کد خبر: 731923
تاریخ انتشار :

روسیه امیدی به تصویب قطعنامه جدیدی درباره لبنان ندارد

دیپلمات‌های روسیه در سازمان ملل با انتقاد از مواضع مخرب، کارشکنی و ادامه حمایت طرف آمریکایی از رژیم صهیونیستی، بعید دانستند که شورای امنیت بتواند قطعنامه جدیدی با هدف دعوت از طرفین مناقشه برای برقراری آتش‌بس در لبنان تصویب کند.

روسیه امیدی به تصویب قطعنامه جدیدی درباره لبنان ندارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «تاس»، دمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل شب گذشته، چهارشنبه، اعلام کرد که تصویب قطعنامه جدیدی در شورای امنیت با هدف دعوت به آتش‌بس میان جنبش «حزب‌الله» لبنان و طرف اسرائیلی، به دلیل موضع‌گیری بازدارنده ایالات متحده بعید به نظر می‌رسد.

پولیانسکی گفت: «ایده‌هایی درباره تصویب قطعنامه جدید درباره لبنان مطرح می‌شود، اما با توجه به حمایت‌های مداوم آمریکا از اسرائیل، به نظر من احتمال تصویب چنین سندی در شورای امنیت بسیار اندک است. روسیه هم مانند اکثر اعضای شورای امنیت، به‌طور شفاف و صریح از نیروهای حافظ صلح سازمان ملل حمایت کرده و خواستار اجرای بی‌قید و شرط قطعنامه 1701 شورای امنیت است.»

یک منبع مطلع نیز اعلام کرد که مقامات اسرائیلی خواهان اصلاحاتی در قطعنامه شماره 1701 شورای امنیت شدند که شامل گسترش اختیارات نیروهای حافظ صلح سازمان ملل برای کاهش تهدیدات «حزب‌الله» می‌شود.

تمایل روسیه به آگاهی از جزئیات برنامه سازمان ملل برای بازسازی سوریه

واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل، شب گذشته در نشست شورای امنیت درباره وضعیت سیاسی و انسانی سوریه، اعلام کرد که این کشور از تدوین «طرح بازسازی زودهنگام سوریه» توسط سازمان ملل مطلع است و خواستار اطلاع از جزئیات آن است.

این دیپلمات روس گفت: «در حال حاضر، ساختارهای سازمان ملل در حال تدوین طرحی برای بازسازی زودهنگام سوریه هستند و ما مایل هستیم پیشاپیش بدانیم که این طرح شامل چه مواردی می‌شود.»

نبنزیا با اشاره به اینکه نخستین اصل این طرح باید «حذف هرگونه شرط‌ گذاری سیاسی جانبدارانه» برای آغاز پروژه‌های توسعه‌ای در سوریه باشد، افزود: «واشنگتن و متحدانش همچنان همان سیاست‌های مخرب و غیرانسانی خود را در قبال دمشق دنبال می‌کنند... سازمان ملل باید ارزیابی‌های واقع بینانه‌تری از تلاش‌های دولت سوریه ارائه دهد و دیگر نباید به غرب امتیاز دهد.»

نماینده روسیه همچنین از سازمان ملل خواست که برای تأمین مالی پروژه‌های سوریه به‌طور هماهنگ عمل کند، چرا که به گفته او، تنها 27 درصد از درخواست کمک‌های انسان دوستانه سازمان ملل برای سوریه تأمین شده است. او این میزان را برای کشوری که با چنین چالش‌هایی روبه‌رو است، «غیرقابل قبول» خواند. علاوه بر این، وی از درخواست‌های سوریه برای خروج تمامی نیروهای خارجی غیرقانونی از خاک این کشور و توقف فوری حملات هوایی حمایت کرد.

پیش‌تر، در 15 اکتبر، سازمان ملل اعلام کرده بود که بیش از 283 هزار پناهجو از لبنان به سوریه گریخته‌اند. این سازمان از سوریه بابت کمک‌هایی ارائه شده قدردانی کرد و افزود که دولت سوریه قصد ندارد مرزهای خود را ببندد یا قوانین کنترلی مرزی را سخت‌تر کند. با این حال، سازمان ملل مدعی شده که در شرایط کنونی، مخالفت با تحریم‌های اعمال‌شده علیه سوریه و ادامه ارسال کمک‌های بشردوستانه ضرورتی ندارد.

روسیه همچنان در خط مقدم مبارزه با تروریسم قرار دارد

نماینده دائم روسیه در سازمان ملل همچنین در یک رویداد ویژه درباره فعالیت‌ اداره ضدتروریسم این سازمان در نیویورک یادآور شد که این کشور همچنان در خط مقدم مبارزه با تروریسم قرار دارد. واسیلی نبنزیا تأکید کرد که روسیه به حمایت‌های مالی و تخصصی خود از اداره ضدتروریسم سازمان ملل در اجرای ابتکارات مربوطه ادامه می‌دهد. وی همچنین به اهمیت مقابله با تأمین تسلیحات برای گروه‌های تروریستی اشاره کرد و گفت: «تروریست‌ها اغلب به تجهیزاتی نظامی دسترسی دارند که کمتر از ارتش‌های ملی نیست.»

پیش‌تر، در اوایل اکتبر، عراق نسبت به بهره‌گیری از تجربه روسیه در مبارزه با تروریسم ابراز علاقه کرده بود.  به عقیده فادی الشمری، مشاور سیاسی نخست‌وزیر عراق، روسیه دارای توانمندی‌های پیشرفته نظامی و اطلاعاتی است که می‌تواند برای عراق در این زمینه بسیار مفید باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها