کد خبر: 731134
تاریخ انتشار :

زلنسکی: غرب نمی‌خواهد همه درهای روابط با روسیه را ببندد

رئیس جمهور اوکراین با اشاره به اختلاف غربی‌ها درباره دادن مجوز به کشورش برای استفاده از تسلیحات دوربرد علیه قلمرو روسیه اعلام کرد که ظاهراً این به این دلیل است که آنها نمی‌خواهند درهای روابط با روسیه را نهایتا کاملا ببندند.

زلنسکی: غرب نمی‌خواهد همه درهای روابط با روسیه را ببندد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از "ان تی وی"، وقتی صحبت از استفاده از تسلیحات دوربرد علیه اهدافی در اعماق خاک روسیه به میان می‌آید، طبق اطلاعات ارائه شده از طرف کی‌یف، مذاکرات با آلمان دشوارتر از سایر شرکای اوکراینی است. به گفته ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین پنج شریک مهم - ایالات متحده آمریکا، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و آلمان - نظر واحدی در مورد این خواسته ندارند.

زلنسکی در مصاحبه‌ای با روزنامه نگاران اوکراینی گفت: البته همچنین حامیانی وجود دارند و آنها همچنین به من در گفتگو با سایر شرکا برای رسیدن به یک راه حل مثبت کمک می کنند. اما همچنان اکراه وجود دارد، زیرا این یک "سوالی مملو از خطرات" است، به هر حال، این شامل بسته ای از "موشک های بسیار قدرتمند" است.

به گفته رئیس جمهور اوکراین موضوع این بحث به خصوص با آلمان هنوز حل نشده است. زلنسکی گفت: «برای آنها (آلمانی ها) این دردناک ترین سؤال باقی می ماند. این واقعیت که شرکای غربی با دادن مجوز به اوکراین برای استفاده از تسلیحاتی که ما درخواست آن را ماه ها داشته ایم و تحویل داده شده است مشکل دارند ظاهراً به این دلیل است که آنها نمی‌خواهند درهای روابط با روسیه را نهایتا کاملا ببندند. حداقل این برداشت من است.

اوکراین تاکنون از پهپادهای جنگی دوربرد یا به اصطلاح پهپادهای کامیکازه علیه اهدافی در روسیه استفاده کرده است که با شارژ انفجاری به سمت هدف هدایت می شوند. با این حال، این موشک ها در مقایسه با موشک های کروز و راکت های دوربرد قدرت تخریب کمی دارند.

اخیراً جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا و مسئول سیاست خارجی این اتحادیه محدودیت‌های استفاده از سلاح‌های سنگین غربی در جنگ اوکراین را زیر سوال برد. او گفت که اوکراین حق دارد در برابر حملات روسیه به بیمارستان ها و نیروگاه ها از خود دفاع کند.

جنگ روسیه علیه اوکراین همچنین یکی از موضوعات اصلی نشست روز جمعه اولاف شولتز، صدراعظم آلمان با روسای جمهور ایالات متحده آمریکا، فرانسه و همچنین نخست وزیر انگلیس در دفتر صدراعظم در برلین بود. شولتز و جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، به اوکراین در مورد همبستگی خود اطمینان دادند، اما با خواسته‌های اصلی در "طرح صلح" زلنسکی - دعوت بدون قید و شرط به ناتو، جنگ در خاک روسیه و با سلاح‌های گسترده غربی – مخالفت کردند. شولتز تاکید کرد که ناتو نباید به جنگ کشیده شود تا این "به فاجعه‌ای بزرگتر منجر نشود.

صدر اعظم آلمان پیش از این هم در نشست بروکسل با نکات کلیدی طرح صلح رئیس جمهور اوکراین از جمله ارسال موشک های تاروس به این کشور و عضویت سریع آن در ائتلاف نظامی ناتو مخالفت کرد.

شولتز پس از نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: این مسئولیت ماست که اطمینان حاصل کنیم که جنگ بین روسیه و اوکراین به جنگ روسیه و ناتو تبدیل نشود. هیچ چیزی در امتناع آلمان از عرضه موشک های کروز دوربرد تاروس تغییر نخواهد کرد. این مقام آلمانی گفت: فکر نمی‌کنم این تحویل درستی باشد - و همینطور باقی می‌ماند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین پیش از این طرح خود را برای پیروزی در برابر روسیه در نشست سران اتحادیه اروپا ارائه کرده بود و بار دیگر علناً از اولاف شولتز خواسته بود موشک‌های کروز تاروس را به این کشور تحویل دهد. بر اساس ایده زلنسکی یک زرادخانه موشکی بازدارنده می‌تواند راهی برای مجبور کردن روسیه به مذاکرات صلح باشد.

در همین حال، با توجه به حملات جدید روسیه، وضعیت برای نیروهای اوکراینی در شهر پوکروفسک در شرق اوکراین در حاشیه دونباس به طور فزاینده‌ای دشوار می شود. دولت از مردم غیرنظامی خواست تا این شهر را ترک کنند. در حال حاضر موانع تانک در مناطق مسکونی ایجاد شده است. در یک تماس تخلیه آمده است: "دشمن در حال نابودی کم کم شهر است، همانطور که با باخموت و آودیوکا انجام داد.

از طرفی ولادیمیر پوتین، رهبر کرملین، اوکراین را به عدم تمایل به مذاکره با مسکو متهم کرد. پوتین در نشستی با نمایندگان رسانه ها در پایتخت روسیه گفت که زلنسکی به مطالبات خود ادامه می دهد اما هیچ پیشنهادی ارائه نمی کند. علاوه بر این، زلنسکی فرمان منع مذاکره با روسیه را امضا کرد. پوتین گفت، با این حال، طرف روسی آماده گفتگوهای صلح است همانطور که در آغاز جنگ نیز چنین بود.

خواسته های طرف های درگیر در مورد مذاکرات صلح کاملاً متضاد است. در حالی که روسیه فقط می خواهد در مورد وضعیت موجود در جبهه ها صحبت کند، اوکراین از جمله خواستار خروج کامل نیروهای روسیه از خاک اوکراین، از جمله شبه جزیره کریمه، که در سال 2014 ضمیمه شد، به عنوان پیش شرط مذاکرات است.

زلنسکی در کی یف تاکید کرد که اوکراین می‌خواهد از موضع قدرت با مسکو مذاکره کند. وی گفت: ما همیشه به شرکای خود می گوییم اگر می خواهید با روس ها صحبت کنیم، ما را تقویت کنید. در آن صورت ما هم در یک سطح با روسیه در مذاکرات خواهیم بود و نه فقط روی صندلی در گوشه‌ای می نشینیم.

زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین می‌خواهد با طرح به اصطلاح موسوم به «نقشه پیروزی» خود به جنگ روسیه پایان دهد. یک نکته کلیدی اعلام شده در این طرح این است که کشور او باید بخشی از ناتو شود.

البته وی در نشست سران اتحادیه اروپا با حضور مارک روته، دبیر کل ناتو، با بی میلی نسبت به طرح خود مواجه شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها