کد خبر: 715672
تاریخ انتشار :

تحولات اوکراین| اعزام نیرو لازمه ادامه حمایت آمریکا از کی‌یف

اتهام مسکو به کی‌یف درباره کشتن کودکان روس، امکان پاسخ نظامی روسیه به مشارکت آمریکا در حمله به سو است و پل، مخالفت اسلواکی با اعزام نیرو به اوکراین، اعتراض چین به تحریم‌های اروپا و عدم اعتماد ۸۰ درصد اوکراینی‌ها به مقامات، از رویدادهای مهم جنگ هستند.

تحولات اوکراین| اعزام نیرو لازمه ادامه حمایت آمریکا از کی‌یف
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه "دیلی میل" (Daily Mail) شب گذشته با استناد به سخنان چهار مقام آگاه گزارش داد که دولت جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در حال بررسی امکان لغو ممنوعیت استقرار متخصصان نظامی آمریکایی در خاک اوکراین است.

طبق این اطلاعات، مقامات واشنگتن در حال بررسی نظریه اجازه دادن به پیمانکاران نظامی برای حضور در اوکراین به منظور کمک به نگهداری، سرویس‌دهی و تعمیر سیستم‌های تسلیحاتی آمریکایی هستند. به گفته این منابع خبری، البته بایدن همچنان قاطعانه با استقرار نیروهای نظامی آمریکا در خاک اوکراین به منظور مداخله در درگیری نظامی با روسیه مخالف است.

به نوشته این نشریه، یکی از دلایلی که ایالات متحده به فکر استقرار پیمانکاران نظامی در اوکراین افتاده، لزوم تجهیز جنگنده‌های F-16 است که نگهداری از آنها بسیار دشوار بوده و بدون سرویس‌دهی و تعمیرات حرفه‌ای به سرعت از کار خواهند افتاد. مقامات آمریکایی همچنین یادآور شدند که تعداد زیادی از سلاح‌هایی که قبلاً ارسال شده‌اند، به دلیل نیاز به تعمیرات، نمی‌توانند توسط نیروهای مسلح اوکراین مورد استفاده  قرار گیرند و این کار فقط توسط متخصصان ذی‌صلاح خارجی می‌تواند انجام شود.

این روزنامه آمریکایی اشاره کرد که در حال حاضر پیمانکاران نظامی خدمات خود به ارتش اوکراین را تنها از طریق لینک ویدیویی ارائه می‌کنند و نظریه اعزام آنها به این کشور به تازگی مورد بحث قرار گرفته است.

یک روز قبل نیز شبکه تلویزیونی سی.ان.ان از قصد واشنگتن برای لغو ممنوعیت استقرار پیمانکاران نظامی در اوکراین خبر داد. به گفته منابع این شبکه، نیاز به این مرحله با کار غیرحرفه‌ای تکنیسین‌های اوکراینی در سرویس‌دهی به تجهیزات آمریکایی توضیح داده شده است.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به هشتصد و پنجاه و پنجمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

دیپلمات روس کی‌یف را مسئول مرگ 192 کودک در روسیه دانست

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست شب گذشته، چهارشنبه، شورای امنیت اعلام کرد که نیروهای مسلح اوکراین مسئول کشته شدن 192 کودک و مجروح شدن 554 کودک در خاک روسیه از فوریه 2022 تا آوریل سال 2024 هستند.

وی در این نشست که به حمایت از کودکان در جریان درگیری‌های نظامی اختصاص داشت، گفت: تشکل‌های مسلح تحت کنترل مقامات کی‌یف، عمداً به اهداف غیرنظامی نظیر مدارس، مهدکودک‌ها و مؤسسات پزشکی حمله می‌کنند. نیروهای مسلح اوکراین تنها در بازه زمانی فوریه 2022 تا آوریل 2024 مسئول کشته شدن 192 کودک و مجروح شدن 554 کودک در مناطق مختلف خاک روسیه هستند.

نبنزیا افزود:  علاوه بر این کی‌یف همچنین مسئول مرگ 129 کودک خردسال و مجروح شدن 503 کودک دیگر در سرزمین دونباس بین سال های 2014 تا 2022 بوده است. علاوه بر این، وی گفت که در سال 2023، نیروهای مسلح اوکراین بیش از هزار موسسه پزشکی و آموزشی را در روسیه تخریب یا آسیب رساندند.

محکومیت حمله تروریستی در داغستان از سوی شورای امنیت سازمان ملل 

شورای امنیت سازمان ملل متحد حمله تروریستی روز یکشنبه 23 ژوئن در جمهوری داغستان روسیه را به شدت محکوم کرد و با دولت، مردم روسیه و خانواده‌های همه کشته‌شدگان از جمله افسران پلیس که در حین انجام وظیفه کشته شدند، ابراز همدردی می‌کند. این مسئله در بیانیه منتشره از سوی این سازمان  آمده است.

شورای امنیت همچنین بر لزوم محاکمه شدن همه عاملان، سازمان‌دهندگان و حامیان این حملات تاکید می‌کند و از همه کشورها خواسته تا در چارچوب قوانین بین المللی با دولت روسیه در زمینه تحقیقات در این زمینه همکاری کنند.

در این بیانیه یادآوری شده  که این سازمان هر گونه حملات تروریستی را بدون توجه به انگیزه عاملان محکوم شده می‌داند. تروریسم در همه اشکال آن، همانطور که شورای امنیت سازمان ملل نیز اشاره کرده، یکی از مهم ترین تهدیدها برای امنیت و صلح بین المللی است.

امکان پاسخ نظامی روسیه به مشارکت آمریکا در حمله اوکراین به سواستوپل

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که طرف روسی امکان پاسخ نظامی به اقدامات ایالات متحده در ارتباط با حمله نیروهای مسلح اوکراین به سواستوپل را رد نمی کند.

خبرنگاران روز گذشته از این دیپلمات پرسیدند که آیا پاسخ احتمالی مسکو به اقدامات واشنگتن در رابطه با این حمله می تواند شامل اقداماتی با ماهیت نظامی-فنی باشد یا خیر. ریابکوف گفت: «بدون آنکه به جزییات بپردازم، می‌توانم بگویم که من چنین چیزی را رد نمی‌کنم.»

روز یکشنبه گذشته، نیروهای مسلح اوکراین با استفاده از موشک‌های آمریکایی ATACMS به یک ساحل تفریحی بندر سواستوپل حمله کردند که در نتیجه چهار نفر از جمله دو کودک کشته و 153 نفر دیگر زخمی شدند. 47 قربانی، از جمله 12 کودک، همچنان در بیمارستان تحت درمان قرار دارند. 

کندی جونیور  کمک در حمله به سواستوپل توسط ایالات متحده را تروریسم خواند

رابرت کندی جونیور، نامزد پست ریاست جمهوری آمریکا شب گذشته در صفحه خود در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) ابراز عقیده کرد که حمله نفرت انگیز نیروهای مسلح اوکراین به ساحل سواستوپل که مردم در حال استراحت بودند با استفاده از موشک‌های ATACMS چیزی جز تروریسم دولتی ایالات متحده علیه غیرنظامیان روسیه نیست.

این سیاستمدار آمریکایی نوشت:  کلمه‌ای که این حادثه تلخ را به خوبی توصیف کند، فقط  تروریسم است. این یک اقدام نظامی آشکار از سوی ایالات متحده علیه مردم غیرنظامی در روسیه است که قطعاً هرگز فراموش نخواهد شد.

وی تاکید کرد که تنها متخصصان نظامی آمریکایی مستقر در خاک اوکراین می توانستند چنین حمله موشکی را برنامه ریزی کرده باشند. کندی جونیور از کسانی که بر جو بایدن رئیس جمهور تضعیف شده ایالات متحده حکومت می‌کنند، خواست متوقف شوند زیرا اقدامات آنها غیرمسئولانه و خطرناک است.

جسد یک وابسته سفارت آمریکا در کی‌یف پیدا شد

یک نشریه اوکراینی با استناد به منابع خبری خود گزارش داد که روز گذشته جسد وابسته سفارت آمریکا در هتل هیلتون شهر کی‌یف پیدا شد. 

یادآوری شده که جسد این دیپلمات آمریکایی روز قبل پیدا شده و هیچ نشانه‌ای از خشونت در بدن او دیدن نشده است. این وابسته در تاریخ 15 ژوئن وارد اوکراین شده بود. جزئیات بیشتری درباره این حادثه فاش نشده است.

در اواسط ماه ژوئن نیز گزارش شد که گروهی از جوانان اوکراینی در کی‌یف به یک افسر امنیتی سیاه پوست سفارت آمریکا حمله کرده بودند که بلافاصله پرونده جنایی در این زمینه تشکیل شد.

اسلواکی هیچ سرباز یا مربی نظامی به اوکراین اعزام نخواهد کرد

پیتر پلگرینی، رئیس جمهور اسلواکی روز چهارشنبه اعلام کرد که این کشور حتی یک سرباز و یا مربی نظامی به اوکراین اعزام نخواهد کرد.

او در مصاحبه‌ای گفت: ما بار دیگر مواضع اسلواکی را رسماً تأیید می‌کنیم: اگر قرار باشد پرسنل نظامی ناتو یا اعضای نظامی کشورهای ناتو در خاک اوکراین مستقر شوند، فرقی نمی‌کند که این پرسنل آموزشی باشند یا مربیانی که باید سربازان اوکراینی را آموزش دهند. ولی اسلواکی برای استفاده از  تسلیحات یا آموزش نظامیان حتی یک نفر را هم به اوکراین نخواهد فرستاد.

مقامات جمهوری اسلواکی بارها از راه حل های مسالمت آمیز برای درگیری اوکراین سخن گفتند. نخست وزیر روبرت فیکو چندی پیش گفت که روابط بین اسلواکی و جمهوری چک به دلیل قصد پراگ برای جستجوی گزینه جدیدی برای گسترش کمک نظامی به اوکراین، در معرض تهدید قرار دارد.

اعتراض چین به گنجاندن شرکت‌های چینی در تحریم‌های ضدروسی اتحادیه اروپا 

سخنگوی وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که مقامات پکن با گنجاندن شرکت‌های چینی در بسته چهاردهم تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه بشدت مخالف  او گفت: «اینها تحریم‌هایب یک جانبه هستند که مبنای بین المللی ندارند. چین قاطعانه از این امر ناراضی بوده و به شدت با آن مخالف است. این رویکرد برخلاف روح اجماع رهبران چین و کشورهای اروپا است.

سخنگوی وزارت بازرگانی تاکید کرد که اعمال تحریم ها ناقض قوانین بین المللی است و به روابط تجاری و اقتصادی چین و اتحادیه اروپا آسیب می رساند. پکن بارها تلاش کرده است تا اتحادیه را متقاعد کند که چنین اقداماتی انجام ندهد، اما اتحادیه تصمیم گرفت راه خود را طی کند.

او یادآور شد که جمهوری خلق چین قاطعانه از حقوق قانونی شرکت‌های این کشور محافظت خواهد کرد.

چند روز قبل کشورهای عضو اتحادیه اروپا چهاردهمین بسته تحریم ها علیه روسیه را تصویب کردند. این شامل ممنوعیت صادرات مجدد گاز طبیعی مایع از روسیه از طریق بنادر اروپایی میشود. همچنین در فهرست جدید محدودیت‌ها شرکت‌هایی از کشورهای ثالث، از جمله جمهوری قزاقستان، قرقیزستان، چین، ترکیه و امارات متحده عربی نیز گنجانده شده‌اند.

اتحادیه اروپا بر این باور است که این شرکت‌ها ظاهرا به روسیه برای دور زدن محدودیت‌ها کمک می‌کنند.

روسیه تحریم‌ها علیه استرالیا را گسترش داد

وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که مسکو در اقدامی تلافی جویانه با افزودن 27 نام دیگر از شخصیتهای سیاسی، اجتماعی استرالیایی و همچنین مدیران برخی شرکتهای این کشور،  فهرست "عناصر نامطلوب" خود را گسترش داده است.

این وزارتخانه در بیانیه‌ای تاکیده کرده: در پاسخ به تحریم‌هایی صرفاً با انگیزه سیاسی علیه اشخاص حقیقی و حقوقی روسیه توسط دولت استرالیا که به عنوان بخشی از کمپین روس هراسی «غرب جمعی» اعمال شده، ورود 27 فرد استرالیایی دیگر به خاک روسیه برای همیشه بسته خواهد شد.

این فهرست علاوه بر سیاستمداران، فعالان اجتماعی و نمایندگان تجاری، شامل پرسنل نظامی، روزنامه نگاران و اساتید دانشگاهی است. همه افرادی که این تحریم‌های شخصی علیه آنها اعمال شده، در اقدامات ضدروسی در  این کشور نقش دارند.

این وزارتخانه افزود که این فهرست ممکن است در آینده نیز گسترش یابد، زیرا کانبرا نگرش خود نسبت به روسیه را تغییر نخواهد داد.

دولت استرالیا در اواسط ماه می فهرست تحریم‌ها علیه روسیه را گسترش داد. آنها علیه شرکت‌های روسی اعمال شدند که به عقیده مقامات کانبرا به همکاری نظامی و فنی با کره شمالی مشکوک هستند. 

در اواخر ماه می، وزارت خارجه استرالیا اعلام کرد که دولت این کشور کمک‌های اضافی به مبلغ 31 میلیون دلار استرالیا (حدود 20.5 میلیون دلار آمریکا) برای رفع نیازهای انرژی و انسان دوستانه اوکراین به کی‌یف ارسال خواهد کرد.

امضای قانون استفاده از زبان انگلیسی بعنوان زبان بین المللی در اوکراین

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز چهارشنبه قانون مربوط به استفاده از انگلیسی به عنوان یکی از زبان‌های اصلی در ارتباط بین‌المللی در این کشور را امضا کرد.

این سند گروههایی از موقعیت‌های شغللی رامشخص می‌کند که مسئولان آن باید زبان انگلیسی را بدانند. این الزام برای روسای ادارات دولتی در تمامی مناطق، معاونان آنها، دادستانها، مدیران ارشد و متوسط نیروهای پلیس  و همچنین مقامات مالیاتی و گمرکی اجباری خواهد بود.

پارلمان اعلای اوکراین این قانون را در اوایل ماه ژوئن تصویب کرده بود. 236 نماینده مجلس به تصویب آن رأی مثبت دادند، سه نماینده مخالف و 46 نماینده رأی ممتنع دادند.

در ژوئن سال 2023، زلنسکی لایحه‌ای را در مورد دانستن اجباری زبان انگلیسی توسط مقامات و پرسنل نظامی به پارلمان ارائه کرده بود. پس از آن طوماری توسط مردم اوکراین امضا شد که در آن از زلنسکی خواسته شده بود تا این قانون را تصویب نکند.

نظرسنجی: 78.5 درصد اوکراینی‌ها به مقامات این کشور اعتماد ندارند

نتایج یک نظرسنجی که روز چهارشنبه در وب سایت مرکز تحقیقات اقتصادی و سیاسی اوکراین منتشر شد، نشان داده که اکثریت قریب به اتفاق شهروندان اوکراینی به مقامات، احزاب سیاسی، دولت، پارلمان و دادگاه‌های کشورشان اعتماد ندارند. 

بر اساس این نظرسنجی، 78.5 درصد از پاسخ دهندگان نسبت به نهادهای دولتی که توسط مقامات رسمی سرپرستی می شوند ابراز بی اعتمادی کردند. علاوه بر این،  77.5 درصد از پاسخ دهندگان به احزاب سیاسی، 76 درصد به نمایندگان پارلمان و 73 درصد به دولت و سیستم قضایی این کشور، 64 درصد به دفتر دادستانی و 62 درصد به مرکز ملی مبارزه با فساد اوکراین اعتماد ندارند.

همچنین از نتایج به دست آمده است که تعدادی از مقامات ارشد کشور نیز از اعتماد اوکراینی ها برخوردار نیستند. به ویژه، 64 درصد به  آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست جمهوری، 63.8 درصد به رئیس پارلمان روسلان استفانچوک، 61.9 درصد به دیوید آراخامیا - رئیس فراکسیون پارلمانی حزب طرفدار زلنسکی "خدمتگزار مردم" و 57.3 درصد به نخست وزیر دنیس شمیگال ابراز بی اعتمادی کردند. 

پیش از این، در 20 ژوئن، از نتایج یک نظرسنجی توسط موسسه بین المللی جامعه شناسی کی‌یف (KIIS)، مشخص شد که پس از پنج سال ریاست جمهوری ولادیمیر زلنسکی، میزان محبوبیت او نزد شهروندان اوکراینی همچنان در حال کاهش است.  همچنین مشخص شده که 25 درصد از اوکراینی‌ها معتقدند که زلنسکی به تمامی وعده‌های انتخاباتی خود عمل نکرده و 49 درصد دیگر معتقدند که او حداقل نیمی از وعده‌هایش را انجام نداده است.

هشدار روسیه به کره جنوبی درباره ارسال احتمالی تسلیحات نظامی به اوکراین

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که طرف روسی به جمهوری کره در مورد تصمیمات عجولانه‌ای درباره اوکراین که ممکن است منجر به عواقب جبران ناپذیری برای روابط روسیه و کره جنوبی شود، به مقامات سئول هشدار داده است.

زاخارووا تاکید کرد: مسکو قرار نیست بی تفاوت نظاره گر انتقال تسلیحات و تجهیزات نظامی سئول برای رژیم کی‌یف باشد که از آنها برای حمل به خاک روسیه استفاده شود و قطعاً به این اقدام پاسخ مناسب نشان داده خواهد شد.

او همچنین از مقامات کره جنوبی خواست تا خود را از وابستگی آمریکا رها کنند، دست از همکاری نظامی با واشنگتن برداشته و در راستای منافع مردم خود عمل کنند.

زاخاروف همچنین به برگزاری مانورهای آموزشی آتی بین سئول و واشنگتن در ماه آگوست برای تمرین سناریوهای استفاده از سلاح هسته‌ای یادآور شد و گفت: «روسیه از سوی مقامات غربی بی‌پایان به اقدامات مختلف متهم می‌شود در حالی که آنها خودشان در حال کار  روی سناریویی برای استفاده از تسلیحات هسته‌ای، آنهم در شبه جزیره کره که بدون آن وضعیت بی ثباتی دارد، هستند.»

به عقیده وی، همه اینها به وضوح به یک اقدام متجاوزانه بالقوه واقعی علیه امنیت منطقه محسوب می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها