کد خبر: 727493
تاریخ انتشار :

اوکراین:هیچ اطلاعاتی از ارسال مو شک از ایران به روسیه نداریم

طبق گفته سازمان اطلاعات دفاعی اوکراین هیچ اطلاعاتی درباره ارسال موشک‌های بالستیک از ایران به روسیه در دست نیست.

اوکراین:هیچ اطلاعاتی از ارسال مو  شک از ایران به روسیه نداریم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دیفنس اکسپرس اوکراین در گزارش امروز خود نوشته است که طبق گفته سازمان اطلاعات دفاعی اوکراین هیچ اطلاعاتی درباره تامین 220 موشک کوتاه برد فتح 360 ایران (با حداکثر برد 120 کیلومتر) برای روسیه در اوایل سپتامبر 2024 در اختیار ندارد.

دیفنس اکسپرس افزود: این داده‌ها در تناقض با چیزی است که پیش از این در رسانه‌های اوکراینی به نقل از منابع غربی گفته شده بود که ایران موشک‌های فتح 360 را بدون پرتابگرهایش به روسیه تحویل داده است.

پیشتر نیز «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین در واکنش به این ادعاها بیان کرده بود که هیچ شواهدی دال بر انتقال این موشک‌ها از سوی تهران ندارد. همچنین دنیس شمیهال نخست وزیر اوکراین اعلام کرده بود که وی در زمان حاضر شواهد مستحکمی در مورد اینکه روسیه موشک‌های بالستیک ایران را دریافت کرده یا از آنها استفاده کرده است، در دست ندارد.

مقامات ایران و روسیه نیز در واکنش به این اتهامات غربی‌ها چنین ادعایی را تکذیب کرده بودند.

پیشتر واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، اظهارات برخی کشورهای غربی مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک توسط ایران به روسیه را اتهاماتی بی‌اساس و بی‌پایه توصیف کرد.

این دیپلمات بلندپایه روس در نشست شورای امنیت درباره اوکراین گفت: «چندین ماه است که در میان همدستان جنایات مقامات کی‌یف، بحث‌هایی پیرامون ارائه اختیار به ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، برای استفاده از تسلیحات غربی جهت حمله به عمق خاک فدراسیون روسیه ادامه دارد. بهانه‌ای که برای چنین اقدامی مطرح می‌شود، اتهامات بی‌پایه‌ و اساس درباره ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه است که وزیر امور خارجه ایران، عباس عراقچی، صریحاً این اتهام‌زنی را رد کرده است.»

نبنزیا تأکید کرد که این کمپین انتشار اطلاعات نادرست توسط شخص زلنسکی راه‌اندازی شده، زیرا او مایل است بهانه‌ای پیدا کرده و کشورهای غربی و ایالات متحده را به درگیری نظامی با روسیه بکشاند. به گفته او، چنین اقداماتی به اوکراین کمک می‌کند تا از شکست اجتناب‌ناپذیر خود در میدان نبرد فرار کند.

علاوه بر این  مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور کشورمان روز دوشنبه به‌وقت محلی در دیدار شارل میشل رئیس شورای اروپا در نیویورک با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هرگز موشک بالستیک به روسیه نداده و در جنگ میان روسیه و اوکراین نیز صرفاً به‌دنبال توقف درگیری‌ها و برقراری صلح است، خاطرنشان کرد: در زمینه مسئله هسته‌ای نیز جمهوری اسلامی ایران اراده خود را برای حل مسئله نشان داده و امروز نیز آماده مذاکره و تلاش برای حل مسئله هستیم. ایران به‌هیچ‌وجه به‌دنبال سلاح هسته‌ای نبوده و نیست و از هر اقدامی در راستای ایجاد و تقویت صلح و امنیت در منطقه و جهان استقبال و حمایت می‌کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها