کد خبر: 713632
تاریخ انتشار :

قرار دادن رژیم کودک کش در لیست سیاه سازمان ملل به چه معناست؟

قرار گرفتن نام رژیم صهیونیستی در لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان، در شرایطی که این رژیم در محافل مختلف جهانی به عنوان جنایتکار جنگی شناخته و دروغ بودن روایات آن فاش شده است، پیامدهای حقوقی و قانونی سنگینی برای اشغالگران دارد.

قرار دادن رژیم  کودک کش در لیست سیاه سازمان ملل به چه معناست؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، در حالی که رژیم صهیونیستی طی سال‌های گذشته تحت حمایت آمریکا و غرب همواره از قرار گرفتن در لیست سیاه سازمان ملل متحد به دلیل جنایت علیه کودکان فرار کرده است، چند روز قبل سازمان ملل متحد تصمیم خود را برای قرار دادن اسرائیل در لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان در جهان اعلام کرد و قرار است که نام این رژیم در گزارش سالانه‌ای که شورای امنیت درباره نقض حقوق کودکان در چهاردهم همین ماه منتشر می‌کند، در لیست مذکور قرار بگیرد.

تصمیم سازمان ملل متحد درباره گنجاندن نام رژیم صهیونیستی در این لیست سیاه در صورتی که اجرا شود، به مدت 4 سال اعتبار خواهد داشت و قرار است «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل آن را تایید کند. سازمان ملل در سال‌های گذشته به دلیل خودداری از قرار دادن نام اسرائیل در این لیست به شدت مورد انتقاد قرار گرفته بود؛ چرا که نقض حقوق کودکان توسط رژیم اشغالگر برای همه جهانیان ثابت شده است.

اما اهمیت حقوقی و قانونی قرار گرفتن نام رژیم صهیونیستی در لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان چیست و چه فایده‌ای دارد؟

معیارهای طبقه‌بندی کشورها و گروه ها در لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان

طرف‌هایی که متهم به ارتکاب تخلفات علیه کودکان در درگیری‌ها هستند، از جمله قتل، معلول کردن، آدم ربایی، سرقت اعضای بدن، ارتکاب اعمال خشونت آمیز جنسی و ... در این لیست قرار می‌گیرند.

رژیم کودک کش در لیست سیاه قرار می‌گیرد

بر اساس گزارش دفتر رسانه‌ای دولتی در نوار غزه، همه تخلفاتی که به موجب آن سازمان ملل یک طرف را در لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان قرار می‌دهد، توسط رژیم صهیونیستی در نوار غزه انجام شده است؛ جایی که طبق آمار رسمی تاکنون رژیم اشغالگر بیش از 15 هزار و 500 کودک را در نوار غزه به شهادت رسانده است.

بر اساس گزارش صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) از هر 10 کودک در غزه 9 کودک از سوء تغذیه شدید رنج می‌برد. علاوه بر آن جنایت‌هایی که ارتش رژیم صهیونیستی علیه کودکان در نوار غزه انجام داده، قابل وصف نیست و این کودکان از آسیب‌های جسمی و روانی شدید در نتیجه تجاوزات دشمن صهیونیستی رنج می‌برند.

لیست سیاه ناقضان حقوق کودکان در جهان در سال 2002 توسط دبیرکل سازمان ملل به عنوان ابزاری مهم جهت جلوگیری از جنایت علیه کودکان در طول درگیری‌ها تهیه شد؛ زیرا طرف‌هایی که در این لیست قرار بگیرند در سطح سیاسی و اخلاقی محکوم می‌شوند تا مجبور باشند قوانین جنگ درباره کودکان را رعایت کنند.

واکنش‌های هیستریک اسرائیل به قرار گرفتن در لیست سیاه سازمان ملل

صهیونیست‌ها که از هیچ جنایت وحشیانه‌ای علیه کودکان در نوار غزه ابا ندارند، واکنش‌های هیستریک و البته وقیحانه‌ای به این تصمیم سازمان ملل نشان داده و گوترش را به شدت مورد هجمه قرار دادند.

نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل این تصمیم را شرم آور دانسته و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در صحبت‌های بسیار گستاخانه و وقیحانه اعلام کرد: سازمان ملل متحد با این اقدام، خود را در لیست سیاه تاریخ قرار داد؛ چرا که به حامیان قاتلان از جنبش حماس ملحق شد.

اوج وقاحت نتانیاهو اینجا بود که گفت: ارتش اسرائیل اخلاق مدارترین ارتش دنیاست و این واقعیت با تصمیم سخیف سازمان ملل تغییر نخواهد کرد!!!

وزیر خارجه رژیم صهیونیستی هم گفت که این تصمیم سازمان ملل پیامدهای زیادی بر روابط اسرائیل با این سازمان خواهد گذاشت.

اهمیت حقوقی و قانونی تصمیم سازمان ملل برای قرار دادن اسرائیل در لیست سیاه

درحالی که رژیم صهیونیستی به دلیل جنایت‌های وحشیانه خود علیه غیرنظامیان بی‌گناه در نوار غزه از 9 ماه قبل تاکنون بارها در محافل جهانی به عنوان جنایتکار جنگی شناخته شده و فشارها بر دیوان بین‌المللی دادگستری جهت صدور یک حکم قاطعانه علیه مقامات صهیونیست و همه کسانی که در جنگ نسل کشی علیه مردم فلسطین مشارکت دارند، همچنان در حال افزایش است، اعلام تصمیم سازمان ملل برای قرار دادن اسرائیل در لیست سیاه، بار دیگر این رژیم را زیر ذره‌بین نهادهای بزرگ بین‌المللی قرار می‌دهد؛ آن هم در حالی که حتی کشورهای اروپایی هم قادر به مقاومت در برابر فشار افکار عمومی نیستند و مجبورند به جنایتکار بودن اسرائیل اعتراف کنند.

قرار گرفتن در لیست سیاه سازمان ملل یک کابوس بزرگ برای صهیونیست‌هاست که از چند ماه قبل نگران آن بودند؛ زیرا از حجم جنایت‌هایی که علیه کودکان انجام می‌دهند آگاهند. این اقدام سازمان ملل برای چندمین بار دروغ‌های رژیم صهیونیستی مبنی بر اینکه اسرائیل یک طرف «دموکراتیک» و ارتش آن یک ارتش «اخلاق مدار» است را در مقابل جهانیان فاش می‌کند.

شاید این تصمیم در حال حاضر پیامدهای حقوقی مستقیمی برای رژیم اشغالگر نداشته باشد، اما یک سند مهم در میان اسنادی خواهد بود که کشورهای شاکی از رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری می‌توانند برای محکومیت این رژیم از آن استفاده کنند. این اقدام سازمان ملل همچنین می‌تواند روند رسیدگی به جنایت‌های اسرائیل در دادگاه لاهه را تسریع کند.

اما در سطح حقوقی و روابط دیپلماتیک ممکن است کشورهای مختلف اقدامات تنبیهی و تحریمی علیه اشغالگران انجام دهند و معاملات خود در سطوح مختلف تجاری، سیاسی و دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی را قطع کنند. این امر همچنین به خشم عمومی و رسانه‌ای جهان علیه اسرائیل دامن می‌زند و موجب گسترش اعتراضات ضد این رژیم به دلیل نسل کشی آن علیه مردم فلسطین می‌گردد.

این تصمیم علاوه بر اسرائیل، همه کشورهایی که از این رژیم حمایت و برای آن سلاح می‌فرستند و در قتل عام کودکان فلسطینی نقش دارند را نیز تحت فشار قرار می‌دهد، به ویژه آمریکا و آلمان. بنابراین ممکن است شاهد تصمیم کشورهای مختلف برای توقف صادرات سلاح به رژیم صهیونیستی باشیم.

قرار دادن اسرائیل در لیست سیاه سازمان ملل همچنین می‌تواند فرصتی برای اصلاح اشتباه تاریخی لغو قطعنامه «برابری صهیونیسم با نژادپرستی» در سال 1991 باشد.

از طرف دیگر با این تصمیم سازمان ملل کشورهای مختلف می‌توانند طرح مشروعی برای لغو عضویت اسرائیل در سازمان ملل به دلیل نقض همه اصول قوانین و قطعنامه‌های بین المللی تدوین کنند.

به طور کلی، شاید این تصمیم اکنون نتواند جنایت‌های رژیم اشغالگر علیه مردم بی‌گناه فلسطین در نوار غزه را متوقف کند یا عدالت را برای این ملت مظلوم به ارمغان بیاورد؛ اما بدون شک در بلند مدت دستاوردی مهم در سطح جهانی علیه اشغالگران صهیونیست محسوب می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها