کد خبر: 725469
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر / گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با کیومرث یزدان پناه

روسیه با این فرمان تا 10 سال دیگر دچار فروپاشی دوم می‌شود

تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: روس ها با همین وضعیت پیش بروند چه بسا بین 5 تا 10 سال آینده گرفتار فروپاشی دوم می شوند که این می تواند بزرگترین رخداد ژئوپلتیک در قرن 21 باشد.

روسیه با این فرمان تا 10 سال دیگر دچار فروپاشی دوم می‌شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - روس‌ها در هفته‌های اخیر بی قرار نشان دادند؛ از طرفی زیر فشار اوکراین مجبور شدند که به گزینه عقب نشینی جدی تر فکر کنند اما هنوز به آن مناقشه پایان ندادند، دنبال باز کردن جبهه جدید قدرت‌نمایی در جنوب مرزهای خود هستند. حمایت مسکو از موضع باکو درباره کریدور زنگزور و تأیید دوباره بیانیه کشورهای حاشیه خلیج فارس درباره ادعای امارات روی مالکیت جزایر سه گانه رویدادهایی نبودند که دیگر بتوان آن را خطای سهوی تفسیر کرد.

کیومرث یزدان پناه در گفت‌وگو با خبرنگار نامه نیوز درباره تغییر رویکرد روس‌ها در قبال ایران گفت: از قرن 4 میلادی تاکنون، هر زمان روسیه در یکی از جبهه های پیرامونی خودش آثار شکست را دید، بیرحمانه موضوعات مناقشه ای را به جبهه های جنوبی و جنوب شرقی خود کشاندند. این روزها به نظر می رسد مسکو سایه شکست در اوکراین را بالای سر خود احساس می کند، برای آنکه بتواند موازنه ژئوپلتیک خودش را در رقابت با اروپا و آمریکا حفظ کند می خواهد موضوع را به مرزهای جنوبی خود بکشاند و با برگ قفقاز جنوبی و خزر بازی کند.

وی افزود: برخلاف برداشت عمومی که روابط ایران و روسیه را بسیار همگرا و گرم تصور می کنند، باطن ژئوپلتیک دو کشور اساسا اجازه روابط گرم و همگرا را نمی دهد. واقعیت های تاریخی همیشه نشان داده که روابط مسکو و تهران بسیار پیچیده با فراز و نشیب های فراوان بوده است که بر این روابط مولفه های دوسویه و چندسویه بسیاری تأثیرگذار بوده اند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: روس ها هم اکنون سخت ترین شرایط ژئوپلتیک را تجربه می کند چون بالاترین سطح فشار جهانی بالای سر آنها وجود دارد و از طرفی خطر برهم ریختن نظم داخل روسیه به علت ناتوانی در مقابل اوکراین خیلی جدی احساس می شود. اگر همین فردا جنگ خاتمه پیدا کند، اوکراین بدون هیچ ترس و واهمه ای عضو ناتو خواهد شد بنابراین روس ها این شکست را می خواهند در حوزه های جنوبی جبران کنند.

وی افزود: روسیه با بازی گرفتن جمهوری آذربایجان و حمایت ضمنی از آن در موضوع کریدور زنگزور و همچنین کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس می خواهد کم‌آوردنش را در جنگ اوکراین بپوشاند بنابراین روابط ایران و روسیه در بهترین شرایط ممکن همواره فراز و نشیب های خودش را داشته است و هیچ وقت از منظر تأمین منافع ملی پایدار و رفع دغدغه های امنیت ملی پایدار، روسیه برای ما یار و متحد قابل اعتمادی نبوده، نیست و نخواهد بود.

یزدان پناه با اشاره به وضعیت ناپایدار روس ها در نظام بین الملل یادآور شد: نا بسامانی های ژئوپلتیکی روسیه را در شرایط بسیار متلاطمی قرار داده است و این آشفتگی شدید اجازه نمی دهد، روس ها در مقاطع خاص تصمیمات درست بگیرند. از یک سو با کشورهای عربی موضعی در مغایرت با تمامیت ارضی ایران می گیرند، از طرف دیگر در دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران کاملا موضع خودشان را تغییر می دهند و حق مالکیت ایران را بر جزایر سه گانه و دغدغه های ایران درباره زنگزور را به رسمیت می شناسند. روس ها با همین وضعیت پیش بروند چه بسا بین 5 تا 10 سال آینده گرفتار فروپاشی دوم می شوند که این می تواند بزرگترین رخداد ژئوپلتیک در قرن 21 باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    اخبار روز سایر رسانه ها

    پر بازدیدها

    دیگر رسانه ها