کد خبر: 731753
تاریخ انتشار :

نشست بری کس؛ نمایش اتحاد "جهان جنوب" در مقابل "جهان شمال "

در حالی که اعضای بری کس روی مواضع مشترک خود در خصوص مناقشه اوکراین توافق دارند، کارشناسان غربی نشست سران کازان را شکست تلاش‌های غرب برای انزوای روسیه و چالشی برای "شمال جهانی" به سرکردگی آمریکا و نمایش ائتلاف کشورهای جنوب جهانی ارزیابی کردند.

نشست بری کس؛ نمایش اتحاد "جهان جنوب" در مقابل "جهان شمال "
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، یوری اوشاکوف، دستیار رئیس‌جمهور روسیه، شب گذشته در یک گفت‌وگوی تلویزیونی اعلام کرد که کشورهای عضو گروه بریکس بر سر متن مربوط به "مناقشه اوکراین" که در بیانیه نهایی نشست سران کازان گنجانده خواهد شد، به توافق رسیده‌اند.

اوشاکوف گفت: «در آستانه برگزاری نشست متن بیانیه نهایی، از جمله بخش مربوط به اوکراین، به توافق همه اعضا رسیده و هیچ اعتراضی به آن وجود ندارد. این رویکرد کلی و موضع گیری مشترکی است که برای گنجاندن در بیانیه نهایی مورد توافق همه شرکا قرار گرفته است.»

وی همچنین اشاره کرد که 13 کشور به دنبال کسب وضعیت "شریک بریکس" هستند و افزود: «مسئله اعطای وضعیت کشور شریک، موضوع رایزنی‌های هیئت‌های نمایندگی است و رهبران کشورهای بریکس این موضوع را بررسی خواهند کرد.»

نشست بریکس؛ نمایش شکست غرب در منزوی کردن روسیه است

روزنامه بریتانیایی "دیلی تلگراف" در تحلیلی نوشته که برگزاری نشست سران بریکس در کازان روسیه نشان می‌دهد که تلاش‌های غرب برای منزوی کردن روسیه در عرصه بین‌المللی شکست خورده است.

تحلیلگر این نشریه معتقد است که حضور رهبران حدود 20 کشور در این اجلاس، یک پیروزی دیپلماتیک برای ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، محسوب می‌شود و این رویداد بین‌المللی بزرگ «از لحاظ توازن قدرت در جهان اهمیت بسیاری دارد.»

در این مقاله همچنین اشاره شده که کشورهای عضو بریکس در تلاش‌اند تا وابستگی خود به دلار آمریکا را کاهش دهند. سیستم جدید پرداخت بریکس، که در حال بررسی است، به روسیه در مقابله با تحریم‌ها کمک خواهد کرد و این امر مستقیماً بر روند درگیری نظامی در اوکراین تأثیر خواهد گذاشت.

نشست بریکس، چالشی برای "شمال جهانی" به رهبری آمریکاست

شبکه تلویزیونی CNBC آمریکا نیز بامداد امروز اعلام کرد که نشست سران بریکس، چالشی جدی برای "شمال جهانی" به رهبری آمریکا محسوب می شود. این شبکه گزارش داد که نشست بریکس توجه زیادی را در غرب به خود جلب کرده است. واقعیت این است که روسیه توانسته کشورهای جنوب جهانی شامل آسیا، آفریقا، خاورمیانه و آمریکای لاتین را به گروه بریکس جذب کند و  این ائتلاف را در برابر اتحاد "شمال جهانی" به رهبری واشنگتن قرار دهد.

در این گزارش یادآوری شده: «روسیه که ریاست بریکس را برعهده داشته و تحت فشار تحریم‌های شدید غرب قرار دارد، از این نشست برای نشان دادن جایگاه مهم خویش در عرصه جهانی و اثبات داشتن متحدان تأثیرگذار بهره‌برداری خواهد کرد.»

تحلیل جورج گالووی درباره اهمیت نشست بریکس در روسیه

جورج گالووی، سیاستمدار، نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی نیز در مصاحبه‌ای ابراز عقیده کرده که بریکس یک ائتلاف مهم بین‌المللی است و نشست رهبران آن در کازان روسیه در زمینه تحولات ژئوپلیتیک ممکن است نقطه عطفی در تاریخ باشد. وی گفت: «بریکس به‌خودی‌خود اهمیت دارد، اما این نشست در شرایط فعلی ژئوپلیتیک، از همه نشست‌های قبلی مهم‌تر است و می تواند به نقطه عطفی در تاریخ جهان تبدیل شود.»

گالووی افزود، نشست سران بریکس را ممکن است به‌عنوان رویدادی در نظر بگیرند که هدف والایی مانند دستیابی به نظمی عادلانه‌تر در جهان را دنبال می‌کرد. به گفته او، کشورهای غربی سیاستی را دنبال می‌کنند که بر اساس آن "برنده همه‌چیز را می‌برد"، در حالی که بریکس تلاش می‌کند راه‌حل‌های منصفانه‌ای برای مشکلات جهانی ارائه دهد که به نفع اکثریت بازیگران بین‌المللی باشد.

وی در پایان گفت: «کاندیداهای عضویت در بریکس به‌طور کامل در فرآیند این ائتلاف شرکت خواهند کرد و بدین ترتیب اکثریت مردم جهان عضو بریکس خواهند شد.»

گروه بریکس یک ائتلاف بین‌دولتی است که آخرین نشست آن در آگوست سال 2023 در ژوهانسبورگ برگزار شد. در پایان این نشست، اعضای بریکس تصمیم به گسترش تاریخی این ائتلاف گرفتند. از اول ژانویه سال 2024، کشورهای مصر، ایران، اتیوپی و امارات نیز به‌طور رسمی به برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی پیوستند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها