کد خبر: 727159
تاریخ انتشار :

بررسی الگوی جنگ شناختی اسرائیل در حملات اخیر لبنان

پیوست جنگ روانی و شناختی رژیم صهیونیستی در حملات به ضاحیه بیروت، پایتخت لبنان مبتنی بر ایجاد بی اعتمادی و ایجاد شائبه نفوذ در درون ساختارهای نظامی، امنیتی و اطلاعاتی مقاومت بوده، درحالی که کادر رهبری مقاومت نسبت به این امر توجه اهتمام کامل دارد.

بررسی الگوی جنگ شناختی اسرائیل در حملات اخیر لبنان
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، رژیم صهیونیستی در روزهای اخیر در راستای آنچه ابتکار عمل در جبهه شمالی نامیده، حملات و عملیات‌های تروریستی‌اش در قبال لبنان را تشدید کرده است. آنطور که شبکه کان گزارش داد، کابینه امنیتی اسرائیل در نشست یکشنبه گذشته تصمیم گرفت که از حالت تبادل ضربه با حزب الله خارج شود و ابتکار عمل را در نبرد جبهه شمالی در دست بگیرد.

در همین راستا در روزهای سه شنبه و چهارشنبه با هک سایبری دستگاه‌های پیجر و بی سیم‌ها، 26 نفر را به شهادت رساند و بنا بر گزارش‌های خبری حدود 4 هزار لبنانی را زخمی کرد که حال 400 نفر از آنها وخیم گزارش شده است. روز جمعه نیز حمله موشکی به دو ساختمان در محله قائم ضاحیه منجر به شهادت 19 نفر از جمله ابراهیم عقیل از فرماندهان برجسته مقاومت شد. این در حالی است که حملات سنگین هوایی را به جنوب لبنان آغاز کرده است.

آنطور که مشخص است صهیونیست‌ها در این یک هفته به دنبال بالا بردن سطح ضربات به لبنان هستند تا از این رهگذر مقاومت را (بدون جنگ فراگیر) از جبهه حمایتی غزه خارج نماید و یا این که با حملات مستمر به نیروهای ارشد مقاومت، زمینه آغاز جنگ فراگیر را فراهم نماید. فارغ از ابعاد نظامی و استراتژیک، پیوست رسانه‌ای و جنگ روانی رژیم صهیونیستی نیز نکات قابل توجهی دارد؛

انتشار دروغ بزرگ در راستای برهم زدن تمرکز و تحت کنترل درآوردن فضای افکار عمومی: صهیونیست‌ها در طی روزهای اخیر با انتشار خبرهایی درخصوص اسارت دو نیروی ایرانی در عملیات کماندویی در مصیاف و یا شایعه ترور معاون نیروی قدس این هدف را دنبال کردند. صهیونیست‌ها در این راستا تلاش می‌کنند تا دروغ‌های بزرگ را در فضای رسانه‌ای مطرح کنند تا در صورت عدم پاسخگویی سریع ناشی از شوک‌های خبری و ادراکی، قابلیت تبدیل آن به روایت غالب در حین تبادل ضربات را داشته باشند.  

بزرگنمایی نفوذ بجای جاسوسی سایبری یکی دیگر از شگردهای رژیم صهیونیستی است که در راستای ایجاد اختلافات سیاسی و بی‌اعتمادی در درون جبهه مقاومت در روزهای اخیر مورد توجه ویژه قرار گرفته است. صهیونیست‌ها در همین راستا روز جمعه نیز مدعی شدند که منابع اطلاعاتی‌شان، خبر برگزاری جلسه شهید ابراهیم عقیل را ارائه کرده اند. آنها پیش از این در ماجرای ترور شهید اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس مدعی نفوذ عوامل اطلاعاتی و جاسوسان خود به محل این عملیات تروریستی شده بودند. این درحالی است که توانایی اطلاعاتی رژیم به طور قابل توجهی مرهون تکنولوژی غربی در زمینه جاسوسی در حوزه فناوری اطلاعات است، ولی صهیونیست‌ها برای دستیابی به اهداف سیاسی خویش در زمینه قابلیت های خود برای نفوذ انسانی دست به بزرگنمایی می زنند. این الگو در زمان جنگ‌های اعراب و اسرائیل هم سابقه داشت و صهیونیست‌ها درحالی که اطلاعات را از طریق استراق سمع استخراج می‌کردند، مدعی نفوذ درون ارتش مصر بودند.

فشار رسانه‌ای علیه حزب‌الله و جمهوری اسلامی ایران برای خارج شدن از چارچوب محاسبات میدانی و اتخاذ تصمیمات نادرست از دیگر خطوط واضح رسانه‌ها و فعالان شبکه‌های اجتماعی همسو با رژیم است. در این چهارچوب رژیم صهیونیستی در راستای خدشه دار کردن توان تحلیل و ایجاد سردرگمی نزد سناریونویسان به دنبال نوعی فشار افکار عمومی ساختگی است. این امر از طریق ارتقای هشتگ‌ها در شبکه‌های اجتماعی و فضای انتقادی در رسانه‌های عربی و فارسی همسو با تل آویو دنبال شد.  

در نهایت باید گفت بر هیچ کس پوشیده نیست که عملیات‌های رژیم صهیونیستی در خلاء رخ نداد و عملیات تروریستی اخیر در  ضاحیه در واقع واکنشی به ضربات سنگین مقاومت در طول قریب به یک سال گذشته در جبهه‌های مختلف به این رژیم بوده است. حزب‌الله از بامداد پنجشنبه دست به شدیدترین حملات به شهرک مطله کرد و با موشک‌های فلق این شهرک صهیونیست‌نشین را تخریب کرد. رسانه های مطرح عربی همچون الجزیره نیز گزارش دادند که نیروهای مقاومت لبنان طی عملیاتی کماندویی موفق به عبور از خطوط دشمن شدند که اقدامی بی‌سابقه و وحشت آفرین برای صهیونیست‌ها بود. عملیات موشکی بامداد روز یکشنبه حزب‌الله علیه فلسطین اشغالی و هدف قرار دادن حیفا نشانگر آن است که حزب الله حتی با وجود شهادت بسیاری از فرماندهان خود در جریان حمله تروریستی ضاحیه توانسته است در کوتاه ترین زمان ممکن ساختار واحدهای عملیاتی خود را سازماندهی کند و بار دیگر آتش گسترده عملیاتی خود را راهی سرزمین‌های اشغالی کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها