کد خبر: 725355
تاریخ انتشار :

حمایت ژنرال‌های بازنشسته آمریکایی از ریاست جمهوری هریس

چندین مقام نظامی بازنشسته در نامه‌ای حمایت خود را کامالا هریس اعلام کردند.

حمایت ژنرال‌های بازنشسته آمریکایی از  ریاست جمهوری هریس
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش مشرق، این گروه در نامه‌ای خطاب به رهبران امنیت ملی آمریکا نوشته است: معاون رئیس‌جمهور کامالا هریس بهترین – و تنها – نامزد ریاست جمهوری در این رقابت است که برای خدمت به عنوان فرمانده کل قوا مناسب است. او توانایی خود را برای مقابله با سخت‌ترین چالش‌های امنیت ملی در اتاق وضعیت و صحنه بین‌المللی نشان داده است.

در این نامه اشاره شده است: هریس متحدان ما را در برابر تهاجم روسیه به اوکراین و ایستادن شانه به شانه در هند و اقیانوس آرام در برابر اقدامات تحریک آمیز چین و پیشبرد رهبری ایالات متحده در فضا و هوش مصنوعی گردهم آورده است.

براساس گزارش سی ان ان، این نامه پس از آن منتشر می‌شود که جمهوری خواهان و دموکرات‌های مجلس نمایندگان اسنادی را صادر کردند که در آن به اشتباهات در خروج ایالات متحده از افغانستان اشاره شده است. گزارش جمهوری‌خواهان به این اشاره می‌کند که هریس «در پشت صحنه با رئیس‌جمهور بایدن برای خروج همه نیروهای آمریکایی کار کرده است». همچنین با نام بردن از دولت فعلی به عنوان «دولت بایدن - هریس»، سعی شده به نوعی هریس در این اتهامات شریک نشان داده شود.

این گروه از ژنرال‌های بازنشسته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا را به دلیل «به خطر انداختن نیروهای نظامی» در زمانی که وی در سمت ریاست جمهوری بوده، مقصر دانسته و استدلال کرده که او دولت بایدن را در موقعیتی نگذاشته بود که عقب‌نشینی را به نحو احسن انجام دهد.

در این نامه آمده است: «بدون دخالت دولت افغانستان، او و دولتش در مورد توافقی با طالبان مذاکره کردند که ۵۰۰۰ جنگجوی طالبان را آزاد کرد و به آنها اجازه داد به میدان جنگ بازگردند». سپس، او بایدن و معاون رئیس‌جمهور هریس را بدون هیچ برنامه‌ای برای اجرای عقب‌نشینی و زمان کمی برای انجام این کار رها کرد. این رویکرد آشفته به شدت مانع از توانایی دولت بایدن - هریس برای اجرای منظم‌ترین عقب نشینی ممکن شد و اعضای سرویس ما و متحدان ما را در معرض خطر قرار داد.

خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان همیشه یک هدف حیاتی برای بایدن بوده است. بایدن در دوران معاونت رئیس جمهور، بارها باراک اوباما، رئیس جمهور وقت آمریکا را تحت فشار قرار داد تا تعداد نیروها را کاهش دهد - توصیه‌ای که اوباما نادیده گرفت و دستور افزایش نیروها را قبل از شروع کاهش، داد. ترامپ همچنین در دوران ریاست جمهوری خود برای عقب نشینی تلاش کرد. دولت او با طالبان توافقنامه‌ای را برای خروج نیروها از کشور در تاریخ ۱ مه ۲۰۲۱ امضا کرد. بایدن به عنوان رئیس جمهور گفت که این جدول زمانی امکان‌پذیر نیست و آن را چند ماه تا بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر به عقب انداخت. بایدن امیدوار بود در طول عقب نشینی از هر گونه اقدامی که می‌توانست شبیه خروج بی نظم نیروهای نظامی ایالات متحده از ویتنام در سال ۱۹۷۵ شود، اجتناب کند. بایدن در ژوئیه ۲۰۲۱ در مورد طرح خود قول داد که «در هیچ شرایطی شاهد برداشته شدن افرادی از پشت بام سفارت ایالات متحده از افغانستان نباشید».

اما واقعیت پیچیده‌تر بود. عقب نشینی خونین و آشفته، شامل یک بمب گذاری انتحاری بود که در آن ۱۳ سرباز آمریکایی و حدود ۱۷۰ افغان در خارج از فرودگاه کابل کشته شدند. در داخل، برخی از افغان‌ها پس از چسبیدن به زیر هواپیماهای نظامی آمریکایی در آخرین تلاش برای فرار از حکومت طالبان، جان خود را از دست دادند - دقیقاً همان تصویری که بایدن امیدوار بود از آن اجتناب کند.

ریاست جمهوری بایدن بعداً تحت الشعاع حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ و حملات ۷ اکتبر به سرزمین‌های اشغالی قرار گرفت. از آن زمان، دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به خاطر عقب‌نشینی آشفته او را سرزنش کرده‌اند. جمهوری خواهان بایدن را متهم کردند که خواستار عقب نشینی بدون توجه به هزینه‌ها شده است، در حالی که دموکرات‌ها ترامپ را به دلیل دستیابی به توافق با طالبان که مرحله اول خروج را آغاز کرد، مقصر دانستند.

ژنرال اچ آر مک مستر، که به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ خدمت می‌کرد، استدلال کرده است که ترامپ سزاوار برخی از شکایت‌های این هرج و مرج است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها