کد خبر: 722177
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی «نامه‌نیوز» با محمد مهاجری

موضع اصلاح‌طلبان درباره کابینه تعدیل می‌شود

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: وزارت کشور اصلا جای اصلاح طلبان تندرو نیست چون آنها تجربیات تلخی را از خود به جای گذاشتند که نمونه بارز آن سال 78 بود.

موضع اصلاح‌طلبان درباره کابینه تعدیل می‌شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه‌نیوز - دولت مسعود پزشکیان تا کمتر از یک هفته دیگر به طور کامل در پاستور مستقر می شود و زمام امور اجرایی را به دست می گیرد اما نکته ای که این روزها بیش از پیش خودنمایی می کند، دلخوری اصلاح طلبان از انتصابات و انتخاب‌های پزشکیان برای چینش کابینه است. حال این سئوال پیش می آید که آیا شکاف بین اصلاح طلبان و پزشکیان با گذشت زمان ترمیم می شود یا هر روز عمیق تر خواهد شد؟

محمد مهاجری در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» درباره شکاف بین اصلاح‌طلبان و پزشکیان گفت: بخش معتدل جریان اصلاحات قبل و بعد از انتخابات چند واقعیت را خوب می دانست، نخست ساختار قدرت را خوب می شناخت، ثانیا از مختصات شخصیتی آقای پزشکیان مطلع بود، ثالثا از وزن و سهم جریان اصلاحات در پیروزی آقای پزشکیان برآورد درستی داشت اما برآوردها و انتظارات جریان تندرو اصلاحات طور دیگری بود، از این رو جبهه اصلاحات بعد از اعلام فهرست اعضای کابینه با توئیتی در کاسه آقای پزشکیان گذاشت.

وی افزود: جریان تندرو اصلاحات نه واقع بین است، نه عالم به اقتضائات پزشکیان؛ ضمن آنکه نسبتی هم با تعادل عالم سیاست ندارد، از این رو مقابل آقای پزشکیان جبهه گرفت اما بدنه معتدل جریان اصلاحات از تصمیمات آقای پزشکیان حمایت کرد و این حمایت باعث شد تا حد قابل اعتنایی جریان تندرو اصلاحات ساکت شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی اظهار کرد: بیش از 60 درصد اعضای کابینه آقای پزشکیان، اصلاح طلب شناسنامه دار هستند. برخی دیگر هم گرچه اصلاح طلب شناسنامه دار نیستند اما گرایشی هم به جریان مقابل ندارند. در میان شاید بیشتر انتقادها درباره انتخاب وزیر کشور، وزیر اطلاعات و وزیر نیرو باشد.

وی افزود: هرچند با وزیر کشور نظامی مخالفم و معتقدم اگر هم قرار به چنین انتخابی بود سردار علایی بهترین گزینه محسوب می شد اما درباره آقای مومنی لازم می دانم به این نکته اشاره کنم که تا به حال جهت گیری خاص سیاسی از او ندیدیم. آقای علی آبادی نیز گرچه ظاهرا اصولگرا به حساب می آید ولی وقتی عضو کابینه دولت آقای رئیسی شد یادمان نمی رود که خیلی ها می گفتند او اصولگرا نیست و تکنوکراتی برآمده از دولت سازندگی است، حتی رسانه های اصولگرا به او حمله کردند مثلا کیهان نوشت «علت بی برقی های امروز نتیجه عملکرد او در وزارت نیرو است». وزیر دادگستری نیز که اساسا سهمی از قدرت ندارد و فقط می تواند هنگام بررسی موضوعات در هیأت وزیران یک رأی بدهد.

این فعال مطبوعاتی سهم اصلاح طلبان از کابینه را قابل قبول خواند و افزود: آقای پزشکیان در جایی گفته بود «دوست داشتم بتوانم از کابینه های مختلف یارگیری کنم» که این اتفاق افتاد. در مجموع دولت آقای پزشکیان را دولتی منطقی می دانم. معتقدم وزارت کشور اصلا جای اصلاح طلبان تندرو نیست چون آنها تجربیات تلخی را از خود به جای گذاشتند که نمونه بارز آن سال 78 بود.

وی افزود: آقای پزشکیان فرصتی دارد که بتواند کارایی وزرای خود را محک بزند. اگر بعد از یک سال بخش هایی از کابینه با آقای پزشکیان هماهنگ نباشند، قطعا کابینه ترمیم خواهد شد، موضع اصلاح طلبان نیز درباره کابینه دولت آقای پزشکیان تعدیل خواهد شد. آنها هم جایگاه خودشان را خواهند فهمید و هم اگر فضای دولت آقای پزشکیان به سمت حل مشکلات مردم برود، فضای تحلیل سیاسی دولت نیز کمرنگ خواهد شد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها