کد خبر: 727635
تاریخ انتشار :

دیدارهای لاوروف در نیویورک/ تاکید بر لزوم توقف جنگ غزه

وزیر خارجه روسیه، در دیدار با کمیسر عالی آنروا، بر ضرورت توقف فوری درگیری‌ها در نوار غزه تأکید کرد و در جریان گفتگوی لاوروف با دبیرکل اتحادیه عرب نیز ضمن بررسی مسائل منطقه‌ای، تشدید اوضاع در خاورمیانه در پی اقدامات نظامی اسرائیل، محکوم شد.

دیدارهای لاوروف در نیویورک/ تاکید بر لزوم توقف جنگ غزه
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در دیدار با فیلیپ لازارینی، کمیسر عالی آژانس امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی (آنروا)، به گفتگو  درباره ضرورت توقف فوری درگیری‌ها در نوار غزه پرداخت. 

وزارت خارجه روسیه بامداد امروز، پنجشنبه، با اعلام این مسئله، یادآور شد: «در این دیدار، وضعیت بسیار وخیم شده در منطقه درگیری نظامی فلسطین و اسرائیل، با تأکید بر وضعیت وخیم انسانی در نوار غزه مورد بررسی قرار گرفت و طرفین بر ضرورت توقف فوری و همه‌جانبه آتش‌بس، آزادسازی گروگان‌ها و از سرگیری روند مذاکرات صلح، از جمله راه‌ حل وجود دو کشور مستقل تأکید کردند.»

در جریان این گفت‌وگو همچنین به نقش کلیدی آنروا در ارائه کمک‌های انسانی به مردم فلسطین و اهمیت حفظ مأموریت تاریخی این سازمان در تأمین حق بازگشت آوارگان و نسل‌های آن‌ها تأکید شد. این دیدار در حاشیه نشست عالی‌رتبه هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار شد.

دیدار لاوروف با دبیرکل اتحادیه عرب احمد ابوالغیط

سرگئی لاوروف با احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب نیز در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار و گفت‌وگو کرد.

طبق بیانیه منتشره در وب‌سایت وزارت خارجه روسیه، در این گفت‌وگو بر اهمیت حفظ تعامل نزدیک میان روسیه و اتحادیه عرب در راستای حل‌وفصل بحران‌های خاورمیانه و شمال آفریقا و تقویت امنیت و ثبات در منطقه تأکید شد. علاوه بر این، نقش مهم پلت فورم همکاری روسیه و  کشورهای عربی در حفظ هماهنگی سیاست خارجی طرفین مورد تأکید قرار گرفت.

وزیر خارجه روسیه و دبیرکل اتحادیه عرب موضوعات روز منطقه‌ای را با تأکید بر تشدیداوضاع در منطقه و گسترش اقدامات نظامی طرف اسرائیلی بررسی کردند.

وضعیت منطقه آسیا-اقیانوسیه، موضوع بحث  لاوروف با همتای هندی خود 

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، با سابرامانیام جایشانکار، وزیر امور خارجه هند، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک درباره وضعیت منطقه آسیا-اقیانوسیه گفت‌وگو کرد.

طبق اعلام سرویس مطبوعاتی وزارت امور خارجه روسیه، وزرای خارجه دو کشور مسائل کلیدی در زمینه همکاری دوجانبه، موضوعات روز بین‌المللی، از جمله آمادگی برای نشست آتی بریکس در کازان، روند حل‌وفصل بحران اوکراین و همچنین وضعیت منطقه آسیا-اقیانوسیه در پی تلاش‌های غرب برای صدور عناصر ساختار ناتو به این منطقه را بررسی کردند. طرفین همچنین توافق کردند که هماهنگی‌های خود در خصوص همکاری‌های روسیه و هند در چارچوب‌ مسائل کلیدی بین المللی ادامه دهند.

امضای توافقنامه‌ دوجانبه بین روسیه و کوبا 

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، و برونو رودریگز، همتای کوبایی او، توافقنامه‌ای بین دولتی را امضا کردند. 

وزارت خارجه روسیه بامداد امروز اعلام کرد، در دیدار روسای دستگاه دیپلماسی دو کشور در نیویورک، توافقنامه بین دولتی در خصوص واگذاری املاکی در مسکو به منظور استقرار سفارت جمهوری کوبا در فدراسیون روسیه امضا شده است.

علاوه بر این، لاوروف و رودریگز در این دیدار «مواضع یکسان و منطبق بر یکدیگر خود در خصوص ضرورت پایان فوری محاصره تجاری-اقتصادی و مالی جزیره از سوی ایالات متحده را تأیید کردند» و همچنین «در مورد مسائل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل نظر کردند.»

لاوروف: هیچ‌کس در صندوق بین‌المللی پول نباید امکان مسدود کردن تصمیمات جمعی را داشته باشد

وزیر امور خارجه روسیه، اعلام کرد که هیچ یک از اعضای صندوق بین‌المللی پول (IMF) نباید امکان مسدود کردن تصمیمات جمعی را داشته باشد.

سرگئی لاوروف شب گذشته در نشست وزرای امور خارجه کشورهای «گروه بیست» (G20) در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «هیچ یک از کشورهای سهامدار در صندوق بین‌المللی پول، از جمله ایالات متحده، نباید بتوانند تصمیمات جمعی را مسدود کنند.»

لاوروف همچنین تأکید کرد که مسکو از اعطای سهم‌های متناسب رای به کشورهای دارای اقتصادهای در حال توسعه، هم در صندوق بین‌المللی پول و هم در بانک جهانی، حمایت می‌کند. او بر لزوم احیای سریع فعالیت‌های کامل سازمان تجارت جهانی (WTO) که به‌دلیل سیاست‌های مخرب ایالات متحده برای مدت طولانی متوقف شده بود، تأکید کرد.

حضور بلینکن در سخنرانی لاوروف در نشست وزرای خارجه گروه20 

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، شب گذشته، چهارشنبه در زمان سخنرانی سرگئی لاوروف در نشست وزرای امور خارجه کشورهای «گروه بیست» (G20) در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک حضور داشت و سالن نشست را ترک نکرد.

این مقام آمریکایی دقیقاً پس از آغاز سخنرانی لاوروف وارد سالن شده و در جای خود نشست. گزارش‌ها حاکی از آن است که وزرای امور خارجه روسیه و ایالات متحده تقریباً مقابل یکدیگر نشسته بودند.

روز گذشته بلینکن به سوال خبرنگاران در مورد احتمال دیدار با لاوروف در طول مجمع عمومی سازمان ملل متحد پاسخی نداد.

حمایت روسیه از پیوستن اتحادیه عرب به گروه جی20 

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، اعلام کرد که روسیه از تمایل اتحادیه عرب برای پیوستن به «گروه بیست» (G20) پس از پیوستن کشورهای عضو اتحادیه آفریقا به این جمع حمایت می‌کند.

لاوروف گفت: «ما به طور فعال از پیوستن اتحادیه آفریقا به گروه بیست استقبال کردیم و همچنین از تمایل اتحادیه عرب برای مشارکت در فعالیت‌های این گروه حمایت می‌کنیم.»

وزیر خارجه روسیه با تأکید بر اینکه «گروه بیست» می‌تواند محرک قوی‌ برای فرآیند مدرن‌سازی ساختارهای مدیریت بین‌المللی باشد تا جهانی عادلانه‌تر و دموکراتیک‌تر ایجاد شود، افزود که به‌طور کلی می‌توان درباره ایجاد مسیر ویژه‌ای برای همکاری با پلتفرم‌های منطقه‌ای در چارچوب «گروه بیست» نیز فکر کرد.

تأکید لاوروف بر اهمیت فعالیت سازمان امنیت و همکاری اروپا به نفع تمامی کشورها  

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در دیدار با یان بورگ، رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا (OSCE) و وزیر خارجه مالت، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، تأکید کرد که این سازمان باید در جهت منافع تمامی کشورهای عضو، نه فقط گروه‌های خاصی از کشورها، عمل کند.

طبق گزارش وزارت خارجه روسیه، در این دیدار «موضوعات مرتبط با دستور کار این سازمان اروپایی مورد تبادل نظر قرار گرفت. از سوی روسیه بر اهمیت فعالیت OSCE به نفع تمامی کشورهای عضو، نه گروهی خاص تأکید شد.» در این دیدار همچنین به بررسی راه‌های برون‌رفت از بحران موجود در OSCE و بازگرداندن فعالیت این سازمان به مسیر عادی پرداخته شد. این بحث به‌ویژه به‌خاطر نشست آتی شورای وزرای امور خارجه OSCE در والتا، پایتخت مالت، که در اوایل دسامبر برگزار خواهد شد، مطرح شد.

تاکید روسیه و چین بر غیرقابل قبول بودن تحریم‌های غیرقانونی غرب 

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، و وانگ ایی، همتای چینی وی، در دیدار شب گذشته خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص غیرقابل قبول بودن تحریم‌های غیرقانونی غرب، با یکدیگر هم عقیده هستند.

طبق بیانیه‌ منتشره در وب‌سایت وزارت خارجه روسیه، «لاوروف و وانگ ایی بر غیرقابل قبول بودن اعمال تحریم‌های غیرقانونی از سوی کشورهای غربی که بدون در نظر گرفتن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و به‌طور یک‌جانبه اعمال می‌شوند و باعث تضعیف ثبات اقتصاد جهانی و اشکال جهانی تعاملات تجاری و اقتصادی می‌شوند، تاکید کردند.»

علاوه بر این، وزرای امور خارجه روسیه و چین در خصوص راه‌حل‌های بحران اوکراین به تبادل نظر پرداختند.

لاوروف در این دیدار که به‌صورت مرسوم در فضایی بسیار دوستانه و همراه با اعتماد انجام شد، یادآور شد که همکاری میان روسیه و چین به یکی از مهم‌ترین عوامل تثبیت‌کننده روابط بین‌الملل تبدیل شده است. او  همچنین تأکید کرد که این روابط نقش مهمی در توسعه داخلی هر دو کشور ایفا می‌کنند.

وزیر خارجه چین نیز یادآور شد که روسیه و چین از طریق همسایگی، دوستی پایدار و همکاری استراتژیک فراگیر به هم متصل هستند. وانگ ایی اضافه کرد که دو کشور می‌توانند با اطمینان کامل به توسعه روابط خود ادامه دهند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها