کد خبر: 722325
تاریخ انتشار :

پیش‌بینی آتلانتیک: تهاجم اوکراین به روسیه می‌تواند مسیر آینده جنگ را تغییر دهد!

صد آنلاین | نشریه شورای آتلانتیک در مطلبی که به بهانه تهاجم گسترده اخیر اوکراین به داخل خاک روسیه به نگارش درآمده؛ درباره احتمالاتی نوشته که می‌تواند مسیر آینده جنگ روسیه و اوکراین را تغییر دهد.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش صد آنلاین ، مهم‌ترین شگفتی ماه اوت امسال را تاکنون اوکراین رقم زده است. طبق گزارش‌های موجود، در اواسط هفته گذشته بود که حدود هزار سرباز اوکراینی از مرز روسیه عبور کرده و خودشان را به منطقه کورسک روسیه رسانده و منطقه‌ای به وسعت حدود هفده مایل مربع از قلمروی روس‌ها را تصرف کردند. این اقدام که از سوی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به عنوان یک «تحریک بزرگ» نامیده شده- و این در حالی است که تاکنون دولت اوکراین تا حد زیادی از اظهارنظر در موردش خودداری کرده است- به گفته شماری از کارشناسان نظامی و سیاسی از نظر اندازه و عمق تهاجم این قابلیت را دارد که ابعاد جدیدی به درگیری‌های جاری بین این دو کشور بیفزاید. در زیر، کارشناسان ما بینش خود را در مورد تفکر در کیف و آنچه ممکن است در آینده رخ دهد به اشتراک می گذارند.

عنصر غافلگیری

دانیل فراید دستیار سابق وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا می‌گوید: «در جنگ روسیه و اوکراین که ظاهراً از نظر شفافیت بی‌همتاست- و جهانیان آشکارا اتفاقاتی را که در میدان نبرد می‌گذرند، تماشا می‌کنند؛ این‌که اوکراینی‌ها موفق شده‌اند روسیه را غافلگیر کنند، نشان‌دهنده شکست اطلاعاتی روسیه و ضعف‌های این کشور در مناطق مرزی‌اش می‌تواند باشد. هم‌چنین این حمله می‌تواند روایت کرملین در مورد پیروزی اجتناب‌ناپذیر روسیه را تغییر دهد- که بخش‌های تبلیغاتی کرملین در این چند وقت در اروپا و آمریکا پی گرفته و پیش برده بود تا به نوعی به اوکراین و حامیانش بفهماند که مقاومت اوکراین و حمایت از این کشور بی‌فایده و بیهوده خواهد بود».

جان ای.هربست مدیر ارشد مرکز اوراسیای شورای آتلانتیک و سفیر سابق ایالات متحده در اوکراین نیز می‌گوید که «حتی اگر نیروهای اوکراینی به‌زودی از کورسک خارج شوند، باز هم این یک پیروزی آشکار برای اوکراین خواهد بود». در هفته‌های اخیر، روسیه در شرق اوکراین پیشروی‌هایی داشته؛ اما به گفته جان ای.هربست «این تهاجم ممکن است کرملین را مجبور کند فشار فعلی خود بر مواضع اوکراین در دونباس یا شمال خارکف را کاهش دهد». اگر هم نیروهای اوکراینی مواضع دفاعی مناسبی در خاک روسیه ایجاد کنند، به گفته این کارشناس سیاسی «در آن صورت مسکو ناچار خواهد شد تعدیل‌های بیشتری در شمار و مواضع نیروهایش در اوکراین به عمل آورد» و بی‌شک «آتش‌بس جذابیت خود را برای پوتین و یارانش بیش از پیش از دست خواهد داد»!

روسیه متلاطم و اوکراین سربلند

کنستانتین اگرت تحلیلگر نشریه آلمانی دویچه‌وله نیز معتقد است که «حمله اوکراین به خاک روسیه هم مثل شورش کوتاه‌مدت یوگنی پریگوژین رهبر گروه مزدوران واگنر در ژوئن 2023 خلأ و ناکارآمدی سیستم حکومتی روسیه را- که بر فساد و ترس متکی است- به نمایش گذاشت».

دانیل فراید دستیار سابق وزیر امور خارجه آمریکا در این زمینه خاطرنشان می‌کند که «همان‌طور که عبور خطرناک و موفقیت‌آمیز جورج واشنگتن از رودخانه دلاور در دسامبر 1776 با تقویت روحیه سربازان و جلب حمایت سیاسی مردم تبدیل به لحظه‌ای حساس در انقلاب آمریکا شد؛ تهاجم اوکراین به کورسک نیز با نشان دادن حیله‌گری، جسارت و سرسختی آن‌ها را در برابر دشمن بزرگ‌ترشان می‌تواند نوعی اهمیت استراتژیک در روند آینده جنگ داشته باشد.

چه خواهد شد؟

به گفته دانیل فراید؛ در حالی که به نظر برخی از اوکراینی‌ها این حمله تلاشی برای تسخیر بخشی از خاک روسیه به عنوان ابزاری برای چانه‌زنی در مذاکرات آتی و نهایی توصیف شده؛ اما فراموش نباید کرد که تهاجم لحظه‌ای یک چیز است و حمله تمام‌عیار چیز دیگری».

شلبی ماگید معاون مرکز اوراسیای شورای آتلانتیک هم با فراید- در این زمینه- هم‌عقیده و موافق است و می‌گوید که «حمله به یک منطقه و تصرف بخشی از آن با نگه داشتن و کنترل آن متفاوت خواهد بود».

جان ای.هربست هم می‌گوید که «به احتمال زیاد بخشی از هدف اوکراین این بوده که توانایی‌های خود را به متحدینش نشان دهد». به عقیده سفیر سابق ایالات متحده در اوکراین؛ کی‌یف که در این اواخر در دریافت کمک‌های ایالات متحده با چند ماه تاخیر مواجه شد و هم‌چنان هم به دلیل بی‌میلی ایالات متحده و آلمان برای ارائه سلاح‌های پیشرفته‌تر در مقادیر زیاد و اجازه استفاده از آنها علیه اهداف استراتژیک در عمق روسیه با محدودیت‌هایی مواجه است؛ به احتمال زیاد از طریق تهاجم کورسک به دنبال این بوده که به رهبران ترسوی غربی یادآوری کند که اگر غرب اجازه پیروزی را به اوکراین بدهد، این کشور قادر به پیروزی در این جنگ خواهد بود».

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها