کد خبر: 722816
تاریخ انتشار :

استقلال در تولید تراشه در دستورکار اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا می‌خواهد به منظور استقلال در تولید تراشه از کشورهای آسیایی با صرف هزینه میلیاردها دلاری کارخانه‌ای برای تولید این محصولات را در آلمان راه اندازی کند.

استقلال در تولید تراشه در دستورکار اتحادیه اروپا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نشریه "دی سایت"، اروپا می خواهد با صرف هزینه میلیاردی از نیمه هادی های آسیایی مستقل شود. برای این منظور ساخت یک کارخانه تولید تراشه توسط سازنده پیشرو TSMC در درسدن آغاز می شود. اتحادیه اروپا هم به این پروژه یارانه پرداخت می کند.

به این ترتیب کمیسیون اتحادیه اروپا میلیاردها دلار کمک دولتی برای ساخت کارخانه تولید تراشه در درسدن تصویب کرد. کمیسیون اروپایی اعلام کرد که این کمک به ارزش پنج میلیارد یورو برای تضمین تامین امن نیمه هادی ها برای اقتصاد اروپا استفاده خواهد شد. این پروژه همچنین به تغییرات دیجیتال و سبز در این اتحادیه کمک می کند.

اتحادیه اروپا این بودجه را به موقع برای مراسم افتتاحیه این کارخانه در درسدن در روز سه شنبه تصویب کرد. اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان و اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا این خبر را اعلام کردند.

این کارخانه یک پروژه مشترک بین سازنده تایوانی TSMC، شرکت های آلمانی بوش و اینفینئون و سازنده نیمه هادی هلندی NXP است. شرکت آینده شرکت اروپایی تولید نیمه هادی (ESMC) نام دارد. شرکت تایوانی TSMC یکی از پیشتازان جهان در تولید نیمه هادی ها است که تاکنون در چین و تایوان تراشه تولید کرده است.

تولید تراشه در درسدن جزء استراتژی نیمه هادی دولت فدرال آلمان است. آلمان به همراه اتحادیه اروپا می خواهد در تولید ریزتراشه ها مستقل تر شود. هدف تحمیلی قانون تراشه اروپا هم این است که سهم بازار جهانی نیمه هادی های اتحادیه اروپا باید از ده به 20 درصد افزایش یابد.

در طول همه‌گیری کرونا، این مسئله مشخص شد که شرکت‌های اروپایی چقدر در این زمینه به تولیدکنندگان آسیایی وابسته هستند. توقف تولید منجر به کمبودهایی در سراسر جهان شده بود. سیاستمداران اروپایی همچنین از تشدید نظامی درگیری ها بین چین و تایوان بیم دارند. از آنجایی که تایوان پیشرو در تولید تراشه است، این امر بر بازار نیمه هادی ها در سراسر جهان تأثیر می گذارد.

پیش بینی می شود ساخت این کارخانه درسدن بیش از ده میلیارد یورو هزینه داشته باشد. 2000 شغل جدید در آنجا ایجاد خواهد شد. ایالت زاکسن در حال حاضر ساختارهای خوبی برای تولید تراشه دارد: شرکت آمریکایی Globalfoundries و شرکت بایرنی Infineon در آنجا مستقر هستند و بوش از سال 2021 نیمه هادی ها را در درسدن تولید می کند. این مکان همچنین از همکاری با دانشگاه های محلی بهره می برد.

شرکت "اینتل" در ماگدبورگ نیز بخشی از این استراتژی است: یک کارخانه جدید نیز در آنجا ساخته خواهد شد. با این حال، در حال حاضر مشخص نیست که آیا این طرح ها اجرا می شود یا خیر. این تولیدکننده آمریکایی در ابتدای ماه اوت اعلام کرد که 15 درصد از مشاغل خود را در سراسر جهان کاهش می دهد. اگر قرار باشد این کارخانه ساخته شود، باید میلیاردها دلار از پول دولتی صرف یارانه آن شود.

در این میان برخی از اقتصاددانان یارانه های بالا را مشکل ساز می دانند. رنت گروپ، رئیس مؤسسه تحقیقات اقتصادی لایب‌نیتس (IWH)، گفت آلمان نباید وارد رقابت یارانه‌ها با ایالات متحده آمریکا می‌شد. در عوض، می‌توانست چیپس‌های ارزان قیمت و یارانه‌ای را از آنجا خرید کند. به گفته وی در این کشور نیز کمبود کارگر وجود دارد.

"یواخیم راگنیتز"، اقتصاددان از شعبه درسدن موسسه ifo به ویژه از این تصمیمات در سطح اتحادیه اروپا انتقاد کرد. وی گفت که در همین حال، در حالی که اتحادیه اروپا تلاش می کند سهم بازار نیمه هادی های اروپایی را دو برابر کند، شرکت ها در تلاش هستند تا بیشترین بهره را از یارانه ها ببرند.

برخی از اقتصاددانان این ابتکار را ستودند. "ناتالیا استولیارچوک" از انجمن دیجیتال Bitkom خوشبین است که "جذابیت فزاینده مکان و زمینه" باعث ارتقای آموزش و مهاجرت کارگران ماهر شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها