کد خبر: 724442
تاریخ انتشار :

چند جت جنگنده در سال ۲۰۲۴ در کل جهان تولید می شود؟

صد آنلاین | تخمین تولید جت های جنگنده چینی دشوار است، اما تخمین زده می شود که حدود ۴۰ فروند J-10C Vigorious Dragon و بیش از ۱۰۰ فروند J-16 Hidden Dragon تولید کند. همچنین ممکن است چین تعدادی جت جنگنده J-11 و J-15 (هر دو از مشتقات Flanker) تولید کند.

چند جت جنگنده در سال ۲۰۲۴ در کل جهان تولید می شود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :
به گزارش صد آنلاین، دو کشور (ایالات متحده و چین) بیشترین تولید سالانه جت های جنگنده پیشرفته جهان را به خود اختصاص داده اند. این مقاله فقط جت های جنگنده چند منظوره مانند Su-35 و F-35 را بررسی کرده و هواپیماهای تهاجمی سبک مانند Hongdu JL-8 چینی و Alenia Aermacchi M-346 ایتالیایی یا هواپیماهای جنگنده سبک چند منظوره مانند KAI T-50 Golden Eagle کره ای و JF-21 Thunder پاکستانی را به حساب نمی آورد. به نظر می رسد کشورهای جهان در سال ۲۰۲۴ بیش از ۵۰۰ و احتمالاً ۶۰۰ فروند جت جنگنده پیشرفته تولید کنند.

کشورهای تولید کننده جت های جنگنده

 
برترین کشورهای تولید کننده جت جنگنده آمریکا و چین و پس از آن روسیه و کشورهای اروپایی هستند. برخی از کشورها، مانند ژاپن و حتی سوئیس، جت های جنگنده خارجی را تحت لیسانس تولید یا مونتاژ می کنند (کل ناوگان ژاپنی F-35A، F-15 و F-16 در ژاپن و تحت لیسانس تولید می شوند). بسیاری از جت های جنگنده هند و بسیاری از جت های قدیمی چین تحت لیسانس تولید شده اند.

کشور/منطقه تعداد مورد انتظار از تولید جت های جنگنده

ایالات متحده ۱۷۱ تا ۲۰۶ فروند (F-15, F-16, F/A-18, F-35)
اروپا تقریباً ۵۰ فروند (Rafale, Eurofighter, Grippen)
روسیه ۲۸ تا ۴۹ فروند (عدد برآورد شده در سال ۲۰۲۳ برای Su-57, Su-30, Su-34, Su-35)
هند ۱۶ فروند (Tejas)
چین بیش از ۲۴۰ فروند (J-20, J-16C, J-10)
مجموع جت های جنگنده تولید شده در سال ۲۰۲۴ بیش از ۵۰۰ فروند
انتظار می رود در سال های آینده کره جنوبی با KF-21 Boramae و ترکیه با Kaan به جمع کشورهای تولید کننده جت های جنگنده بپیوندند. قابل ذکر است، کره جنوبی در حال حاضر KAI T-50 Golden Eagle را تولید می کند، که نسخه Block 20 آن یک جت جنگنده سبک چند منظوره است (اما در اینجا به حساب نمی آید).

جت های جنگنده نسل پنجم در سال ۲۰۲۴

 
سه کشور در جهان جت های جنگنده نسل پنجم تولید می کنند: ایالات متحده با F-35 Lightning II، چین با J-20 Mighty Dragon و روسیه با Su-57 Felon. از دیگر جت های جنگنده نسل پنجم می توان به F-22 Raptor آمریکایی و Shenyang FC-31 Gyrfalcon چینی (که هنوز در حال توسعه است) اشاره کرد. هیچ یک از این جت ها در حال تولید نیستند.

F-35 Lightning II ۷۵ تا ۱۱۰ فروند (نرخ ثابت مورد انتظار ۱۵۶ فروند)

J-20 Mighty Dragon ۱۰۰ فروند (تقریبی)
Su-57 Falon ۸ تا ۱۱ فروند (برآورد سال ۲۰۲۳)
مجموع ۱۸۳ تا ۲۲۱ فروند
تولید F-35 با حداکثر ظرفیت تایید شده است، اما این موضوع با بروز رسانی Technology Refresh 3 و سایر مشکلات تولید با مشکل مواجه شده است. در حالی که انتظار می رفت لاکهید این جنگنده را با نرخ ثابتی حدود ۱۵۶ جت در سال (همه انواع) تولید کند، این شرکت اعلام کرده است که انتظار دارد تنها ۷۵ تا ۱۱۰ فروند جت F-35 در سال ۲۰۲۴ تحویل دهد. مشخص نیست که آیا جت های جنگنده F-35 تولید شده تحت لیسانس در ژاپن و اروپا در این تعداد به حساب می آیند یا خیر.

دیگر پروژه‌های نسل پنجم مانند Su-75 Checkmate روسیه، اکنون بیش از هر چیز عملی، یک رویا به نظر می‌رسند. سؤالات و ابهامات زیادی در مورد Su-57 Felon روسیه وجود دارد، اما به نظر می رسد که این جنگنده در حال تولید و استفاده محدود در جنگ علیه اوکراین است.

جت های جنگنده نسل چهارم در سال ۲۰۲۴

پیش شماره 8 مناسب ترین پیش شماره برای کسب و کار شما

تبلیغ
پیش شماره 8 مناسب ترین پیش شماره برای کسب و کار شما
مشاوره رایگان
yn-ad
در اروپا، سه جت جنگنده نسل چهارم در حال تولید هستند – رافال، یوروفایتر و ساب گریپن. داسو فرانسه قصد دارد تولید رافال را تا سال ۲۰۲۴ به ۲۰ فروند در سال افزایش دهد (از ۱۳ فروند در سال ۲۰۲۳). Eurofighter Typhoon احتمالاً با نرخ سالانه حدود ۲۰ فروند در سال تولید می شود، در حالی که ساب در حال تولید گریپن در تعداد محدود برای برزیل است و مشخص نیست که آیا شروع به تولید ksoi Gripen E برای نیروی هوایی سوئد کرده است یا خیر.

Rafale ۲۰ فروند

Eurofighter Typhoon ۲۰ فروند (تقریبی)
Gripen ۱۰ فروند (تقریبی)
Tejas (تمامی نسخه ها) ۱۶ فروند
Su-30 ۲ فروند (۴ تا ۸ فروند بر اساس دو برآورد در سال ۲۰۲۳)
Su-34 بیش از ۶ فروند (۸ تا ۱۰ فروند بر اساس دو برآورد برای سال ۲۰۲۳)
Su-35 ۱۰ فروند (۸ تا ۱۰ فروند بر اساس دو برآورد برای سال ۲۰۲۳)
F-16 Fighting Falcon ۳۶ فروند
F-15EX Strike Eagle II ۳۶ فروند
F/A-18 Super Hornet ۲۴ فروند
J-10C Vigorous Dragon ۴۰ فروند (تقریبی)
J-16 Hidden Dragon بیش از ۱۰۰ فروند
مجموع تقریباً ۳۲۵ فروند
علاوه بر Su-57 Felon، تنها جت های جنگنده در حال تولید در روسیه، مشتقات Su-27 Flanker هستند – Su-30، Su-34 و Su-35. تخمین تولید جت های جنگنده روسی دشوار است، اما در سال ۲۰۲۳، تصور می شود روسیه در مجموع ۲۰ تا ۳۸ فروند از خانواده Su-27 تولید کرده است.

ایالات متحده به تولید F-16 Fighting Falcon ادامه می دهد – اما فقط برای صادرات. تقاضای صادراتی قوی در افزایش تولید جت F-16 از ۲۴ به ۳۶ فروند در سال ۲۰۲۴ و سپس به ۴۸ فروند در سال ۲۰۲۵ کاملاً عیان است. با تحویل آنچه انتظار می رود سفارش نهایی برای F/A-18 Super Hornet باشد انتظار می رود تولید از حدود ۲۴ فروند در سال ۲۰۲۴ به ۱۸ فروند پیش از بسته شدن خط تولید در سال ۲۰۲۷ کاهش یابد.

 F-15EX Strike Eagle II احتمالا آخرین نوع از خانواده F-15 خواهد بود و بوئینگ این جت ها را با نرخ حدود ۳۶ فروند در سال تولید می کند تا سفارش ۱۰۷ فروند F-15EX را برای نیروی هوایی ایالات متحده و سفارشات صادراتی (مانند اسرائیل) انجام دهد. این خط تولید احتمالا تا پایان دهه تعطیل خواهد شد.

 

تخمین تولید جت های جنگنده چینی دشوار است، اما تخمین زده می شود که حدود ۴۰ فروند J-10C Vigorious Dragon و بیش از ۱۰۰ فروند J-16 Hidden Dragon تولید کند. همچنین ممکن است چین تعدادی جت جنگنده J-11 و J-15 (هر دو از مشتقات Flanker) تولید کند.

انتظار می‌رود هند در سال ۲۰۲۴ تا ۱۶ فروند جنگنده Tejas تولید کند، در حالی که پاکستان جنگنده‌های چندمنظوره سبک JF-21 Thunder را با مشارکت چین تولید می‌کند (اگرچه اینها در این آمار به حساب نیامده اند).

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها