کد خبر: 714887
تاریخ انتشار :

انطباق مواضع روسیه و ویتنام در بسیاری از مسائل بین المللی

رئیس ‌جمهور روسیه به انطباق کامل یا نزدیکی مواضع مسکو و هانوی در مسائل منطقه‌ای و بین المللی اشاره و بر علاقه دو کشور در زمینه ایجاد یک معماری امنیتی قابل اعتماد در منطقه آسیا و اقیانوسیه، بدون دخالت کشورهای خارجی و بلوک‌های نظامی-سیاسی تاکید کرد.

انطباق مواضع روسیه و ویتنام در بسیاری از مسائل بین المللی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، در هانوی مذاکرات هیئت‌های بلندپایه دولتی روسیه و ویتنامی با حضور ولادیمیر پوتین و  "تو لام" روسای جمهور دو کشور به پایان رسید. رهبران روسیه و ویتنام پس از مذاکرات دوجانبه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک شرکت کردند. 

 ولادیمیر پوتین در این نشست خبری گفت: در مذاکرات امروز در هانوی، علاوه بر روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین المللی نیز مورد بررسی قرار گرفت و اجازه دهید تاکید کنم که مواضع مسکو و هانوی در مورد بسیاری از موضوعات تا حدود زیادی منطبق یا بسیار نزدیک است.

وی افزود: دو کشور کشورها قاطعانه از ارجحیت برنامه بین المللی، حاکمیت و عدم مداخله در امور داخلی سایر کشورها دفاع می‌کنند.

به گفته پوتین دو کشور به ایجاد یک معماری امنیتی قابل اعتماد در منطقه آسیا و اقیانوسیه که مبتنی بر اصول عدم استفاده از زور و حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات خواهد بود، علاقه و اتفاق نظر دارند. او  تاکید کرد که در این منطقه جایی برای بلوک‌های بسته نظامی-سیاسی وجود نخواهد داشت.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که ویتنام یکی از شرکا و دوستان قدیمی و قابل اعتماد روسیه است. او یادآور شد که اتحاد جماهیر شوروی به مردم ویتنام کمک کرد تا مبارزه قهرمانانه خود را علیه مهاجمان فرانسوی و آمریکایی انجام دهند و سپس برای ساختن زندگی صلح آمیز جمهوری سوسیالیستی ویتنام کمک کرد.به عقیده وی این واقعیت بسیار اهمیت دارد که هانوی خاطره این رویدادها را از یاد نبرده و برای آن ارزش قائل است.

رئیس جمهور ویتنام: جایگاه روسیه در عرصه بین المللی تقویت شده است

رئیس جمهور ویتنام نیز در جریان مذاکراتش با همتای روسی خود تاکید که موقعیت و اقتدار روسیه در  عرصه جامعه بین المللی به طور پیوسته در حال افزایش است. تو لام خطاب به پوتین گفت: «ویتنام به فدراسیون روسیه به خاطر کسب موفقیت‌های مهم تبریک می گوید. تحت رهبری شما، طی دو دهه گذشته - و ما از این بابت بسیار خوشحالیم - ثبات سیاسی و اجتماعی در روسیه تقویت شده، اقتصاد به طور فعال در حال توسعه است، زندگی و رفاه مردم در حال بهبود است، موقعیت و اقتدار روسیه در عرصه بین المللی به طور پیوسته در حال رشد است.»

رئیس جمهور ویتنام در این دیدار همچنین تاکید کرد که انتخابات ریاست جمهوری روسیه که در ماه مارس برگزار شد نشان از اعتماد بالای مردم به ولادیمیر پوتین دارد و نسبت به شکوفایی روسیه در آینده ابراز اطمینان کرد. لام این واقعیت را نیز مورد توجه قرار داد که هم او و هم مردم ویتنام برای توسعه همکاری بین مسکو و هانوی اهمیت زیادی قائل هستند. 

پس از مذاکرات صورت گرفته، طرفین اسناد مشترک امضا شده را مبادله کردند به طور خاص، پوتین و تو لام بیانیه مشترکی را در مورد «تعمیق بیشتر مشارکت استراتژیک جامع به مناسبت سی‌امین سالگرد اجرای توافقنامه روسیه و ویتنام درباره مبانی روابط دوستانه» امضا کردند.

در مجموع، طرفین حداقل 11 سند همکاری دوجانبه را امضا کردند. اینها از جمله شامل تفاهم نامه در مورد برنامه زمانبندی اجرای پروژه ساخت مرکز علوم و فناوری هسته‌ای، توافقنامه همکاری در زمینه آموزش عالی و توافقنامه‌های دوجانبه بین دانشگاه های روسیه و ویتنام است. علاوه بر این، روسیه و ویتنام اسنادی را برای تعمیق بیشتر همکاری در عرصه انرژی امضا کردند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها