کد خبر: 731997
تاریخ انتشار :

شهید «سید هاشم صفی الدین» چه کسی بود و چه جایگاهی در حزب الله لبنان داشت؟ +عکس و فیلم

حزب‌الله لبنان در تاریخ ۲ آبان ۱۴۰۳، طی بیانیه‌ای رسمی، شهادت سید هاشم صفی‌الدین رهبر بزرگ و شهید عظیم در راه قدس رئیس شورای اجرایی حزب‌الله را در حمله جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اعلام کرد.

شهید «سید هاشم صفی الدین» چه کسی بود و چه جایگاهی در حزب الله لبنان داشت؟ +عکس و فیلم
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سرویس جهان مشرق - شهید سید هاشم صفی‌الدین روحانی برجسته شیعه و یکی از مقامات ارشد جریان مقاومت لبنان بود که از سال ۲۰۰۱ تا هنگام شهادت، ریاست شورای اجرایی حزب‌الله لبنان را بر عهده داشت و او را در حقیقت بعد از سید حسن نصرالله، نفر شماره دو حزب‌الله لبنان می‌دانستند.

شهید صفی‌الدین، از تولد در لبنان تا ورود به ایران و تحصیل در قم

صفی‌الدین در سال ۱۹۶۴ در روستای قانون النهر جنوب لبنان به دنیا آمده است. او در سال ۱۹۸۰، هم‌زمان با ایام جوانی همراه با سید حسن نصرالله به تحصیل علوم دینی در شهر قم پرداخت. او در خانواده‌ای متولد شد که ازنظر اجتماعی حضور پررنگی در لبنان داشت و یکی از مشهورترین نمایندگان منطقه در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ به نام محمد صفی‌الدین از این خانواده برخاسته است. او از سمت مادری هم با دبیر کل حزب‌الله لبنان نسبت نزدیک خانوادگی دارد. وی از زمان تأسیس سازمان حزب‌الله لبنان در سال ۱۹۸۲ عضو فعال این سازمان لبنانی بود. شیخ صفی‌الدین در سال ۱۹۸۳ با دختر محمدعلی الامین، عضو شورای قانون‌گذاری شورای اسلامی شیعیان لبنان ازدواج کرد.

شهید حسن نصرالله و سید هاشم صفی الدین در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی

سید هاشم صفی‌الدین در دوران تحصیل در شهر قم تحت تأثیر اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی قرار گرفت و یکی از برجسته‌ترین حامیان آن شد. وی دریکی از نوشته‌های خود به نقش این نظریه در اتحاد نهضت‌های اسلامی و غلبه بر تفرقه‌ها اشاره‌کرده است. طبق گفته برخی منابع، سید صفی‌الدین، سید حسن نصرالله و شیخ نبییل قاووق به تشویق عماد مغنیه برای تحصیلات در حوزه علمیه عازم قم شدند. او به همراه شهید سید حسن نصرالله در شعر نجف عراق و همچنین در حوزه علمیه قم به تحصیل در رشته الهیات پرداخت تا اینکه در سال ۱۹۹۴ توسط سید حسن نصرالله به لبنان فراخوانده شد.

سید حسن نصرالله و سید هاشم صفی الدین در حرم حضرت عبدالعظیم حسنی

بازگشت به لبنان و آغاز فعالیت‌های گسترده تا انتخاب به‌عنوان جانشین دبیر کل حزب‌الله

در سال ۱۹۹۴ سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان از سید هاشم صفی‌الدین خواست تا فعالیت‌های خود را در حوزه علمیه قم به پایان رسانده و برای بر عهده گرفتن مسئولیت‌های مهم در مقاومت لبنان به این کشور برگردد.

شهید صفی‌الدین نیز به بیروت بازگشته و از سال ۱۹۹۴، ریاست شورای اجرایی حزب‌الله را به دست گرفت. او همچنین به‌عنوان رئیس شورای جهادی این سازمان نیز فعالیت کرد. در همان سال، شهید سید حسن نصرالله، صفی‌الدین را به‌عنوان رئیس منطقه بیروت حزب‌الله منصوب کرد. شیخ صفی‌الدین همچنین در سال ۱۹۹۵ به عضویت مجلس شورای مشورتی سازمان حزب‌الله لبنان درآمد.

شهید «سید هاشم صفی الدین» چه کسی بود و چه جایگاهی در حزب الله لبنان داشت؟ +عکس وفیلم

شهید صفی الدین در کنار شهید عماد مغنیه و شهید قاسم سلیمانی

شهید صفی‌الدین، به همراه سید حسن نصرالله و عماد مغنیه «سه‌گانه قدرت» را در حزب‌الله تشکیل دادند؛ مغنیه به‌عنوان نیروی نظامی، سید نصرالله نیروی سیاسی و صفی‌الدین نیروی اداری و مدیریتی و امروز سمت ریاست شورای اجرایی دومین سمت در سلسله‌مراتب این جنبش محسوب می‌شود. سید هاشم صفی‌الدین در نشست مجمع عمومی سازمان مقاومت لبنان در اکتبر ۲۰۰۸، به‌عنوان جانشین سید حسن نصرالله برای دبیر کلی این سازمان انتخاب شد.

نقش مؤثر شیخ صفی‌الدین در سازمان حزب‌الله لبنان و تحریم از سوی آمریکا

نام هاشم صفی‌الدین به دلیل نقش مؤثر در فعالیت‌های مقاومت لبنان، در سال ۲۰۱۷، توسط وزارت امور خارجه ایالات‌متحده به لیست (SDGT) اضافه شد. صهیونیست‌ها نیز بر مسئله مواضع ضد غربی و اسرائیلی وی صحه می‌گذارند و به این مسئله اشاره می‌کردند که هاشم صفی‌الدین در مواجهه و تقابل با جبهه غرب، رویکرد بسیار قاطعانه و شدیدی را اتخاذ می‌کرد، به‌گونه‌ای که سران این رژیم نگران دوره احتمالی ریاست وی بر حزب‌الله لبنان بودند. او در مراسم چهلم شهادت سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس نیز تأکید کرد که خون حاج قاسم، موجب اخراج آمریکایی‌ها از کل منطقه و آزادی ملت‌های منطقه می‌گردد.

حضور شهید صفی الدین در مراسم‌ و فعالیت‌های میدانی حزب الله لبنان

وی در سال ۲۰۱۷ در پاسخ به فشارهای آمریکا بر حزب‌الله، اعلام کرد: «این دولت دیوانه و نابسامان ایالات‌متحده به ریاست ترامپ نمی‌تواند به مقاومت آسیب برساند» و تأکید کرد که چنین اقداماتی تنها عزم حزب‌الله را تقویت می‌کند. وی در ماه ژوئن، پس از شهادت یکی از فرماندهان حزب‌الله، تهدید به تشدید تنش علیه رژیم صهیونیستی کرد و در مراسم تشییع پیکر آن فرمانده اعلام کرد: «بگذار (دشمن) خود را برای گریه و زاری آماده کند». سخنرانی‌های علنی شهید صفی‌الدین اغلب بیانگر موضع حزب‌الله و همسویی آن با آرمان فلسطین بود.

حمله رژیم صهیونیستی به بیروت و شهادت سیدهاشم صفی‌الدین

هم‌زمان با آغاز طوفان الاقصی، سازمان حزب‌الله لبنان نیز در حمایت از جریان مقاومت فلسطین و آرمان آزادی قدس، به صحنه نبرد رزمندگان فلسطین علیه اشغالگران صهیونیست پیوست. شهید صفی‌الدین از زمان آغاز نبرد طوفان الاقصی نقش مهمی در رویکرد جریان مقاومت لبنان برای حمایت از مردم مظلوم فلسطین و آرمان آزادی قدس داشت و همواره بر این موضوع تأکید داشت که همه مسلمانان و آزادگان جهان، مسئول دفاع از مستضعفان و مظلومان فلسطینی و مبارزه با رژیم متجاوز و غاصب صهیونیستی هستند.

پس از شهادت سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان در روز ۶ مهر ۱۴۰۳، تحلیلگران و رسانه‌های مختلف، در ارزیابی‌های خود از احتمال بالای انتخاب شیخ هاشم صفی‌الدین، به‌عنوان دبیر کل این سازمان صحبت کردند. به گفته رسانه‌های خارجی، صفی‌الدین ازنظر ظاهری و رفتاری نیز بسیار شبیه به سید حسن نصرالله بود. همچنین با توجه به مواضع شدید وی در دشمنی با اسرائیل و غرب، صهیونیست‌ها این ارزیابی را ارائه می‌دادند که با رهبری صفی‌الدین، رویکرد حزب‌الله لبنان در قبال این، شدیدتر از قبل خواهد شد، ازاین‌رو، سران این رژیم به جهت نگرانی و وحشتی که نسبت به حضور شیخ هاشم صفی‌الدین در رأس سازمان حزب‌الله داشتند، همانند حمله تروریستی که منجر به شهادت سید حسن نصرالله شد، درصدد ترور سید هاشم صفی‌الدین برآمدند.

سرانجام، در تاریخ ۱۳ مهرماه ۱۴۰۳ و تنها شش روز پس از ترور سید حسن نصرالله، در جریان حملات غیرقانونی و بمباران وحشیانه رژیم تروریستی صهیونیستی بر روی ساختمانی در ضاحیه بیروت، شیخ سید هاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله، چهره سرشناس و روحانی محبوب مردم لبنان و مسلمانان آزاده جهان، به شهادت رسید و به خیل عظیم شهدای مقاومت و راه آزادی قدس پیوست.

لحظه بمباران محل حضور شهید سید هاشم صفی الدین

بیانیه رسمی حزب‌الله لبنان در تائید شهادت شیخ سیدهاشم صفی‌الدین

به گفته منابع خبری و عوامل میدانی، پس از بمباران محل حضور شیخ سید هاشم صفی‌الدین از سوی جنگنده‌های ارتش رژیم صهیونیستی، ارتش این رژیم با حملات مداوم و سنگین، مانع از نزدیک شدن امدادگران به محل حادثه می‌شد و ازاین‌جهت هیچ امکانی برای تائید شهادت یا زنده ماندن ایشان وجود نداشت؛ اما درنهایت، نیروهای حزب‌الله لبنان از طریق باز کردن مسیری از زیر ساختمان‌های مجاور محل بمباران‌شده، راهی به محل حضور شیخ سید هاشم صفی‌الدین بازکرده و با بیرون آوردن پیکر ایشان، حزب‌الله لبنان به‌صورت رسمی شهادت این عالم و مجاهد جلیل‌القدر را تائید کرد.

حزب‌الله لبنان در بیانیه اعلام شهادت شیخ هاشم صفی‌الدین اعلام کرد:

«به امت شهیدپرور و مجاهد، ملت مقاومت و پیروزی، شهادت رهبر بزرگ و شهید بزرگ راه قدس، رئیس شورای اجرایی حزب‌الله، شیخ سید هاشم صفی‌الدین را تسلیت می‌گوییم. سید هاشم به برادرش، والاترین و گران‌قدرترین شهید ما، جناب دبیر کل حزب‌الله جناب سید حسن نصرالله ملحق شد، او برای سید حسن نصرالله به‌منزله حضرت عباس علیه‌السلام برای امام حسین علیه‌السلام بود. سید هاشم فرد مورد اعتماد و تکیه‌گاه شهید نصرالله در زمان مصیبت‌ها و سختی‌ها بود. سید هاشم صفی‌الدین بیشتر عمر خود را درراه خدمت به حزب‌الله و مقاومت اسلامی و جامعه آن سپری کرد، در طول سالیان متمادی عمر شریف خود، با مسئولیت‌پذیری و توانمندی، شورای اجرایی، مؤسسات و یگان‌های آن را مدیریت کرد. ایشان به مجاهدان حزب‌الله نزدیک بود، به حامیان مردمی آن نزدیک بود و به خانواده‌های شهدای آن عشق می‌ورزید تا اینکه خداوند او را به‌عنوان یک شهید به کاروان شهدای کربلا ملحق کرد. مقاومت اسلامی لبنان در ادامه به امام زمان (عج)، رهبر معظم انقلاب و تمامی رزمندگان و حامیان مقاومت تسلیت گفت. در پایان با این شهید بزرگوار تجدید پیمان کرد که راه مقاومت و جهاد را تا زمان تحقق اهداف آن در دستیابی به آزادی و پیروزی ادامه دهیم.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها