کد خبر: 723407
تاریخ انتشار :

تنش میان مانیل و پکن؛ فیلیپین علیه چین اعتراض کرد

به دنبال درگیری جدید بین فیلیپین و چین در دریای جنوبی چین، مانیل نسبت به آنچه که آن را اقداماتی نامشروع خواند، از پکن انتقاد و اعتراض کرد.

تنش میان مانیل و پکن؛ فیلیپین علیه چین اعتراض کرد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش مشرق، دولت فیلیپین روز دوشنبه به دنبال مجموعه درگیری ها و حوادث اخیر، چین را به دلیل تکرار آنچه که اقدامات «تهاجمی ، غیرحرفه‌ای و نامشروع» خواند، مورد انتقاد قرار داد.

بنابراین گزارش، شورای ملی دریایی فیلیپین اعلام کرد که هواپیماهای چینی علیه هواپیماهای غیرنظامی این کشور که سرگرم گشت زنی بر فراز سواحل «اسکاربرو شول» (Scarborough Shoal) و سوبی بودند، مانورهای غیر ایمن انجام دادند.

شورای ملی دریایی فیلیپین افزود: روز گذشته (یکشنبه) نیز قایق های چینی راه را بر روی یک فروند کشتی دولتی شیلات که در ماموریت تدارکاتی برای ماهیگیران فیلیپینی در «سابینا شول» (Sabina shoal) بود، مسدود کردند و به روی آن آب با فشار قوی پاشیدند.

بیانیه شورای ملی دریایی فیلیپین می افزاید: این اقدامات هشدار دهنده است و تعهد فرضی چین برای کاهش تنش در منطقه و ایجاد یک محیط مناسب برای گفت وگو و مشورت را زیر سوال می‌برد.

بنابراین گزارش، «جیلبرتو تئودور» وزیر دفاع فیلیپین نیز روز دوشنبه و بدنبال درگیری روز گذشته در نزدیکی سواحل «سابینا شول»، به طور جداگانه گفت که اقدام های چین به طور آشکار نامشروع است.

وی در این زمینه به خبرنگاران گفت: ما چنین رفتارهایی را از طرف چین انتظار داریم چراکه این یک مبارزه است؛ ما باید برای پیش بینی این نوع اقدامات که به آن عادت کرده ایم، آماده باشیم چراکه آشکارا اقداماتی غیرقانونی هستند.

رویترز در مورخ یکشنبه چهارم شهریور جاری نیز گزارش داد که نیروهای گروه ضربت پکن در دریای جنوبی چین طی حادثه ای که به تازگی نزدیک منطقه «سوبینا شول» رخ داد به کشتی اداره شیلات فیلیپین که حامل مواد غذایی، سوخت و تجهیزات برای ماهیگیران بود، حمله کردند.

فیلیپین، چین را به انجام «مانورهای خطرناک و تهاجمی» برای جلوگیری از ماموریت تدارکاتی متهم کرده است و در مقابل گارد ساحلی چین اعلام کرده که «اقدامات کنترلی» را در مقابل کشتی هایی به کار گرفته است که به صورت غیرقانونی به آب های منطقه وارد و بارها به شیوه های خطرناکی به کشتی های چینی نزدیک شده اند.

پکن تقریبا بر تمامی مناطق دریای جنوبی چین از جمله مناطقی که فیلیپین، اندونزی، ویتنام و برونئی ادعای مالکیت آنها را دارند، کنترل دارد و برای حفاظت از منافع خود مجموعه ای از کشتی ها را در این منطقه مستقر کرده است.

چین و فیلیپین ماه گذشته در نشست مقامات عالی رتبه دو کشور درباره «اعتماد سازی» و «ایجاد اطمینان دوباره» در زمینه مدیریت اختلافات دریایی خود توافق کردند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها