کد خبر: 726691
تاریخ انتشار :

تلاش دولت برای بهبود ناترازی تجاری سوریه

سوریه در نتیجه جنگ داخلی دچار ناترازی تجاری شده و درحالی که سالانه ۳میلیارد دلار واردات دارد، تنها یک میلیارد آنرا با صادرات جبران می نماید.

تلاش دولت برای بهبود ناترازی تجاری سوریه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش سایت عربی خبرگزاری تسنیم، ارزش صادرات سوریه  برای اولین بار پس از جنگ به 500 میلیون یورو در شش ماهه اول سال جاری میلادی رسیده است و این امیدواری وجود دارد که از رکورد 500 میلیون یورو عبور نمایى. سوریه در نتیجه جنگ داخلی دچار ناترازی تجاری شده و درحالی که سالانه 3 میلیارد دلار واردات دارد، یک میلیارد آنرا با صادرات جبران می نماید که این روند با اتخاذ تدابیری در زمینه سیاست جایگزینی صادرات نسبت به گذشته بهبود یافته است. 

محصولات کشاورزی و دامی به ویژه انواع سبزی، میوه، غلات و دام محصولات اصلی صادراتی سوریه هستند و صنایع سنتی مثل نساجی، صابون و دارو در رتبه دوم صادرات قرار گرفته‌اند. ناترازی تجاری موجود منجر شده تا سازمان حمایت از تولید داخلی سوریه برنامه‌ای را در جهت تقویت صادرات کشاورزی و صنعتی در دستور کار قرار دهد. 

در همین زمینه ندیم معلا، کارشناس مسائل اقتصادی در سوریه به خبرنگار تسنیم در دمشق گفت: ابتدا باید از واقعیت و چالش‌های پیش‌روی صادرات شروع کنیم، در اینجا دو محور مهم وجود دارد که محور اول محور داخلی است؛ مربوط به بحران سوریه و جنگ با تروریست است که 12 سال طول کشیده و بطور ویژه این بخش را تحت تاثیر قرار داد. تخریب محصولات و کارخانه‌ها، شرکت‌های صنعتی و آسیب به کشاورزی که پیش از بحران تکیه گاه صادرات سوریه محسوب می شد، در حوزه خارجی هم کشورهای دوست که از محصولات ما استقبال می کنند و دوست سوریه محسوب می شوند، خودشان در معرض تحریم و محاصره اقتصادی قرار دارند که صادرات را با مشکل مواجه کرده است.

وی افزود: تولیدکنندگان سوری بازارهای سنتی را که پیش از جنگ به آنها را صادر می کرد حفظ کرده و بازارهای لبنان،عراق، کشورهای خلیج فارس،مصر و سودان هنوز مقصد اصلی برای محصول سوریه‌اند.در حال حاضر تولید داخلی محصولات برای مصرف داخلی کافی نیست بنابراین میزان واردات بیشتر از صادرات شده که عدم تعادل در تراز تجاری ایجاد کرده است.ما در حال حاضر در تلاش هستیم تا این کسری را کاهش دهیم.

بیشتر بخوانید

سیاه تر از کابوس؛ پیامدهای جنگ بر صنایع سوریه

غارت گندم سوریه در سایه حمایت آمریکا

برخاسته از جنگ و زلزله؛ جشنواره نسیم تابستانی در حلب

با این همه هرچند ازنظر آماری میزان افزایش ارزش صادرات سوریه برای تحلیل‌گران ناچیز باشد اما با نگاه به تلاش ها و اقدامات کشور سوریه برای به پا خواستن مجدد ارزشی است که نشان دهنده آغاز روند بهبود اقتصادی است. دولت سوریه با هر بیانیه‌ای که پیرامون بهبود هر شاخص صنعتی یا تجاری خبری می‌دهد امید مردم سوریه به غلبه بر بحران های اقتصادی ناشی از جنگ افزایش می یابد. 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها