کد خبر: 721176
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با منصور حقیقت پور

چسبندگی دولت با رهبری خوب است اما نباید مجلس را زیر سوال برد

فعال سیاسی اصولگرا گفت: رهبر معظم انقلاب همواره نگاه شان این بوده است که دستگاه های مختلف حاکمیتی وظایف قانونی خودشان را در اداره امور کشور انجام دهند.

چسبندگی دولت با رهبری خوب است اما نباید مجلس را زیر سوال برد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

آرزو فرشید - در روزهایی که هیجان سیاسی برای اعلام اسامی وزرای پیشنهادی به اوج خود رسیده است، شهرام دبیری معاون پارلمانی رئیس جمهور توئیتی زد که واکنش منتقدان را برانگیخت؛ او در صفحه مجازی خود جمله ای را از مسعود پزشکیان نقل قول کرد و نوشت «اعضای هیئت وزیران با نظر رهبر معظم انقلاب و تأیید ایشان معرفی خواهند شد». حالا منتقدان نگرانند که این تصمیم پزشکیان تمام طراحی های آنها را برای نقادی های آینده بر هم بزند. روزنامه جوان نوشت «اگر قرار است رهبری وزرا را تأیید کنند، آیا دیگر جایی برای بررسی صلاحیت آنان در مجلس شورای اسلامی باقی می‌ماند؟ آیا از فردای معرفی فهرست وزرای پیشنهادی توسط رئیس‌جمهور، هر کس مخالف آنان صحبت کرد، از سوی رسانه‌های اصلاح‌طلب که خود را حامی دولت می‌دانند، به مخالفت با رهبری متهم نمی‌شود؟».

منصور حقیقت پور در گفت‌وگو با نامه نیوز درباره تصمیم پزشکیان برای مشورت با رهبری پیش از اعلام اسامی وزرای پیشنهادی به مجلس گفت: روال معمول این بود که رئیس جمهور در ابتدای هر دوره ای پیش از اعلام اسامی هیأت وزیران به مجلس برای اخذ رأی اعتماد، 4 وزیر پیشنهادی دفاع، کشور، امور خارجه و اطلاعات را با رهبر معظم انقلاب هماهنگ می کرد چرا که این 4 وزارتخانه با سایر بخش های حاکمیت همکاری دارند.

وی افزود: این تصمیم رئیس جمهور برای آنکه کل وزرای مدنظرش را پیش از اعلام رسمی اسامی آنها به تأیید رهبر انقلاب برساند، تا به حال رویه نبوده است. علت این تصمیم را نمی دانم و نیت خوانی هم نمی کنم اما معتقدم قوای سه گانه مستقل از هم هستند و هر کدام وظایف و اختیاراتی دارند. همان طور که دولت در معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس از استقلال در تصمیم گیری برخوردار است، مجلس نیز براساس قانون اساسی باید صلاحیت و نقاط ضعف و قوت آنها را بررسی کند.

این فعال سیاسی اظهار کرد: اقدامی که منتج به زیرسوال بردن استقلال مجلس است از الان نباید انجام شود بلکه باید رویه ای را پیش گیرد تا دو قوه مستقل با هم همکاری کنند. وضعیت این دولت با دولت قبل فرق می کند چون در دولت سیزدهم و مجلس یازدهم هر دو یک مشی سیاسی داشتند اما حالا رویکردهای آنها تفاوت دارد.

وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب همواره نگاه شان این بوده است که دستگاه های مختلف حاکمیتی وظایف قانونی خودشان را در اداره امور کشور انجام دهند. طبق قانون اساسی مجلس این حق را دارد که صلاحیت وزرای پیشنهادی را بررسی کند و به هر کدام را که از لحاظ کارنامه و توانمندی حائز شرایط برای قرار گرفتنش در جایگاه وزارت دانست رأی اعتماد دهد و هر کسی را مناسب برای این مسئولیت تشخیص نداد، تأیید نکند.

این نماینده ادوار مجلس گفت: البته خوب است که رئیس جمهور و دولتمردان نزدیکی و چسبندگی خودشان را به رهبری در عمل نشان دهند چون دولت جزئی از حاکمیت و نظام است. رئیس جمهور در حوزه مسئولیت اداره دولت اختیار دارد نظرات و تصمیماتش را با رهبر معظم انقلاب درمیان بگذارد اما تجربه دوره های گذشته نشان می دهد که رهبر معظم انقلاب درباره اداره کشور استقلال قوا را درنظر می گیرند.

وی افزود: اگر هم در دوره هایی رهبر معظم انقلاب به یک رئیس جمهور درباره انتصابات در دولت توصیه هایی داشتند این طور نبوده که بگویند «چه کسی در آن مسئولایت باشد» بلکه فرمودند «مصلحت نیست فلانی در آن مسئولیت نباشد» مثل اتفاقی که در ابتدای دولت دهم افتاد و به آقای احمدی نژاد گفتند «فلانی معاون اول نباشد».

حقیقت پور درباره راهکارهای موثر گرفتن رأی اعتماد وزرای پیشنهادی از مجلس گفت: معتقدم بهتر است رئیس جمهور پیش از معرفی وزرای پیشنهادی با مجلس رایزنی کند تا هر دو قوه در کنار هم برای اداره بهتر کشور همکاری کنند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها