کد خبر: 694181
تاریخ انتشار :

اطلاعیه فوری دولت درباره عدم تعطیلی، صرفا به علت آلودگی هوا

لغو تعطیلی مدارس و ادارات تهران فردا دوشنبه 29 آبان 1402 اعلام شد.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

جایگاه8: تعطیلی مدارس و ادارات بر اثر آلودگی هوا امری مرسوم شده است. دولت برای توقف تعطیلی مدارس و ادارات به علت آلودگی هوا تصمیم جدیدی اتخاذ کرد. تعطیلی مدارس و ادارات از این به بعد باید با تصمیم کارشناسی اتخاذ شود و صرفا آلودگی هوا شرط لازم و کافی نخواهد بود. لغو تعطیلی مدارس و ادارات تهران در یک ابلاغیه فوری به همه دستگاه ها اعلام شد.

غلام‌رضا شفیق در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در پاسخ به نحوه فعالیت کارگروه اضطرار آلودگی هوا در استان، اظهار کرد: در مواقعی که آلودگی هوا محرز باشد، دستگاه‌هایی مانند محیط زیست، علوم پزشکی، هواشناسی و ... با محوریت استانداری و مدیریت بحران تشکیل جلسه می‌دهند و نظرهای تخصصی و فنی کارشناسان را بررسی می‌کنند که براساس آن‌ها تصمیم‌گیری انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه هر چند ساعت، آمارهای آلودگی هوا را به‌روز می‌کنیم، گفت: براساس پیش‌بینی‌ها، نیازی به تعطیلی روز گذشته نبود و شاهد برطرف شدن آلودگی هوا بودیم.

شفیق تصریح کرد: تعطیل کردن یک روز، تبعات خاص خود را دارد و نباید به‌گونه‌ای عمل کنیم که تعطیلی ناشی از آلودگی هوا مرسوم شود. اگر شرایط خاص باشد، تصمیم به این سمت خواهد رفت؛ اما تا زمانی که نیاز نباشد، اطلاع‌رسانی برای رعایت موارد بهداشتی، بهترین کار است.

وی در پاسخ به اینکه می‌توان از ظرفیت دورکاری برای گروه‌های حساس استفاده کرد، افزود: این موضوع، نکته خوبی است که می‌توانیم بیشتر به آن توجه کنیم. سلامت مردم در رأس اولویت‌های ما قرار دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی در پاسخ به این پرسش که چرا در مرکز استان خراسان رضوی که وضعیت آلودگی هوا بهتر از خراسان شمالی بود، مدارس غیرحضوری شد، گفت: آن‌ها اشتباه کردند و تصمیم نادرست گرفتند. اکنون شاهدیم وضعیت هوا در آن شهر مناسب است، اما مدارس آن‌ها غیرحضوری شده است.

وی ادامه داد: تصمیم‌های مرتبط با آلودگی هوا باید زمانی گرفته شود که اطمینان کافی از شرایط آینده وجود داشته باشد. اگر تصمیم‌ها زودهنگام گرفته شود، نتیجه آن وضعیت فعلی مدارس مشهد می‌شود که در عین حال که هوا مناسب است، مدارس غیرحضوری شده است.

ماجرای خبر تعطیلی مدارس و ادارات

تعطیلی مدارس با شروع فصل سرما بر اثر آلودگی یک امر عادی شده است و هر بار که آلودگی به اوج می رسد، احتمال تعطیلی مدارس افزایش پیدا می کند. از روز گذشته درباره اوج یافتن آلودگی هوای کلانشهرها هشدار می دهند و دانش آموزان طبق عادت درباره تعلیلی مدارس گمانه زنی می کنند.

از امروز عصر مجددا هوای تهران آلوده خواهد شد و یکشنبه آلوده‌ترین روز خواهد بود که این وضعیت به روز دوشنبه نیز تسری خواهد یافت.

سازمان هواشناسی هم اعلام کرد: امروز آسمان استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و غرب آذربایجان غربی با بارش‌های پراکنده باران همراه است و فردا بعداز ظهر، سامانه بارشی جدیدی وارد ایران شده و نوار غربی را در بر می‌گیرد.

دوشنبه و سه شنبه هم باران در نیمه غربی، شمال غرب و برخی نقاط استان‌های واقع در جنوب غرب، جنوب شرق و جنوب ادامه دارد و چهارشنبه این سامانه بارشی در شمال شرق فعال خواهد و به تدریج از کشور خارج می‌شود.

روزهای دوشنبه و سه شنبه با فعالیت سامانه بارشی در بیشتر مناطق ایران، وزش باد شدید و هوا در بیشتر استان ها سردتر می‌شود.

براساس اعلام کارگروه شرایط اضطراری گرد و غبار خراسان رضوی بنا به اعلام هشدار نارنجی از سوی هواشناسی، فردا تمامی فعالیت‌های آموزشی مدارس در مشهد، مناطق هفتگانه، تبادکان، رضویه، احمدآباد، در کلیه مقاطع در شیفت صبح به صورت غیر حضوری برگزار می‌شود.

مهدی اله‌پور، مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان رضوی در جمع خبرنگاران در حاشیه کارگروه شرایط اضطراری گرد و غبار خراسان رضوی، که در اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی برگزار شد، اظهار داشت: پس از بررسی‌های کارشناسی با تاکید بر آمادگی کامل دستگاه‌های خدمات‌رسان، امدادی و درمانی از مردم خواست تا از ترددهای غیرضروری پرهیز کنند و مصوبات به شرح ذیل تصمیم‌گیری شد.

دبیر کارگروه شرایط اضطراری گرد و غبار خراسان رضوی اعلام کرد: براساس اعلام کارگروه شرایط اضطراری گرد و غبار خراسان رضوی، فردا کلیه فعالیت‌های آموزشی مدارس در مشهد مقدس، مناطق هفت‌گانه، تبادکان، رضویه، احمدآباد، در کلیه مقاطع در شیفت صبح به صورت غیرحضوری در بستر سامانه شاد برگزار می‌شود. همچنین مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی نیز فردا در شیفت صبح تعطیل و کلیه فعالیت‌های ورزشی در محیط‌های باز در نوبت صبح تعطیل است.

اله‌‌پور تاکید کرد: جلوگیری از تردد افراد دارای بیماری زمینه‌ای تنفسی و قلبی، کودکان، افراد سالخورده، مادران باردار و افراد دچار حساسیت‌های پوستی در سطح شهر به شدت توصیه می‌شود و آنان باید فعالیت‌های بدنی، پیاده‌روی، ورزش، خرید و یا پیگیری سایر امور خود را به وقت دیگری موکول کنند. ضمناً در صورت ادامه روند پایداری آلاینده‌ها، تصمیم‌گیری در خصوص وضعیت شیفت عصر متعاقباً اطلاع‌رسانی خواهد شد.

وی تاکید کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی مکلف به اطلاع‌رسانی صحیح به مجموعه کارکنان و زیر مجموعه‌های مدیریتی و نظارت بر اجرای صحیح موضوع را خواهند داشت و همچنین فرمانداران شهرستان‌ها در خصوص تشکیل جلسات شرایط اضطرار و اتخاذ تصمیمات لازم اقدام کنند.

مدیرکل حفاظت از محیط زیست خراسان رضوی گفت: مقرر شد، شهرداری مشهد از سیستم‌های صوتی و سایر تجهیزات اطلاع‌رسانی موجود در پارک‌های بزرگ شهر و مراکز تفریحی و تفرجی مشهد مقدس، جهت اطلاع‌رسانی و هشدار به شهروندان استفاده شود و هشدارهای لازم صورت پذیرد. اعلام این مصوبات به منزله ابلاغ رسمی به کلیه دستگاه‌ها و نهادها است.

منبع: ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها