کد خبر: 729156
تاریخ انتشار :

حضور هیئت طالبان در نشست بررسی «کریدور لاجورد» در استانبول

مقامات حمل و نقل کشورهای ترکیه، افغانستان، گرجستان، آذربایجان و ترکمنستان در نشستی در استانبول بر اهمیت توسعه و بهره‌برداری هرچه بهتر از دهلیز لاجورد تأکید کردند.

حضور هیئت طالبان در نشست بررسی «کریدور لاجورد» در استانبول
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های ترکیه از برگزاری نشست وزیران حمل‌ونقل کشورهای ترکیه، افغانستان، گرجستان، آذربایجان و ترکمنستان در استانبول خبر دادند.

بر اساس گزارش این رسانه‌ها، در این نشست پیرامون اهمیت استفاده مؤثر از کریدور لاجورد، فراهم‌سازی تسهیلات در این کریدور و سرمایه‌گذاری فرعی برای ساخت‌وساز آن گفتگو کردند.

وزیر حمل و نقل ترکیه در این نشست گفت کریدور لاجورد یک مسیر مهم حمل‌ونقل به‌منظور افزایش تجارت منطقه‌ای از طریق قفقاز جنوبی، آسیای مرکزی و اروپا است.

«عبدالظهور مدبر» کارشناس مسائل اقتصادی گفت: مسیر لاجورد یک مسیر ترانزیتی بین‌المللی است که افغانستان را از طریق ترکمنستان، گرجستان و آذربایجان به ترکیه وصل می‌کند و در نهایت می‌تواند به کشورهای اروپایی وصل شود.

وی افزود: هرچه این اتصال منطقه‌ای گسترده‌تر باشد، شریان‌های ترانزیتی بیشتر و روزنه‌های تجارتی بازتر می‌شود و به سود تمام کشورهای ذیدخل تمام خواهد شد.

با این حال، اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان با توجه به اهمیت کریدور لاجورد برای افغانستان می‌گوید باید کشورهای دخیل برای سرمایه‌گذاری و استفاده از این مسیر، توافقنامه‌های چندجانبه امضا کنند.

بیشتر بخوانید

پروژه تاپی و توسعه راه لاجورد محور رایزنی‌های وزرای خارجه طالبان و ترکمنستان

طالبان به دعوت ترکیه در کنفرانس جهان اسلام شرکت می‌کند

«خانجان الکوزی» عضو هیئت مدیره اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفت: «باید این منطقه و این سه یا چهار کشور متعهد و متفق شوند تا راه لاجورد را بسازند. زنده ساختن راه لاجورد با عمل، هزینه و سرمایه‌گذاری محقق می‌شود. ما باید سیستمی را به وجود بیاوریم که یک خودرو از افغانستان بدون هیچ‌گونه محدودیت یا مشکل مستقیماً به ترکیه برسد».

توافقنامه بازرگانی و ترانزیتی مسیر لاجورد میان نمایندگان پنج کشور شامل افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، ترکیه و گرجستان در سال 1396 به امضا رسید و یک سال پس از این توافق، نخستین محموله 180 تُنی کالاهای صادراتی افغانستان شامل میوه‌جات خشک و پنبه از طریق این دهلیز تجارتی از هرات بارگیری و به سمت ترکیه ارسال شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها