آغاز مذاکرات الحاق را برآورده کرده است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نشریه "دی سایت"، دولت فدرال آلمان الزامات اوکراین برای آغاز مذاکرات الحاق به اتحادیه اروپا را برآورده شده دانسته و بر این عقیده است که مذاکرات در این باره می تواند در اوایل ژوئن آغاز شود.

به این ترتیب بر اساس ارزیابی دولت آلمان، اوکراین تمام الزامات اصلاحی را به منظور آغاز گفتگوها در مورد عضویت در اتحادیه اروپا اجرا کرده است. آنا لورمن (سبزها) وزیر امور اروپایی فدرال در پاسخ به سوال خبرگزاری آلمان در این باره گفت: از دیدگاه دولت فدرال، اوکراین تمام شرایط لازم برای آغاز مذاکرات الحاق به اتحادیه اروپا را در ماه ژوئن برآورده می کند. بنابراین ما برای توافق سریع همه کشورهای عضو در مورد چارچوب مذاکره اصرار داریم.

اتحادیه اروپا قبلاً تصمیم گرفته بود مذاکرات الحاق با اوکراین و کشور همسایه اش را در ماه دسامبر آغاز کند. با این حال، هم زمان توافق شد که قبل از شروع مذاکرات، تمام الزامات اصلاحات باید برآورده شود. بر اساس گزارش کمیسیون اتحادیه اروپا، برخی اصلاحات برای مبارزه با فساد، حفاظت از اقلیت ها و کنترل نفوذ الیگارشی ها به طور کامل در اوکراین اجرا نشده است.

به گفته دیپلمات های بروکسل، اینکه آیا توافق سریعی در مورد چارچوب مذاکره وجود خواهد داشت یا خیر، می تواند در نشست هفته آینده سفرای اتحادیه اروپا از کشورهای عضو مشخص شود. چارچوب مذاکره دستورالعمل ها و اصول مذاکرات الحاق را مشخص می کند. این یک پیش نیاز برای شروع مذاکرات است و باید به اتفاق آرا توسط 27 کشور عضو اتحادیه اروپا تصمیم گیری شود.

به گفته دیپلمات ها، موافقت مجارستان به ویژه هنوز نامشخص است. بر این اساس، دولت مجارستان با پیش نویس فعلی چارچوب مذاکره موافق نیست و از جمله می خواهد موضوع حمایت از اقلیت ها با صراحت بیشتری در آنجا مطرح شود. مجارستان به شدت از تمایل اوکراین برای پیوستن به اتحادیه اروپا انتقاد می کند.

در نشست سران اتحادیه اروپا در ماه دسامبر، "ویکتور اوربان"، نخست وزیر مجارستان، مخالف پیوستن اوکراین به این اتحادیه بود. در نهایت، تصمیم برای آغاز مذاکرات الحاق تنها به این دلیل به تعویق افتاد که اوربان برای تصمیم گیری اتاق جلسه را ترک کرد.

پس از تهاجم روسیه به اوکراین در سال 2022، این بحران به موضوعی ضروری برای امنیت اروپا و جهان تبدیل شد. در فوریه 2022، یک هفته پس از شروع جنگ، اوکراین نامه درخواستی برای عضویت در اتحادیه اروپا ارسال کرد و رسماً روند پیوستن به اتحادیه اروپا را آغاز کرد.

در ژوئن 2023، اتحادیه اروپا به سرعت به اوکراین وضعیت نامزدی اعطا کرد و در دسامبر اعلام کرد که با آغاز مذاکرات الحاق با اوکراین موافقت کرده است. اتحادیه اروپا ضمن تایید وضعیت نامزدی اوکراین در ژوئن 2023، هفت شرط را برای اوکراین تعیین کرد، از جمله اصلاحات در دادگاه قانون اساسی، حکومت قضایی، مبارزه با فساد، مبارزه با پولشویی، الیگارشی زدایی، قانون رسانه ای و حمایت از اقلیت های ملی.

اتحادیه اروپا تاکید کرد که مذاکرات الحاق تنها زمانی می تواند آغاز شود که این الزامات محقق شود. دولت اوکراین متعهد شد که اصلاحات را در اسرع وقت به پایان برساند. در نوامبر 2023، 6 ماه پس از دریافت وضعیت نامزد، اوکراین به اتحادیه اروپا گزارش داد که چهار مورد از هفت الزام اجرا شده و پیشرفت خوبی در سه مورد باقی مانده دارد. در نتیجه، سؤالات مربوط به آغاز مذاکرات الحاق با اوکراین در جریان نشست سران اتحادیه اروپای شورای اروپا در دسامبر 2023 مطرح شد.

قبل از اجلاس، اوضاع چندان خوشبینانه نبود. آغاز مذاکرات الحاق مستلزم تصمیم متفق القول شورای اروپا است. با این حال، نخست وزیر مجارستان، ویکتور اوربان که از نزدیکان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه است، به شدت با عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا مخالف است.

البته انتظار می رفت که اوربان در این اجلاس سران برای ممانعت از الحاق اوکراین، حق وتو را به کار گیرد. با این حال، در کمال تعجب، زمانی که رهبران اتحادیه اروپا درباره آغاز روند الحاق رای دادند، اوربان از اتاق خارج شد، به این معنی که او رای ممتنع داد. در نتیجه، مذاکرات الحاق بین اتحادیه اروپا و اوکراین آغاز شده و اوکراین اکنون می تواند مرحله دوم روند الحاق را آغاز کند.

اگرچه اوکراین پاداش خود را برای کار خود در زمینه اصلاحات و دریافت مجوز اتحادیه اروپا برای آغاز مذاکرات الحاق دریافت کرده است، اما هنوز راه زیادی در پیش است.

طبق آمار، مرحله دوم مذاکرات الحاق به مراتب طولانی تر است. به طور متوسط ​​از آغاز مذاکرات الحاق تا الحاق رسمی حدود چهار سال زمان نیاز است. علاوه بر این، اوکراین برای تقویت قوه قضاییه و رسانه‌های مستقل، مبارزه با فساد، اصلاح ساختار امنیتی و ایجاد نهادهای عمومی سالم برای مطابقت با استانداردهای اتحادیه اروپا به سال‌ها زمان نیاز دارد.

حالا بر اساس ارزیابی دولت آلمان، اوکراین تمامی الزامات اصلاحی را برای آغاز گفتگوها برای عضویت در اتحادیه اروپا اجرا کرده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها