کد خبر: 710135
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با ابوالفضل ظهره وند

چه کسی رئیس مجلس می‌شود؟

منتخب مردم تهران در مجلس دوازدهم گفت: مهم نیست در نهایت چه کسی بر کرسی ریاست می نشیند، مهم آن است که آیا می تواند تغییر را در شیوه اداره مجلس و نوع حکمرانی، نمایندگی کند یا خیر.

چه کسی رئیس مجلس می‌شود؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 نامه‌نیوز - 2 هفته تا آغاز کار دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی زمان باقی است و هر چه به هفتم خرداد نزدیکتر می شویم گمانه زنی ها درباره سرنوشت کرسی ریاست بیشتر می شود.

ابوالفضل ظهره‌وند در گفت‌وگو با خبرنگار نامه نیوز درباره ترکیب مجلس آینده گفت: قریب به 65 درصد نمایندگان دوره دوازدهم نسبت به دوره یازدهم تغییر می کنند. تفاوت این دوره از انتخابات با دوره های گذشته این بود که مردم براساس توصیه فلان پدرخوانده لیستی رأی ندادند. با وجودی که 50 فهرست انتخاباتی منتشر شد، مردم به راست و چپ «نه» گفتند و خودشان نامزدها را بررسی کردند و به ترکیبی که مناسب دیدند رأی دادند.

وی با اشاره به حضور پرشکوه مردم در راهپیمایی 22 بهمن و روز قدس افزود: مردم پای انقلاب و نظام ایستاده اند اما بخشی از جامعه گلایه هایی درباره شیوه حکمرانی دارند، از این رو در انتخابات شرکت نکردند یا رأی سفید دادند. معتقدم مجلس دوازدهم وظیفه سنگینی بر عهده دارد چون مردم عملا خواستار تغییر در شیوه حکمرانی، نوع نگاه حکومت به جامعه، وضعیت معیشتی و اقتصادی هستند. این بلوغ سیاسی و تحول در نوع کنشگری جامعه را نشان می دهد که ما باید این را به فرصت تبدیل کنیم.

این منتخب تهران درباره گزینه های مطرح ریاست مجلس آینده یادآور شد: گزینه های متعدد مطرح هستند و معتقدم هر کس در خود ظرفیت برعهده گرفتن این مسئولیت را می بیند، خوب است که در صحنه حاضر شود و اعلام آمادگی کند. دیگر نظام ریاستی بر مجلس کارکرد ندارد، رئیس مجلس شبیه سخنگوی اتحادیه اروپاست یعنی نقش هماهنگی جمعی را برعهده دارد.

وی درباره شانس رأی آوری گزینه های مطرح برای ریاست مجلس افزود: آقایان قالیباف، ذوالنوری و نیکزاد رقبای اصلی برای تصدی کرسی ریاست مجلس هستند و وقتی اعلام آمادگی و طرح برنامه کنند، نمایندگان تصمیم می گیرند که کدام فرد دیدگاه بهتری برای اداره مجلس دارد.

ظهره وند با بیان اینکه برخی هنوز نگاه گذشته را درباره تصدی کرسی ریاست مجلس دنبال می کنند، گفت: مهم نیست در نهایت چه کسی بر کرسی ریاست می نشیند، مهم آن است که آیا می تواند تغییر را در شیوه اداره مجلس و نوع حکمرانی، نمایندگی کند یا خیر، حالا این فرد می خواهد آقای قالیباف باشد یا آقای ذوالنوری یا کس دیگری. معتقدم هر کس صدای مطالبه جامعه برای تغییر را بهتر شنیده و برای همراهی آماده باشد رئیس می شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها