کد خبر: 727330
تاریخ انتشار :

درخواست آلمان برای اصلاح شورای امنیت سازمان ملل

صدر اعظم آلمان در آستانه نشست عمومی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواستار اصلاح سازمان ملل و بخصوص شورای امنیت شد و آن را با تحولات امروزی منطبق ندانست.

درخواست آلمان برای اصلاح شورای امنیت سازمان ملل
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از نشریه "دی سایت"، در آستانه مناظره عمومی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان خواستار اصلاح سازمان ملل شد.

وی ترکیب شورای امنیت را به عنوان عالی ترین نهاد سازمان ملل متحد توصیف کرد که دیگر به روز و مدرن نیست. شولتز گفت: شیوه‌ای که امروز در این نهاد همه چیز کنار هم قرار می‌گیرد خارج از زمان است و از زمان‌هایی می‌آید که جهان به گونه‌ای دیگر سازماندهی شده بود.

وی افزود: این واقعیت که برخی قاره ها بدون اعضای دائمی به طور مؤثر در این نهاد نمایندگی نمی‌شوند، اشتباه است. یک ترکیب جدید مورد نیاز است. وی افزود: ما سال هاست که با دوستان زیادی در آنجا با هند، برزیل و ژاپن کار می کنیم تا تغییر ایجاد کنیم.

آنالنا بائربوک ، وزیر امور خارجه آلمان نیز خواستار اصلاحات در سازمان ملل شد. وی به پیمان آینده که روز یکشنبه تحت رهبری آلمان و نامیبیا به تصویب رسید اشاره کرده و در بدو ورود به نیویورک گفت: این سیگنال آغازینی است برای اینکه سازمان ملل متحد را منصفانه تر، فراگیرتر و توانمندتر در عمل کند. وی افزود: صیقل دادن ابزارها کافی نخواهد بود، همچنین باید آنها را لمس کرده و پرونده سازی کنیم و در جاهایی جعبه ابزار را دوباره تجهیز کنیم.

پیمان آینده از جمله، شامل اعلامیه هایی مبنی بر قصد اصلاح شورای امنیت است. پذیرش تشریفاتی این پیمان برای آینده موفقیت آمیز نبود. برخلاف آنچه در ابتدا برنامه ریزی شده بود، به اتفاق آرا این طرح به رسمیت شناخته نشد زیرا روسیه موافقت صریح خود را در کوتاه مدت رد کرد. یک روز پس از این مراسم، روسیه دوباره از این طرح های اصلاحی فاصله گرفت. سرگئی ورشینین، معاون وزیر امور خارجه روسیه در نیویورک گفت: ما می خواهیم تاکید کنیم که اسناد نهایی این اجلاس هیچ تعهدی را برای فدراسیون روسیه تحمیل نمی کند. ورشینین از جمله در مورد تقویت کمیساریای عالی حقوق بشر که در پیمان آتی ذکر شده و برنامه هایی برای خلع سلاح هسته ای سریعتر ذکر شده در آن اظهار نظر منفی کرد.

شورای امنیت سازمان ملل متشکل از پنج عضو دائمی و 10 عضو غیر دائم است که کرسی های خود را به صورت چرخشی به مدت دو سال در اختیار دارند. پنج عضو دائمی - ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه - قدرت های هسته‌ای هستند و دارای حق وتو بر پذیرش قطعنامه ها توسط عالی ترین نهاد سازمان ملل هستند. از آنجایی که این کشورها مواضع متضادی را در مورد مسائل و منازعات کلیدی نشان می دهند، شورای امنیت سازمان ملل تا حد زیادی در تصمیم گیری های خود مسدود شده است. مدت زیادی است که بحث اصلاحات وجود داشته است. البته این امر مستلزم تایید هر پنج قدرت وتو است.

آلمان سال‌ها است که خواستار اصلاح شورای امنیت سازمان ملل شده است، مدعی کرسی دائمی در این شورا بوده و از نمایندگی مناسب از کشورهای آفریقایی و مشارکت‌کنندگان اصلی حمایت می‌کند. علاوه بر این، آلمان برای یک کرسی غیردائم در سال 2027/2028 درخواست کرده است.

اولاف شولتز در چند روز گذشته برای پذیرش تشریفاتی پیمان سازمان ملل متحد برای آینده در نیویورک بود. در مجمع عمومی که از روز سه شنبه آغاز می شود، آلمان توسط آنالنا بائربوک، وزیر امور خارجه این کشور نمایندگی خواهد شد. وی قرار است روز پنجشنبه سخنرانی خود را انجام دهد. در مجموع حدود 130 مقام عالی رتبه از سراسر جهان در شهر نیویورک برای مناظره عمومی گرد هم می آیند. علاوه بر جنگ در اوکراین، این بحث احتمالاً بر مناقشه خاورمیانه متمرکز است. شورای امنیت همچنین روز سه شنبه به وضعیت اوکراین رسیدگی خواهد کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها